SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

62 proc. Polaków ufa bankom, tylko 8 proc. krytycznych opinii

Społeczna ocena banków w ciągu minionego roku uległa poprawie, a zaufanie, którym Polacy darzą banki pozostało stabilne - wynika z badania Kantar TNS.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

W stosunku do roku ubiegłego poprawie uległa ogólna opinia Polaków na temat banków. Połowa respondentów ma o nich dobre lub bardzo dobre zdanie (+2 pkt. proc.), 42% - neutralne, a 8% wyraża krytyczną opinię (-2 pkt. proc.). Odnotowana ocena w tym wymiarze to najwyższy wynik w dziesięcioletniej historii pomiarów. Długoterminowa tendencja w zakresie stopniowej poprawy społecznej oceny banków jest obserwowana od 2009 r., kiedy dobrą opinię o bankach wyrażało 30% badanych, a niemal tyle samo miało o nich krytyczne zdanie.

Banki oceniane są lepiej także w wymiarze reputacji. Poziom indeksu TRI*M wśród ogółu respondentów wyniósł 38 pkt. (+7). To znaczna poprawa od początku pomiarów i wyjściowego poziomu 21 pkt. odnotowanego w 2012 r.

W minionym roku sektor bankowy adekwatnie odpowiedział na sytuację na rynku, a największy wpływ na zmianę indeksu reputacji miała deklarowana wobec banków sympatia, ocena ogólna i postrzegana jakość usług, w mniejszym – postrzeganie sukcesu i deklarowane zaufanie.

Oceny reputacji banków  w przekroju społecznym są silnie zróżnicowane. Bardzo duży związek z  wysokimi ocenami banków mają wysokie wskazania w zakresie poziomu wiedzy, doświadczenia w korzystaniu z usług bankowych i kompetencji finansowych klientów, a także ich wykształcenia, poziomu osiąganych dochodów i samooceny sytuacji materialnej. Niskim wskazaniom w wymiarze reputacji towarzyszą stosunkowo niskie wskazania w zakresie zainteresowania informacjami o bankach, niski poziom wiedzy finansowej i brak motywacji do jej poszerzania oraz niewielki zakres korzystania z produktów finansowych.

Społeczne zaufanie do banków utrzymało się na dotychczasowym, relatywnie wysokim poziomie. 62% Polaków (+1 pkt. proc.), wśród których znajdują się zarówno korzystający (85%), jak i nie korzystający z usług bankowych (15%), deklaruje zaufanie do banków działających w Polsce. W stosunku do roku ubiegłego widoczna była dalsza krystalizacja postaw w tym wymiarze - stopniał odsetek osób, które nie mają zdania w tej kwestii i w niewielkim stopniu wzrósł w przypadku osób deklarujących nieufność wobec banków (+2 pkt. proc.). Obok NBP, banki działające w Polsce cieszą się najwyższym poziomem społecznego zaufania wśród podmiotów rynku finansowego.

Zaufanie lub jego brak w stosunku do banków w dużej mierze wiążą się z wartościami uniwersalnymi i etyką. Banki godne zaufania to przede wszystkim banki uczciwe, bezpieczne, rzetelne i wiarygodne. 83% klientów banków deklaruje zaufanie do banku, z usług którego korzysta.

Badanie "Reputacja sektora bankowego 2017" zostało zrealizowane przez Kantar TNS dla Związku Banków Polskich w dniach 6-20 marca 2017 r., metodą wywiadów bezpośrednich (CAPI), na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1000 respondentów w wieku powyżej 16 lat. Indeks TRI*M to to relatywna miara oceny reputacji bazująca na 5 głównych wskaźnikach: sympatii, ocenie ogólnej, zaufaniu, postrzeganiu sukcesu oraz jakości usług.

Dołącz do dyskusji: 62 proc. Polaków ufa bankom, tylko 8 proc. krytycznych opinii

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rotszyld
O kurczę, naprawdę? Dziwny jest ten świat...
0 0
odpowiedź