SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

6,3 mln zysku TVP w 2014 roku. Spółka chce zwiększyć wpływy z internetu

- Zysk TVP w ub.r. był niewielki, ale udało się zrównoważyć budżet oraz odwrócić kilka negatywnych tendencji - mówi Juliusz Braun, prezes TVP. Spółka w tym roku planuje jedynie drobne zwolnienia i chce podnosić przychody z internetu.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Przychody Telewizji Polskiej w 2014 roku wyniosły 1,52 mld zł, czyli o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Z tego 902 mln zł stanowiły wpływy z reklamy i sponsoringu, notujące wzrost o 4,3 proc. Wpływ na to miały przede wszystkim: poprawa koniunktury na rynku reklamy telewizyjnej, dodatkowe wpływy z transmisji dużych imprez sportowych, optymalizacja polityki handlowej spółki oraz rosnące wpływy kanałów tematycznych.

TVP z abonamentu RTV otrzymała w ub.r. 436 mln zł, czyli aż o 54 proc. więcej niż rok wcześniej, co było wynikiem działań mających na celu usprawnienie ściągalności opłat abonamentowych, w tym ich zaległości.

Juliusz Braun na poniedziałkowej konferencji przyznał, że to był trzeci rok z rzędu, w którym wzrosły wpływy z abonamentu. Przyznał jednak, że TVP cały czas otrzymuje realnie mniej niż w poprzednich latach - uwzględniając zmianę wartości pieniądza np. w 2005 roku wpływy TVP z abonamentu wynosiły 630 mln zł.

Zysk netto TVP w 2014 roku wyniósł 6,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej telewizja publiczna zanotowała stratę na poziomie 20,5 mln zł. - Zysk nie jest wielki, ale nie spodziewaliśmy się wysokiego wyniku. Chodziło nam o zrównoważenie budżetu oraz wydatków programowych i inwestycyjnych - mówił Braun. Jak zaznaczył, 2014 rok był pierwszym od kilku lat, który TVP zakończyła bez zadłużenia.

W ubiegłym roku koszty spółki wyniosły 1,525 mld zł. - To mniej o jedną czwartą niż w 2010 roku - podał Braun. 28 mln zł z tego stanowiły nakłady inwestycyjne. Najwięcej, bo 13 mln zł TVP zainwestowała w wozy transmisyjne, które były niezbędne do funkcjonowania ośrodków regionalnych.

- Często zdarzało się, że ośrodek miał trzy samochody, z czego dwa jeździły, a trzeci służył jako źródło części zamiennych - mówił Braun. Podkreślał, że w ub.r. udało się odwrócić tendencję dekapitacji majątku stałego TVP - wartość urządzeń technicznych wzrosła o 3 mln zł.

Telewizja Polska na koniec 2014 roku zatrudniała 2913 osób. W połowie ub.r. 411 pracowników TVP przeszło do firmy zewnętrznej LeasingTeam. Stopniowo zakładają oni własne firmy - obecnie w spółce pracuje już 298 byłych pracowników TVP.

- Nasze oszczędności zaczęły się w momencie, gdy ludzie zaczęli się zwalniać z LeasingTeam, ale wyraźniejsze się zaczną po upływie pierwszego roku - mówił Braun. LeasingTeam ogłosił niedawno, że planuje zwolnienia grupowe - chce zmniejszyć zatrudnienie od 80 do 120 osób (więcej na ten temat).

Juliusz Braun zapowiedział na konferencji, że nie planuje zwolnień grupowych w samej Telewizji Polskiej. Ze spółki w tym roku odejść może najwyżej kilkadziesiąt osób, część zresztą przejdzie na emeryturę.

TVP zamierza rozwijać przychody pochodzące z reklam w internecie i sprzedaży licencji na emisję swoich programów w sieci. W ub.r. wyniosły one 16 mln zł. - Ale jeszcze w 2011 roku było to ponad 2 mln zł - mówił Braun. Spółka pracuje nad nową strategią monetyzacji kontentu w internecie.

Prezes TVP przyznał też, że „w zasadzie” nadawca zarabia na usługach oferowanych w ramach telewizji hybrydowej. Na koniec ub.r. korzystało z niej 800 tys. użytkowników, a w marcu już ponad milion.

Dołącz do dyskusji: 6,3 mln zysku TVP w 2014 roku. Spółka chce zwiększyć wpływy z internetu

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Vlastimir
Przyzwoity wynik. Nie za dużo i nie za mało - w sam raz na nadawcę publicznego. Zaraz tu większość będzie pluła, ale przy takim haniebnym zasileniu z abonamentu, to rekord europejski: jak bez kasy zrobić tv publiczną, która jest oglądana nie gorzej, niż potwornie bogate BBC czy ZDF...
odpowiedź
User
note2.0elo
Człowieku, BBC i ZDF z powodzeniem konkurują z nadawcami komercyjnymi oraz z rosnącym ciągle w siłę internetem. TVP naprawdę stać na to, żeby mieć zdecydowanie wyższe przychody. Nie chcę przesadnie krytykować zarządu, ale sytuacja TVP uległa poprawie dzięki pozytywnej koniunkturze na rynku reklamy. Telewizja jeszcze długo będzie wiodącym medium pod względem pieniędzy przeznaczonej na reklamę. W dodatku Spółka ma jeszcze wpływy z abonamentu. Naprawdę uważasz, że te sześć milionów to przyzwoity wynik?
odpowiedź
User
Vlastimir
Oczywiście, że uważam wynik za przyzwoity. Gdyby był większy to to uważałbym za nieprzyzwoite, bo tv publiczna nie jest od maksymalizacji zysku. A TVP równie udanie konkuruje z polską komercją, jak ZDF z niemiecką, a BBC - z angielską. Z tą różnicą, że tamci mają miliardy z abonamentu lub opłaty audiowizualnej, a TVP - ochłapy. To że dobry wynik wynika też ze wzrostów na rynku reklamy podaje sama TVP w komunikacie (zobacz na ich stronie), ale znamy wiele przykładów, że koniunktura jest, a firma nie potrafi zdobyć reklam. W dodatku TVP także inwestuje i bardzo ogranicza własne koszta - czyli wreszcie robi to, co powinna z 6-10 lat temu. Kierunek więc jest słuszny, choć jeszcze mnóstwo do zrobienia.. Teraz czas na ruch państwa, czyli opłata audiowizualna i jakieś w zamian przycięcie reklam. Widz skorzysta, bo mniej będzie śmiecia, komercja zyska reklamowo...
odpowiedź