Do ustawy budżetowej wpisano 2 mld zł dla TVP i Polskiego Radia
W rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2023 roku dopisano 1,995 mld zł rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. Rekompensaty nie było w pierwszym projekcie budżetu.
W zmodyfikowanym projekcie ustawy budżetowej zapisano, że Telewizja Polska, Polskie Radio i regionalne rozgłośnie publiczne dostaną łącznie 1,995 mld zł tak jak w ostatnich latach - w formie skarbowych papierów wartościowych, które zostaną im przekazane na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Projekt został skierowany do Sejmu.
Projekt ustawy budżetowej został przyjęty przez rząd na początku września. W pierwszej wersji nie znalazły się zapisy pozwalające przekazać Telewizji Polskiej, Polskiemu Radiu i 17 regionalnym rozgłośniom publicznym kolejną rekompensatę abonamentową w formie skarbowych papierów wartościowych.
Morawiecki zapewnił, że będzie kolejna rekompensata
- Z całą pewnością środki w podobnej wysokości trafią do mediów publicznych, ponieważ media publiczne są potrzebne, aby informować wszystkich obywateli o różnych wydarzeniach - zapewnił Mateusz Morawiecki kilka dni po ujawnieniu pierwszej wersji projektu budżetu.
- Tę wpłatę można zrealizować na różne sposoby: albo bezpośredni zapis w budżecie, albo poprzez przekazanie obligacji do wykorzystania dla TVP. To, że dzisiaj jej jeszcze nie widać, nie znaczy, że tych pieniędzy nie będzie. Wręcz przeciwnie: tak jak co roku od kilku lat potwierdzam, że podobna kwota trafi do telewizji publicznej - zapowiedział.
Od 2020 roku Telewizja Polska, Polskie Radio i regionalne rozgłośnie publiczne otrzymują po prawie 2 mld zł rekompensat abonamentowych. Zdecydowana większość trafia do TVP.
Rekompensata to ponad połowa budżetu TVP
Nadawca otrzymał 1,71 mld zł z rekompensaty i 330 mln zł z opłat abonamentowych. Do 2016 r. TVP dostawała środki tylko z opłat abonamentowych, w minionej dekadzie było to najwyżej 444 mln zł rocznie.
W planie finansowym na br. Telewizja Polska zapisała wzrost przychodów do 3,42 mld zł, zwiększyć mają się zarówno wpływy z reklam i sponsoringu, jak i rekompensaty abonamentowej. W górę pójdą też koszty energii i usług zewnętrznych, a ze sprzedaży obligacji skarbowych nadawca spodziewa się minimum 171 mln zł straty.
Natomiast Polskie Radio w ub.r. zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka - spadek o 30 proc.
Polskie Radio otrzymało od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 159,95 mln zł z opłat abonamentowych i 125,92 mln zł z rekompensaty. Stanowiło to 80,58 proc. jego budżetu, wobec 80,49 proc. w 2020 roku.
Na koniec ub.r. nadawca zatrudniał etatowo 1 320 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej. Średnie wynagrodzenie brutto wynosiło 8,9 tys. zł brutto, po wzroście rok do roku o 500 zł. Dziennikarze zarabiali przeciętnie 11,7 tys. zł, a menedżerowie wyższego szczebla - 17,5 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: Do ustawy budżetowej wpisano 2 mld zł dla TVP i Polskiego Radia