15 mln złotych kary dla T-Mobile podtrzymane. SOKiK oddalił odwołanie operatora
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) oddalił skargę T-Mobile Polska na karę nałożoną na tego operatora przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wcześniej regulator zdecydował że T-Mobile musi zapłacić grzywnę w wysokości 15 mln złotych za uruchamianie użytkownikom usług, których nie zamówili.
Na początku stycznia 2017 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na T-Mobile Polska 15 mln zł kary za dodatkowe płatności związane z usługami Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata realizowanymi bez wyraźnej zgody od konsumentów.
UOKiK zarzucił firmie, że pobiera od klientów dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług Granie na czekanie, Szafa Gra i Prenumerata bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Dwa pierwsze polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach ostatniego klient otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych.
Postępowanie regulatora wykazało, że spółka domyślnie aktywowała usługi przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jednak konsument, który sam z nich nie rezygnował (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z biurem obsługi abonenta), ponosił dodatkowe koszty, mimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.
Na firmę została nałożona kara pieniężna, na której wysokość wpływ miały sprawne działania podjęte przez spółkę w celu zaniechania pobierania opłat. Pozwoliło to na obniżenie kary o 30 proc. - wyniosła ona ostatecznie 15 mln zł.
Po wydaniu decyzji przez UOKiK T-Mobile skorzystał z przysługującego mu prawa do odwołania i zaskarżył ją do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kilka dni temu SOKiK wydał postanowienie, w którym w całości oddalił odwołanie operatora i utrzymał nałożoną przez UOKiK karę w pełnej wysokości.
W ustnym uzasadnieniu swojej decyzji SOKiK nie miał wątpliwości, że T-Mobile Polska swoim postępowaniem naruszył obowiązujące w naszym kraju prawa konsumentów. Wydane orzeczenie nie jest prawomocne, operatorowi przysługuje odwołanie od niego do Sądu Apelacyjnego.
Grzywna za automatyczne włączanie niechcianych przez użytkowników usług nie jest jedyną karą jaka spotkała T-Mobile ze strony regulatora. W lutym br. po prawomocnym wyroku sądowym T-Mobile Polska zapłacił 15,3 mln zł kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z loterią SMS-ową „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”. Według regulatora SMS-y promujące akcję wprowadzały klientów w błąd.
W pierwszym kwartale br. T-Mobile Polska zanotował spadek wpływów o 4,7 proc. do 1,496 mld zł oraz wzrost skorygowanego zysku EBITDA o 0,5 proc. do 398 mln zł. Na koniec marca telekom miał 10,82 mln klientów, o 314 tys. więcej niż rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: 15 mln złotych kary dla T-Mobile podtrzymane. SOKiK oddalił odwołanie operatora
najróżniejsze usługi, a nieświadomy klient placil
niby grosze, ale przmnoz to przez
ilosc abonentów.