1,5 mld zł na polską reklamę internetową w br.
W pierwszych trzech kwartałach br. wartość polskiej reklamy internetowej wyniosła 1,52 mld zł, a w samym III kwartale - 485 mln zł, czyli 5,4 proc. więcej niż przed rokiem. Ponad 40 proc. tych wydatków pochodziło z sektorów finansowego, motoryzacyjnego i handlowego.
Z badania IAB AdEx wynika, że od stycznia do września br. na reklamę internetową w Polsce przeznaczono 1,52 mld zł, czyli o 7,3 proc. więcej niż rok wcześniej. - Reklama online cały czas jest na plusie, jednak spowolnienie gospodarcze i pogarszająca się ogólna sytuacja na rynku reklamowym powodują, że dynamika wzrostów z kwartału na kwartał wyhamowuje - komentuje Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska. - Mimo to z optymizmem będę czekał na wyniki czwartego kwartału i całego roku. Myślę, ze bariera 2 mld złotych jest cały czas w zasięgu - zaznacza.
Na reklamy displayowe i w wyszukiwarkach przypada po ponad 35 proc. wszystkich budżetów marketingowych w internecie. - Warte odnotowania są też solidne wzrosty reklamy wideo - dodaje Piotr Kowalczyk. - Dynamika w tym segmencie mogłaby być jeszcze większa, gdyby na rynku było więcej dostępnej powierzchni reklamowej. Mimo stale i szybko rosnącej oglądalności treści wideo online, popyt na reklamę wideo przez większość czasu przewyższa podaż - ocenia.
W III kwartale br. najwięcej na reklamę internetową przeznaczyły firmy z branży finansowej. Po ponad 10 proc. udziału w rynku miały sektory motoryzacyjny i handlowy. Wydatki tego pierwszego wzrosły w skali roku aż o 70 proc.
Badanie IAB AdEx jest od 2007 roku cyklicznie realizowane przez IAB Polska wspólnie z PwC. Biorą w nim udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznawane są budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
Dołącz do dyskusji: 1,5 mld zł na polską reklamę internetową w br.