Opinie najmocniej wpływają na wiarygodność sklepów internetowych
Dla połowy internautów kupujących w sieci opinie innych użytkowników są najważniejszym czynnikiem budującym wiarygodność e-sklepów - wynika z analizy Gemiusa.
Gemius zbadał aspekty wpływające na pozytywne postrzeganie przez internautów wiarygodności sklepów internetowych. Połowa badanych wskazała na opinie o danym miejscu, 31 proc. zwróciła uwagę na możliwość płatności przy odbiorze, a 29 proc. na jasną informację o możliwości zwrotu i reklamacji (źródło: raport „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska). Klienci wskazywali również na ładną i czytelną prezentację produktów (20 proc.) oraz stacjonarne punkty odbioru (19 proc.).
Opinie o danym sklepie online są ważniejsze dla mężczyzn (55 proc. wskazań) niż dla kobiet (46 proc.). Dla jednej czwartej panów (25 proc.) czynnikiem uwiarygodniającym e-sklep są stacjonarne punkty odbioru. Dla pań są to natomiast kwestie informacji o zwrotach i reklamacjach (32 proc.) oraz na estetyka serwisu (23 proc.).
Kupujący online w wieku 35–49 lat są bardziej niż inne grupy wiekowe wyczuleni na takie elementy budujące wiarygodność sklepu internetowego, jak opinie na temat tego serwisu (59 proc.) oraz dostępne informacje o gwarancji na zakupione towary (18 proc.). Natomiast najmłodsi e-konsumenci (15–24 lat) w porównaniu z resztą badanych przywiązują dużą wagę do graficznego wyglądu sklepów, które odwiedzają po raz pierwszy (16 proc.).
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 7 do 14 kwietnia 2017 roku.
Dołącz do dyskusji: Opinie najmocniej wpływają na wiarygodność sklepów internetowych