Apple najcenniejszą marką świata. Google przed IBM, Prada liderem wzrostu
Apple utrzymało status lidera w rankingu najcenniejszych marek świata - wynika z ósmej edycji dorocznego badania BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown.
Wartość marki Apple wynosi obecnie 185 mld USD, co jednak oznacza tylko 1-proc. wzrost W ciągu ostatniego roku. Dla porównania, Samsung - największy konkurent Apple na rynku urządzeń mobilnych - odnotował wzrost o 51 proc. i obecnie zajmuje 30. miejsce w globalnym rankingu, z wartością marki na poziomie 21 mld USD.
Ubiegłoroczny trend spadkowy udało się odwrócić Google, które osiągnęło 5-proc. wzrost wartości swojej marki (do 114 mld USD) i awansowało na 2. miejsce w rankingu. Na trzecie miejsce spadł IBM z wartością marki na poziomie 112 mld.
lp. | Kategoria | Marka | Wartość marki w 2013 r. (mln USD) | Zmiana wartości marki | Pozycja w 2012 r. |
1 | Technologia | Apple | 185 071 | 1% | 1 |
2 | Technologia | 113 669 | 5% | 3 | |
3 | Technologia | IBM | 112 536 | -3% | 2 |
4 | Fast Food | McDonald's | 90 256 | -5% | 4 |
5 | Napoje bezalkoholowe | Coca-Cola | 78 415 | 6% | 6 |
6 | Telekomunikacja | AT&T | 75 507 | 10% | 8 |
7 | Technologia | Microsoft | 69 814 | -9% | 5 |
8 | Branża tytoniowa | Marlboro | 69 383 | -6% | 7 |
9 | Karty kredytowe | Visa | 56 060 | 46% | 15 |
10 | Telekomunikacja | China Mobile | 55 368 | 18% | 10 |
Pierwsza dziesiątka marek, które odnotowały najszybsze tempo wzrostu, osiąga również – w porównaniu do średniej – znacznie wyższe wartości na wskaźnikach stosowanych w ramach BrandZ, czyli Meaningful, Different & Salient (marki znaczące, wyróżniające się i istotne). Największy wzrost wartości swojej marki odnotowała Prada (+63 proc.), która wyprzedziła wszystkie inne marki luksusowe pod względem tempa wzrostu i obecnie zajmuje 4. miejsce w kategorii dóbr luksusowych (95. w rankingu globalnym) z wartością 9,5 mld USD.
Piwo to kategoria, która w tegorocznym rankingu odnotowała największy wzrost. Pierwsza dziesiątka marek "piwnych" urosła o 36 proc., a ich łączna wartość wynosi obecnie 63 mld USD. Sektor ten skorzystał na rosnącej sprzedaży w Ameryce Łacińskiej i Chinach. Globalna marka Heineken, która zyskała silniejszą pozycję dzięki reklamom w kontekście filmu "Skyfall" z Jamesem Bondem, zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem wartości (8 mld USD). Brazylijskie piwo Brahma odnotowało w ostatnim roku wzrost o 61 proc., a wartość tej marki wynosi 4 mld USD.
>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2012
Analiza rankingu BrandZ Top 100 jako "portfela akcji" na przestrzeni ostatnich 8 lat wskazuje, że portfel ten przynosił bardzo korzystne wyniki w porównaniu do bieżącego indeksu rynku akcji S&P500. Wartość spółek należących do indeksu S&P500 wzrosła o 23 proc., natomiast portfel BrandZ odnotował wzrost o 58%.
W rankingu nadal dominują marki technologiczne i telekomunikacyjne. W pierwszej setce znalazło się 29 takich marek, a ich wartość wynosi 43 proc. łącznej wartości marek z Top 100 (ponad 1 bilion USD). Nadal jednak dynamika wzrostu w tym sektorze pozostaje na niskim poziomie. Podczas gdy Facebook odnotował spadek wartości, jego chiński odpowiednik, czyli Tencent (z 800 mln aktywnych użytkowników), podskoczył o 52 proc., co postawiło go wśród 10 najszybciej rosnących marek. Do rankingu dołączyło także Yahoo! po powołaniu nowego prezesa (dawniej pracującego dla Google) – fakt ten wzbudził wysokie oczekiwania i przyczynił się do wzrostu cen akcji firmy, a tym samym do aprecjacji wartości jej marki.
>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2011
Licząc od 2006 roku, łączna wartość marek objętych rankingiem BrandZ Top100 wzrosła o 77 proc. i wynosi obecnie 2,6 biliona USD.
RANKING BRANDZ TOP 100 - 2013 | ||||
lp. | Zmiana pozycji | Marka | Wartość (MLD$) | Zmiana wartości |
1 | 0 | Apple | 185,071 | 1% |
2 | 1 | 113,669 | 5% | |
3 | -1 | IBM | 112,536 | -3% |
4 | 0 | McDonald's | 90,256 | -5% |
5 | 1 | Coca-Cola | 78,415 | 6% |
6 | 2 | AT&T | 75,507 | 10% |
7 | -2 | Microsoft | 69,814 | -9% |
8 | -1 | Marlboro | 69,383 | -6% |
9 | 6 | Visa | 56,06 | 46% |
10 | 0 | China Mobile | 55,368 | 18% |
11 | 0 | GE | 55,357 | 21% |
12 | -3 | Verizon | 53,004 | 8% |
13 | 1 | Wells Fargo | 47,748 | 20% |
14 | 4 | Amazon | 45,727 | 34% |
15 | 1 | UPS | 42,747 | 15% |
16 | -3 | ICBC | 41,115 | -1% |
17 | -5 | Vodafone | 39,712 | -8% |
18 | -1 | Walmart | 36,22 | 5% |
19 | 3 | SAP | 34,365 | 34% |
20 | 9 | Mastercard | 27,821 | 34% |
21 | 16 | Tencent/QQ | 27,273 | 52% |
22 | 2 | China Construction Bank | 26,859 | 10% |
23 | 5 | Toyota | 24,497 | 12% |
24 | -1 | BMW | 24,015 | -2% |
25 | 6 | HSBC | 23,97 | 24% |
26 | 17 | Disney | 23,913 | 40% |
27 | -7 | Deutsche Telekom | 23,893 | -11% |
28 | 2 | American Express | 23,514 | 16% |
29 | -8 | Louis Vuitton | 22,719 | -12% |
30 | 25 | Samsung | 21,404 | 51% |
31 | -12 | 21,261 | -36% | |
32 | 3 | Pampers | 20,594 | 13% |
33 | -8 | Baidu | 20,443 | -16% |
34 | 14 | Budweiser | 20,297 | 28% |
35 | 31 | Zara | 20,167 | 60% |
36 | -9 | Oracle | 20,039 | -11% |
37 | 1 | Agriculture Bank of China | 19,975 | 12% |
38 | 2 | RBC | 19,968 | 16% |
39 | -5 | ExxonMobil | 19,229 | 5% |
40 | -8 | Hermès | 19,129 | 0% |
41 | 21 | The Home Depot | 18,488 | 43% |
42 | 15 | L'Oréal | 17,971 | 30% |
43 | 3 | Mercedes-Benz | 17,952 | 11% |
44 | -2 | Starbucks | 17,892 | 5% |
45 | -12 | Gillette | 17,823 | -6% |
46 | 8 | TD | 17,781 | 22% |
47 | 17 | Ebay | 17,749 | 40% |
48 | 12 | Commonwealth Bank of Australia | 17,745 | 36% |
49 | -10 | Shell | 17,678 | -1% |
50 | 1 | Colgate | 17,25 | 15% |
51 | 1 | Subway | 16,691 | 12% |
52 | - | ANZ | 16,565 | - |
53 | -8 | Accenture | 16,503 | 2% |
54 | -28 | HP | 16,362 | -29% |
55 | -19 | Tesco | 16,303 | -9% |
56 | -12 | Nike | 15,817 | -3% |
57 | -4 | China Life | 15,279 | 5% |
58 | 3 | Bank of China | 14,236 | 10% |
59 | 4 | ICICI Bank | 14,196 | 12% |
60 | -10 | Orange | 13,829 | -10% |
61 | -12 | Intel | 13,757 | -12% |
62 | 8 | FedEx | 13,732 | 17% |
63 | 9 | US Bank | 13,716 | 19% |
64 | 18 | Citi | 13,386 | 37% |
65 | 3 | Petrochina | 13,38 | 11% |
66 | -25 | Movistar | 13,336 | -22% |
67 | -11 | Sinopec | 13,127 | -6% |
68 | - | Gucci | 12,735 | 48% |
69 | -11 | H&M | 12,732 | -6% |
70 | 4 | Sberbank | 12,655 | 19% |
71 | -6 | Honda | 12,401 | -2% |
72 | 1 | Siemens | 12,331 | 16% |
73 | -4 | Moutai | 12,193 | 3% |
74 | 15 | IKEA | 12,04 | 31% |
75 | -8 | Pepsi | 12,029 | -5% |
76 | 0 | Target | 11,879 | 13% |
77 | -18 | Cisco | 11,816 | -11% |
78 | -1 | BP | 11,52 | 11% |
79 | 9 | MTN | 11,448 | 23% |
80 | - | Woolworths | 11,039 | - |
81 | 11 | Chase | 10,836 | 25% |
82 | 3 | MTS | 10,633 | 11% |
83 | -3 | Red Bull | 10,558 | 6% |
84 | -6 | Ping An | 10,558 | 4% |
85 | -2 | Scotiabank | 10,396 | 8% |
86 | -5 | Nissan | 10,186 | 3% |
87 | -8 | Standard Chartered | 10,16 | 1% |
88 | - | Westpac | 10,07 | - |
89 | -18 | Airtel | 10,054 | -13% |
90 | -43 | NTT DoCoMo | 10,028 | -37% |
91 | 0 | KFC | 9,953 | 12% |
92 | - | Yahoo! | 9,826 | - |
93 | - | J.P. Morgan | 9,668 | - |
94 | - | BT | 9,531 | - |
95 | - | Prada | 9,454 | 63% |
96 | -1 | Santander | 9,232 | 8% |
97 | -4 | Chevron | 9,036 | 5% |
98 | 2 | DHL | 8,94 | 18% |
99 | -12 | ALDI | 8,885 | -5% |
100 | -4 | Volkswagen | 8,79 | 3% |
Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne. Raport obejmuje ranking ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów rynku. Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z danymi przedstawionymi w rozbiciu na regiony i kategorie, można znaleźć na tej stronie.
Dołącz do dyskusji: Apple najcenniejszą marką świata. Google przed IBM, Prada liderem wzrostu
Mega absurd!