Apple rośnie w usługach. Spada sprzedaż Maców i iPadów
W zeszłym kwartale finansowym Apple przy spadku przychodów o 0,7 proc. do 89,5 mld dolarów zwiększył zysk netto z 20,72 do 22,95 mld dolarów. Zmalała sprzedaż Maców i iPadów, za to dalej rosną wpływy z usług.
Kwartalne przychody Apple ze sprzedaży sprzętu zmniejszyły się z 70,96 do 67,18 mld dolarów, głównie wskutek spadku sprzedaży Maców z 11,51 do 7,61 mld dolarów. Ponadto wpływy z iPadów zmalały z 7,17 do 6,44 mld dolarów, a z urządzeń wearable, domowych i akcesoriów - z 9,65 do 9,32 mld.
Natomiast sprzedaż iPhone’ów wzrosła z 42,63 do 43,8 mld dolarów.
iPhone’y i usługi ze wzrostem sprzedaży
W całym minionym roku rozrachunkowym przychody ze sprzedaży urządzeń wyniosły 298,08 mld dolarów, co wobec 316,2 mld rok wcześniej oznacza spadek o 5,7 proc. Natomiast wpływy z usług zwiększyły się z 78,13 do 85,2 mld dolarów (a więc o 9 proc.), z czego w zeszłym kwartale - z 19,19 do 22,31 mld.
W Ameryce Północnej, Środowej i Południowej w ujęciu rocznym przychody zmalały ze 169,66 do 162,56 mld dolarów, ale tylko w ostatnim kwartale nastąpił wzrost - z 39,81 do 40,12 mld.
Apple znacząco obniżył koszty, z głównych kategorii w zeszłym kwartale wzrosły jedynie wydatki na badania i rozwój (z 6,76 do 7,31 mld dolarów). Dzięki temu koncern zwiększył kwartalny zysk sprzedażowy brutto z 38,09 do 40,43 mld dolarów, zysk operacyjny z 24,89 do 26,97 mld i zysk netto z 20,72 do 22,95 mld.
W poprzednich kwartałach rentowność była słabsza, przez co w całym roku zysk operacyjny zmalał ze 119,44 do 114,3 mld dolarów, a zysk netto - z 99,8 do 96,99 mld.
Zysk netto Apple na akcję w zeszłym kwartale sięgnął 1,46 dolara, podczas gdy analitycy spodziewali się 1,39 dolara. Koncern przebił też średnią prognoz jeśli chodzi o przychody (89,50 mld dolarów, konsensus zakładał 89,28 mld dolarów) oraz sprzedaż usług (2,31 mld dolarów, wobec 21,35 mld konsensusu) i iPadów (6,44 mld dolarów, wobec 6,07 mld konsensusu).
Niższa od oczekiwań wynoszących 7,61 mld dolarów okazała się natomiast sprzedaż Maców.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Po publikacji tych wyników akcje Apple w handlu posesyjnym taniały o ponad 3 proc. Od początku stycznia br. do czwartkowej sesji kurs zyskał 37 proc., chociaż od sierpnia pozostaje w niewielkim trendzie spadkowym.
Dołącz do dyskusji: Apple rośnie w usługach. Spada sprzedaż Maców i iPadów