eToto ze stratą piąty rok z rzędu, były szef Multimediów nie jest już prezesem
Firma bukmacherska eToto - należąca do byłego prezesa Multimedia Polska, a reklamowana przez ekspertów i dziennikarzy piłkarskich na czele z Mateuszem Borkiem - przez pięć lat działalności wygenerowała 115 mln zł strat netto. W ub.r. przy wzroście przychodów o 17 proc. jej strata netto wyniosła 25,55 mln zł.
W 2022 roku, w którym odbyły się piłkarskie mistrzostwa świata z udziałem naszej reprezentacji i zimowe igrzyska olimpijskie, wpływy eToto zwiększyły się ze 184,17 do 215,41 mln zł.
Od wybuchu epidemii eToto sprzedaje zakłady bukmacherskie wyłączenie w serwisie internetowym i aplikacjach mobilnych. W 2020 roku firma zamknęła wszystkie swoje punkty stacjonarne.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Działalność operacyjna eToto kosztowała w ub.r. 232,61 mln zł, po wzroście o 15,4 proc. Stanowiące zdecydowaną większość wydatki określone jako pozostałe poszły w górę ze 158,32 do 182,21 mln zł.
Kwota zapłaconych podatków i opłat zwiększyła się z 26,22 do 30,42 mln zł, wydatki na usługi obce - z 12,64 do 12,72 mln zł, na wynagrodzenia - z 2,61 do 3,97 mln zł, a na amortyzację - z 1,27 do 2,5 mln zł. Rentowność spółki obciążył też wzrost kosztów finansowych (m.in. odsetek) z 5,93 do 8,46 mln zł.
eToto tak jak większość bukmacherów promuje się głównie przy treściach sportowych. Pzez kilka lat ambasadorami reklamowymi firmy byli dziennikarze piłkarscy Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Michał Pol i Roman Kołtoń oraz byli zawodnicy, a obecnie eksperci Artur Wichniarek i Tomasz Hajto. Michał Pol od lutego ub.r. promuje Betclica, Tomasz Smokowski razem ze Sławomirem Peszko i Jerzym Dudkiem reklamuje Superbet, a Mateusz Borek współpracę zakończył w lipcu br.
Na poziomie sprzedażowym brutto strata eToto w ub.r. nieznacznie zmalała (z 17,39 do 17,19 mln zł), na poziomie operacyjnym minimalnie wzrosła (z 17,02 do 17,1 mln zł), a strata netto pogłębiła się z 22,94 do 25,55 mln zł.
Spółka jest nierentowna od początku działalności operacyjnej. W 2020 roku przy 148,48 mln zł przychodów straciła netto 14,74 mln zł. Rok wcześniej zanotowała 148,69 mln zł wpływów i 20,29 mln zł straty netto, a w 2018 roku - 70,22 mln zł przychodów i 31,05 mln zł straty netto.
Wiosną br. nastąpiły roszady u sterów eToto. Stojący za firmą Andrzej Rogowski, współzałożyciel i przez wiele lat szef sieci kablowej Multimedia Polska (odszedł, gdy operatora na początku 2020 roku przejęła Vectra) zrezygnował ze stanowiska prezesa, przechodząc do rady nadzorczej. Nowym prezesem został Piotr Rogowski, wcześniej m.in. dyrektor pionu sprzedaży i marketingu w Multimedia Polska. Natomiast Piotr Sienkiewicz, poprzednio zarządzający Betfanem, objął nowo utworzoną funkcję chief managing directora.
Przez kilkuletnie straty stopniowo pogłębiały się ujemne kapitały własne eToto, na koniec ub.r. wynosiły już - 121,9 mln zł. Firma liczy jednak, że uda jej się wyjść na plus. W sprawozdaniu podkreśliła, że w ub.r. „dokończyła proces transformacji technologicznej skupiając się na w pełni cyfrowej obsłudze klienta” i „oczekuje, że przyjęty nowy model sprzedaży i kontynuacja zapoczątkowanych w latach 2018-2020 działań związanych z rozwojem systemów i oferty produktowej, pozwolą jej w niedalekiej przyszłości osiągnąć rentowność prowadzonej działalności”.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021
Dołącz do dyskusji: eToto ze stratą piąty rok z rzędu, były szef Multimediów nie jest już prezesem