Czech Media Invest dostał zgodę UOKiK-u na przejęcie Eurozetu
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie przez Czech Media Invest Grupy Eurozet (nadawcy Radia ZET, Antyradia, Meloradia i Chillizet), a także aktywów radiowych koncernu Lagardère w Czechach, Rumunii i na Słowacji.
Kupno przez Czech Media Invest rozgłośni radiowych francuskiego koncernu Lagardère w Polsce Czechach, Rumunii i na Słowacji ogłoszono w kwietniu br. Kwota transakcji wynosi 73 mln euro.
W uzasadnieniu zgody na to przejęcie stwierdzono, że prezes UOKiK-u „odstępuje od uzasadnienia niniejszej decyzji z uwagi na fakt, iż decyzja w całości uwzględnia żądanie strony, nie rozstrzyga przy tym spornych interesów stron, nie została również wydana na skutek odwołania”.
Zgoda regulatora była oczywista, ponieważ Czech Media Invest na działał dotychczas na rynku radiowym w żadnym z czterech krajów, których dotyczy transakcja.
W Polsce Czech Media Invest kupuje Radio ZET, Antyradio, Meloradio i Chillizet
Koncern Lagardère w naszym kraju od początku lat 90 był właścicielem Eurozetu, do którego należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września ub.r. działające pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisy internetowe tych stacji.
Według badania Radio Track od marca do maja br. Radio ZET miało 13,1 proc. udziału w rynku słuchalności, Antyradio - 1,9 proc., Meloradio - 0,7 proc., a Chillizet - 0,2 proc.
Z kolei według badania Gemius/PBI w marcu br. serwis RadioZET.pl zanotował 3,95 mln realnych użytkowników i 25,63 mln odsłon, Antyradio.pl - 1,26 mln użytkowników i 5,33 mln odsłon, a ChilliZET.pl - 337,2 tys. użytkowników i 1,48 mln odsłon.
Do Eurozetu należą też spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live. W ub.r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.
- Jesteśmy teraz w momencie przejściowym, czekamy na nowego właściciela, który może przedstawić własną strategię rozwoju grupy. Czesi szybko i sprawnie podejmują decyzje inwestycyjne, więc liczymy na nowe otwarcie - powiedział w tym tygodniu „Pulsowi Biznesu” Andrzej Matuszyński, prezes Eurozetu.
Przedstawiciele Czech Media Invest spotkali się już z członkami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Czech Media Invest do tej pory w branży prasowej i internetowej
Czech Media Invest wydaje w Czechach cztery dzienniki (m.in. „Blesk”, „Aha!” i „Sport”) oraz szereg magazynów i serwisów internetowych. Ponadto ma dwie drukarnie oraz zajmuje się wydawaniem książek i dystrybucją prasy. Cztery lata temu należący do firmy Czech News Center Holding przejął czeski oddział Ringier Axel Springer (który miał drukarnię i wydawał m.in. „Blesk” i „Aha!”). Kwotę tej transakcji szacowano na 170 mln euro.
Szefem i współwłaścicielem firmy jest Daniel Křetínský, właściciel koncernu energetycznego EPH (ma 94 proc. jego udziałów). Dwa lata temu 31 proc. udziałów spółki zależnej EPH odpowiadającej za infrastrukturę sprzedał grupie inwestorów za 1,6 mld dolarów. „Forbes” w br. wycenił majątek Křetínskiego na 2,6 mld dolarów.
Firma uzasadniła, że kupno biznesu radiowego Lagardère w czterech krajach wynika ze strategii rozwoju zakładającej działalność w nowych sektorach rynku mediowego.
W strukturze koncernu Lagardère biznes radiowy przyniósł w ub.r. 22 proc. wpływów pionu Lagardère Active, mniej niż prasa (39 proc.) i telewizja (32 proc). 77 proc. przychodów tego pionu osiągnięto we Francji.
W ub.r. Lagardère Active zanotował 872 mln euro wpływów, po spadku o 4,7 proc. w skali roku. Tłumaczono to m.in. spadkiem słuchalności stacji Europe 1, ograniczeniem działalności firmy produkcyjnej Lagardère Studios i spadkami na rynku prasowym. Zysk EBIT Lagardère Active zmalał rok do roku z 78 do 70 mln euro.
Dołącz do dyskusji: Czech Media Invest dostał zgodę UOKiK-u na przejęcie Eurozetu