W Polsce Google Maps dużo popularniejsze na smartfonach od Jakdojadę, a Messenger od WhatsAppa i Snapchata
Znacznie więcej polskich użytkowników ma zainstalowane na ekranie głównym smartfonów aplikacje do zdjęć, wideo i serwisów społecznościowych niż gry, aplikacje muzyczne, finansowe i informacyjne. Wśród aplikacji nawigacyjnych zdecydowanym liderem jest Google Maps, a wśród komunikacyjnych - Messenger.
Z badania Scout przeprowadzonego przez MullenLowe MediaHub dla Wirtualnemedia.pl wynika, że robienie zdjęć i nagrywanie wideo to zdecydowanie najważniejsze funkcjonalności (oprócz połączeń i wiadomości) dla polskich użytkowników smartfonów. Służące do tego aplikacje na głównym ekranie swoich telefonów ma zainstalowane 66 proc. użytkowników w wieku 15-24 lat, po około połowie tych w wieku 25-54 lat oraz 51 proc. starszych.
Po ponad połowie Polaków w wieku 15-24 lat korzystających ze smartfonów ma zainstalowane aplikacje do serwisów społecznościowych i komunikacji. Przy czym w najstarszej grupie wiekowej aplikacje z pierwszej kategorii ma tylko 21 proc., a te z drugiej kategorii - 32 proc.
Aplikacje muzyczne i rozrywkowe na głównym ekranie ma jedna trzecia najmłodszych osób i tylko 8 proc. tych mających minimum 55 lat.
Podobny odsetek użytkowników we wszystkich grupach wiekowych (od 23 do 35 proc.) korzysta z aplikacji nawigacyjnych i transportowych oraz (od 10 do 18 proc.) z aplikacji finansowych.
Z kolei aplikacje serwisów informacyjnych to jedyna kategoria, którą częściej na ekranie głównym mają starsze osoby (14-16 proc. wśród osób w wieku 35 lat i więcej) niż młodsze (8 proc.).
- Pokaż mi swój smarfon, a powiem Ci kim jesteś - główny ekran smartphona stanowi kopalnię insightów komunikacyjnych - komentuje Jakub Zieliński, executive director of communication w MullenLowe MediaHub. - W kontekście planowania komunikacji w nowoczesnych kanałach mobilnych ważne jest, aby brać pod uwagę nie tylko zasięg aplikacji, ale również częstotliwość i kontekst w jakim jest używana, profil jej użytkownika - nie tylko demograficzny, ale również ten definiowany stylem życia. Komunikacja oparta na prawdziwych insightach użytkowników będzie znacznie bardziej efektywna niż podejście czysto zasięgowe - dodaje.
Wśród aplikacji komunikacyjnych zdecydowanym liderem jest Messenger - na głównym ekranie smartfonów korzysta z niego 40 proc. użytkowników w wieku 15-24 lat, o osiem razy więcej niż z WhatsAppa i Snapchata. W starszych grupach wiekowych Messenger ma mniejszą przewagę nad konkurencyjnymi aplikacjami, a wśród osób w wieku 35-44 lat popularniejsza jest aplikacja poczty mailowej, z której korzysta 13 proc. (wobec 8 proc. użytkowników Messengera)
WhatsApp ma podobny odsetek użytkowników we wszystkich grupach wiekowych oprócz najstarszej. Natomiast ze Snapchata korzystają tylko osoby w wieku 15-24 lat (5 proc.), a w starszych grupach wiekowych aplikacja ma śladową popularność.
Aplikacją nawigacyjną, którą najwięcej użytkowników ma na głównym ekranie smartfonów, jest Google Maps - wśród osób w wieku 15-24 korzysta z niej w ten sposób 18 proc., a w starszych grupach wiekowych - ok. 10 proc.
Zdecydowanie mniej popularne są Jakdojadę i Yanosik.
Badanie Scout zostało przeprowadzone przez MullenLowe MediaHub w sierpniu ub.r. na internetowym panelu Ariadna, na próbie 2000 respondentów w wieku 15+.
Dołącz do dyskusji: W Polsce Google Maps dużo popularniejsze na smartfonach od Jakdojadę, a Messenger od WhatsAppa i Snapchata