23 mld zł wydano na reklamy telewizyjne w 2015 roku. Liderem Aflofarm
Łączne wydatki cennikowo na reklamę telewizyjną w 2015 roku były o 5,25 proc. wyższe, niż rok wcześniej. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
W 2015 roku łączne wydatki cennikowe brutto na reklamę telewizyjną wyniosły 23,06 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2014 roku o 5,25 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Dane te uwzględniają jednak bardzo duże rabaty, po ich uwzględnieniu można szacować, że rynek reklamy TV w 2015 roku wyniósł na pewno ponad 3,7 mld zł. Jak podała agencja SMG, po trzech pierwszych kwartałach ub.r. na reklamę w telewizji wydano 2,79 mld zł.
Mniejszy wzrost rynku niż ten zaprezentowany przez Nielsena wynika z prognoz domów mediowych. ZenithOptimedia Group wskazuje, że rynek reklamy telewizyjnej w ubiegłym roku poszedł do góry o 2,6 proc. Z kolei Universal McCann oszacował wzrost rynku reklamy TV na 2 proc.
Łączne wydatki brutto na reklamę telewizyjną |
|
rok |
Wydatki (w zł) |
2014 |
21 904 517 962 |
2015 |
23 055 048 158 |
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,43 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 7,76 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 6,75 proc. do 2,81 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,37 mld zł; spadek o 27,46 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,08 mld zł; w dół o 31,57 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 575,60 mln zł i wzrostem o 53,47 proc.
Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała Stopklatka TV - było to 81,36 proc. do 371,06 mln zł.
Stacja |
Wpływy stacji (w zł) |
|
2014 |
2015 |
|
Polsat |
3 185 317 615 |
3 432 397 440 |
TVN |
2 635 171 390 |
2 812 918 345 |
TVP1 |
1 886 100 640 |
1 368 100 031 |
TVP2 |
1 584 277 368 |
1 084 139 025 |
TV4 |
375 054 760 |
575 597 254 |
TVN24 |
486 658 174 |
570 047 448 |
AXN |
449 520 801 |
476 191 163 |
TV PULS |
349 625 579 |
441 091 048 |
TVN7 |
384 862 939 |
435 258 022 |
Discovery |
417 362 545 |
405 479 817 |
Disney Channel |
406 395 306 |
401 550 447 |
Stopklatka |
204 600 810 |
371 055 845 |
National Geographic |
299 785 023 |
318 496 160 |
TLC |
292 317 696 |
296 777 368 |
Comedy Central |
280 428 406 |
284 557 194 |
Polsat2 |
269 245 552 |
273 046 112 |
Investigation Discovery |
265 038 543 |
272 490 358 |
Puls 2 |
163 198 203 |
272 193 521 |
Polo TV |
186 165 334 |
249 575 103 |
TVN Style |
170 492 992 |
240 123 344 |
Najwięcej na reklamę w telewizji w 2015 roku (dane cennikowe) - 1,47 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 43,38 proc. Kolejne miejsca zajęły: Nestle (546,75 mln zł; do góry o 1,75 proc.) i Unilever (500,16 mln zł; do góry o 45,98 proc.).
Korporacja |
Wydatki (w zł) |
|
2014 |
2015 |
|
AFLOFARM |
1 025 788 864 |
1 470 768 940 |
NESTLE |
537 345 946 |
546 746 591 |
UNILEVER |
342 627 637 |
500 163 225 |
POLKOMTEL SA |
295 940 129 |
410 275 852 |
PROCTER & GAMBLE |
507 144 263 |
400 490 513 |
ORANGE SA |
531 535 238 |
396 192 597 |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOŻYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA |
284 160 962 |
382 839 049 |
P4 |
352 848 625 |
353 739 314 |
FERRERO |
350 773 168 |
344 144 453 |
US PHARMACIA INC. |
432 540 132 |
341 791 692 |
Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów.
Dołącz do dyskusji: 23 mld zł wydano na reklamy telewizyjne w 2015 roku. Liderem Aflofarm