Do 2021 roku sieć mobilną zdominują internet rzeczy i treści wideo (analiza)
Według prognoz analityków Ericssona w nadchodzących latach będzie dynamicznie rosnąć liczba urządzeń IoT (Internetu rzeczy), która w 2021 roku osiągnie na świecie 16 miliardów. Wtedy też za 70 procent wymiany danych w mobilnym internecie odpowiadać będą treści wideo.
W raporcie „Ericsson Mobility Report” zwrócono uwagę na kilka najważniejszych tendencji, które w najbliższych latach staną się kluczowe dla rozwoju rynku mobilnego na świecie.
Smartfony w ofensywie
Pierwszy trend podkreślany w raporcie to dalszy dynamiczny wzrost rynku telefonii komórkowej, na którym dominującą rolę zaczną odgrywać urządzenia zaliczane do kategorii smartfonów.
Liczba subskrypcji smartfonów ciągle rośnie. Według przewidywań w trzecim kwartale 2016 r. przewyższy ona liczbę subskrypcji tradycyjnych telefonów komórkowych (basic phone). Do 2021 r. liczba subskrypcji smartfonów ulegnie niemal podwojeniu, z 3,4 mld obecnie do 6,3 mld za 5 lat. Jak wynika z raportu, obecna liczba subskrybentów mobilnych (unikalnych użytkowników) wynosi 5 mld - to efekt dynamicznego rozwoju technologii mobilnej w ciągu ostatnich kilku lat.
Analitycy przewidują, że w 2016 r. osiągnięty zostanie milowy krok w szybkości internetu mobilnego. Sieci LTE będą zdolne do przesyłania danych z prędkością 1 Gb/s.
Pojawienie się urządzeń umożliwiających korzystanie z takich prędkości spodziewane jest na drugą połowę 2016 r., początkowo na rynkach takich jak Japonia, Stany Zjednoczone, Korea Południowa i Chiny, w nieco dalszej perspektywie na pozostałych rynkach. Użytkownicy mobilni będą mogli cieszyć się błyskawicznym dostępem do danych, pobieranie plików będzie o dwie trzecie szybsze niż obecnie.
Internet rzeczy to przyszłość
Raport przewiduje, że liczba urządzeń IoT (internetu rzeczy) może przewyższyć liczbę telefonów komórkowych, a w 2018 r. będzie to największa kategoria urządzeń podłączonych do internetu.
- Spodziewamy się że w latach 2015 - 2021 liczba urządzeń IoT będzie wzrastać o 23 proc. rocznie, za wzrost w największym stopniu będą odpowiadać komórkowe urządzenia IoT. W 2021 r. z łącznej liczby 28 mld urządzeń podłączonych do internetu 16 mld będzie należało do kategorii IoT - prognozują autorzy raportu.
Liderem w zakresie wprowadzania nowych urządzeń IoT będzie Europa Zachodnia – liczba urządzeń na tym rynku wzrośnie o 400 proc. do roku 2021. Gwałtowny wzrost spowodowany będzie przede wszystkim potrzebą spełnienia wymagań regulacyjnych, dotyczących między innymi inteligentnych liczników energii, oraz rosnącym zapotrzebowaniem na auta podłączone do internetu i wyposażone w system eCall, który zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej ma być instalowany w autach od 2018 r.
- Rozwój IoT przyspiesza ze względu na spadek cen urządzeń i opracowywanie nowych, innowacyjnych sposobów na ich wykorzystanie - podkreśla Rima Qureshi, senior vice president i chief strategy officer Ericssona. - Sieci 5G, których komercyjne wdrożenie planowane jest na 2020 rok, będą oferować nowe możliwości, kluczowe dla rozwoju IoT. To między innymi plasterkowanie sieci i możliwość podłączenia znacznie większej ilości urządzeń, niż jest to możliwe w sieciach obecnej generacji.
Wideo królem sieci
Raport przedstawia również istotną zmianę nawyków związanych z oglądaniem wideo. Ilość danych komórkowych wykorzystywanych do oglądania wideo na smartfonach wzrosła o 127 proc w ciągu zaledwie 15 miesięcy (2014-15). W ciągu ostatnich czterech lat (2011-15) ilość czasu spędzanego przez nastolatków na oglądaniu telewizji i materiałów wideo na ekranie telewizora zmniejszyła się o 50 proc., w tym samym okresie czas oglądania telewizji i treści wideo na smartfonie wzrósł o 85 proc.
Wszystkie te informacje, w połączeniu z faktem, że dorastające pokolenie użytkowników mobilnych jest grupą w największym stopniu wykorzystującą transmisję danych do streamingu wideo (wliczając Wi-Fi i dane komórkowe) sprawiają, że są to najważniejsi konsumenci, których operatorzy komórkowi powinni monitorować.
Dołącz do dyskusji: Do 2021 roku sieć mobilną zdominują internet rzeczy i treści wideo (analiza)