Agora pracuje nad nową długoterminową strategią rozwoju. „Mniejszy bagaż problemów z przeszłości”
W czerwcu br. Agora przedstawi nową długoletnią strategię rozwoju spółki, nad którą obecnie pracuje intensywnie zarząd. Grupa wycofuje się z sektora telewizji i rozpoczyna działalność na rynku gastronomicznym. - Staramy się koncentrować na tych aktywach, które są najsilniejsze i bazują na naszych największych kompetencjach - wyjaśnia Bartosz Hojka, prezes Agory.
W ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 2,7 proc. do 1,16 mld zł, wzrost zysku EBITDA o 2,5 proc. do 118,9 mln zł i 79,3 mln zł straty netto (wobec 13,2 mln zł straty w 2016 roku). Wyniki Agory za poprzedni rok szczegółowo opisujemy w tym artykule.
- Pracujemy nad kolejną długoterminową, długoletnią perspektywą rozwoju firmy, którą przedstawimy pod koniec pierwszego półrocza. Intensywnie koncentrujemy się nad tym w tej chwili - tłumaczy Bartosz Hojka, prezes Agory. Nie ujawnia na razie żadnych szczegółów nowego planu rozwoju.
Agora wskazuje zdarzenia jednorazowe w poprzednich dwóch latach oraz w I kwartale 2018 roku, które mają wpływ na wyniki spółki, a które były konsekwencją działań zarządu w ramach poprzedniej strategii. W 2016 roku Agora zawarła wartą 10,5 mln zł umowę inwestycyjną z Discovery Polska o sprzedaży pierwszej części udziałów w spółce Green Content, nadawcy kanału naziemnego Metro. W tym samym roku sprzedano nieruchomości w Łodzi (6 mln zł), przejęto kontrolę nad spółką GoldenLine (za 3,3 mln zł) oraz ustalono rezerwę 6,9 mln zł z tytułu przeprowadzanych zwolnień grupowych.
W roku ubiegłym spółka odczuła negatywny wpływ zmiany wysokości płacy minimalnej na działalność sieci kin Helios, co skutkowało wzrostem kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych o około 10 mln zł. Dokonano także jednorazowego przyspieszenia amortyzacji wybranych aktywów, co pochłonęło 4,8 mln zł. W czwartym kwartale ub.r. Agora zrealizowała także odpisy aktualizujące wartość aktywów (-88,9 mln zł).
Od początku 2018 roku Grupa zdążyła już sprzedać nieruchomości w Warszawie i Gdańsku, co łącznie przyniosło 13,6 mln zł przychodu. W lutym br. Agora zawarła porozumienie z działającymi w firmie związkiem zawodowym i radą pracowników co do zwolnienia maksymalnie 53 osób z segmentu druku. Spółka wyda na to ok. 1,6 mln zł, natomiast redukcja zatrudnienia będzie potem przynosić oszczędności wynoszące ok. 2-2,5 mln zł.
Dodatkowo - co ogłoszono w tym tygodniu - Agora wycofuje się całkowicie z sektora telewizyjnego. Dlatego spółka rozpoczęła rozmowy z Kino Polska TV dotyczące sprzedaży 41,14 proc. akcji firmy Stopklatka nadającej stację Stopklatka TV dostępną w naziemnej telewizji cyfrowej. Strony podpisały list intencyjny o prowadzeniu negocjacji do końca czerwca br.
- Do pracy nad nową perspektywą strategiczną przystępujemy z poczuciem mniejszego bagażu różnych problemów z przeszłości i oczyszczonego przedpola. Jednocześnie pracujemy nad nowymi inicjatywami i projektami - wyjaśnia Bartosz Hojka. - Staramy się koncentrować na tych aktywach, które są najsilniejsze i bazują na naszych największych kompetencjach - dodaje.
Gastronomia ma uniezależnić Agorę od przychodów reklamowych. „Plan powolnego wzrostu”
Jedną z tych nowych inicjatyw jest rozpoczęcie działalności na rynku gastronomicznym. We wtorek należąca do Agory spółka Helios podpisała z Piotrem Komórem i Piotrem Grajewskim umowę dotyczącą uruchomienia sieci lokali gastronomicznych typu fast casual. Przez cztery lata ma powstać 45 takich lokali, Helios zainwestuje w to ok. 10 mln zł.
- W pierwszym okresie zainwestujemy 5 mln zł. Jest to plan powolnego wzrostu, natomiast nie wykluczamy akwizycji czy też master franczyzy dla konceptów, które jeszcze nie są obecne w Polsce. Będziemy obserwować i analizować ten rynek - tłumaczy Anna Kryńska-Godlewska, członek zarządu Agory.
Wchodząc na rynek gastronomiczny Agora odnalazła niszę: lokale fast casual są w Polsce mało widoczne, ale bardzo popularne zagranicą, dlatego spółka chce obserwować zagraniczne sieci i powoli rozwijać tę gałąź biznesu.
- Ten segment biznesu będzie nas uniezależniał od przychodów reklamowych jako Grupa - podkreśla Kryńska-Godlewska.
- Uważamy, że ten rynek dobrze wpisuje się w obserwowane trendy: coraz więcej ludzi jada na mieście. Wydatki w Polsce na ten cel nadal są dużo niższe niż w innych krajach europejskich. Największą dynamikę w tym sektorze wykazują fast food i restauracje, natomiast fast casual nadal pozostaje segmentem mało widocznym w Polsce, ale bardzo popularnym zagranicą. Można się na tym wzorować, obserwując jak ten biznes jest tam zarządzany - wyjaśnia.
Według badania Gemius/PBI w październiku ub.r. portal Wyborcza.pl miał 6,14 mln realnych użytkowników i 58,66 mln odsłon, a Wyborcza.biz - 1,27 mln użytkowników i 2,53 mln odsłon.
Z danych ZKDP wynika, że w styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 96 668 egz., pierwszy raz spadając poniżej poziomu 100 tys.
Dołącz do dyskusji: Agora pracuje nad nową długoterminową strategią rozwoju. „Mniejszy bagaż problemów z przeszłości”
To jest język byłego, bo byłego, ale jednak radiowca?
Ratunku.
Korpo-mowa, korpo-mózg i prawie 80 mln zł straty:
www.wirtualnemedia.pl/artykul/agora-wyniki-w-2017-r-spadek-wplywow-wzrost-ebitda-i-79-mln-zl-straty-netto-w-gore-helios-i-next-film-w-dol-prasa-i-druk
Plus setki tysięcy zł premii dla korpo-mózgu za uzyskanie prawie 80 mln zł straty przez firmę.
Wiwat korpo-mózg (kiedyś DJ radia Top)...