Co drugi aktywny internauta ma smartfona
Na koniec 2012 roku liczba użytkowników smartfonów wśród aktywnych internautów osiągnęła 54% i ma nadal dynamicznie rosnąc, utrzymując dwucyfrową dynamikę - wynika z raportu IAB Polska.
Na koniec 2012 roku użytkownicy smartfonów stanowili 54% aktywnych internautów, co oznacza 50% wzrostu w ciągu roku.
Według szacunków IAB Polska, w tym okresie wśród aktywnych internautów przybyło ponad 2 miliony nowych użytkowników smartfonów. Liczby te mają nadal dynamicznie rosnąć.
Badanie wykazało, że internet jest bardzo dobrym nośnikiem do reklamy urządzeń i usług mobilnych, a w szczególności smartfonów. Jest to medium, z którego potencjalni użytkownicy korzystają w sposób bardzo aktywny, sięgając do szerokiego portfolio usług online. Także samo środowisko mobilne online jest dobrym miejscem do reklamowania produktów, gdyż jest jeszcze mało nasycone reklamami, dzięki czemu ich skuteczność i zauważalność są bardzo wysokie.
W Polsce dominującym systemem operacyjnym wśród smartfonów jest Android, z którego w 2012 roku korzystało ponad 50% aktywnych internautów posiadających smartfony. Dość dobrą pozycję zajmują systemy Symbian i Windows. Najpopularniejsze marki smartfonów to Samsung, Nokia i Sony Ericsson.
Oprócz SMS-ów i rozmów, smartfony są wykorzystywane m.in, do odbierania poczty elektronicznej, logowania się w serwisach społecznościowych oraz grania w gry. Bardzo popularna stała się również fotografia komórkowa.
Do najczęściej wykorzystywanych usług internetowych w smartfonach należą społeczności, wyszukiwarki oraz serwisy informacyjne. Wciąż rośnie grupa użytkowników, która za pomocą smartfonów czyta książki czy gazety, słucha radia, własnych playlist muzycznych, a także ogląda filmy i programy VoD. Stosunkowo dużą popularnością cieszy się także bankowość mobilna.
Zdecydowana większość użytkowników polecałaby smartfona bliskim sobie osobom.
Zdecydowana większość użytkowników smartfonów deklaruje, że reklama internetowa jest przydatna przy wyborze produktów i usług.
Ponadto co drugi użytkownik smartfona deklaruje, że zdarza mu się klikać w reklamy internetowe i na PC, i w smartfonie.
Większość użytkowników smartfonów nie odrzuca m-commerce. Co trzeci już robił w ten sposób zakupy, a prawie połowa dokonała m-płatności.
Bariery przed m-commerce wynikają głównie z wygody, jako że użytkownikom łatwiej zakupy online robić na PC.
Zdecydowana większość użytkowników smartfonów korzysta z aplikacji – 3/4 ze ściągniętych, a 85% z fabrycznie zainstalowanych.
Co trzeci użytkownik aplikacji ściągnął ich ponad 10. Co drugi ściąga je przynajmniej raz w miesiącu.
Do najczęściej ściąganych aplikacji należą gry.
Badanie IAB Polska U&A 2012'Q4 zrealizowano w grudniu 2012 r. metodą wywiadów internetowych CAWI na panelu ResearchNow, który swym zasięgiem obejmuje 6,5 miliona internautów z 38 krajów świata. Badaniem objęto aktywnych użytkowników sieci, czyli osoby które korzystają z internetu codziennie lub prawie codziennie. Próba została dobrana tak, aby odzwierciedlać populację aktywnych internautów ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo. Struktura została oparta o dane z badania NetTrack MillwardBrown, na którym oparty jest m.in. Megapanel PBI/Gemius. Dodatkowo zgodnie z powyższymi założeniami zrealizowano badanie IAB Polska mobile 2012’Q4 z użytkownikami smartfonów. W sumie w każdej z prób uzyskano 800 wywiadów.
Dołącz do dyskusji: Co drugi aktywny internauta ma smartfona