SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Farmacja i handel napędzają wzrosty w reklamie tv, traci „wielka czwórka”

W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki na reklamę telewizyjną były w Polsce o 6,3 proc. wyższe niż rok wcześniej, a w samym III kwartale br. - o 9,5 proc. wyższe - szacuje Starlink. Jednak wpływy czterech głównych kanałów zmalały o 2,6 proc., za to pozostałych stacji z naziemnej telewizji cyfrowej - wzrosły o 30 proc.

Według domu mediowego Starlink wartość rynku reklamy telewizyjnej (wydatki na spoty, sponsoring i lokowanie produktu) od stycznia do września br. wyniosła 2,66 mld zł, o 157 mln zł więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 6,3 proc. i przerwanie tendencji spadkowej z analogicznych okresów 2012 i 2013 roku.

Procentowo jeszcze wyższy wzrost nastąpił w samym III kwartale br. - o 9,5 proc. (czyli 65,7 mln zł). Przypomnijmy, że w I półroczu wartość rynku zwiększyła się o 5 proc. (więcej na ten temat).

Analitycy Starlinka tłumaczą, że do tych wzrostów w największym stopniu przyczyniły się większe budżety firm farmaceutycznych i handlowych. Więcej na reklamę telewizyjną przeznaczyli też marketerzy z branży telekomunikacyjnej i finansowej, którzy w innych mediach cięli wydatki.

- W IV kwartale wzrost może lekko wyhamować, z uwagi na to że już w IV kwartale zeszłego roku widzieliśmy poprawę dynamiki wydatków. Jednak cały 2014 rok powinien zakończyć się wzrostem o 5-6 proc. - prognozuje Anna Lembas, analityk w Starlinku.

Same wydatki na spoty telewizyjne w trzech kwartałach br. wzrosły w skali roku o 6,2 proc. (czyli o 140,8 mln zł). Przy czym o ile cztery główne kanały (TVN, Polsat, TVP1, TVP2) zanotowały spadek wpływów ze sprzedaży spotów wynoszący 3,5 proc., o tyle pozostałe stacje nadawane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej osiągnęły wzrost o 30 proc.

obr

Liczba punktów GRP wygenerowanych przez cztery największe stacje zmalała w skali roku o 4,5 proc., w przypadku pozostałych kanałów z naziemnej telewizji cyfrowej zwiększyła się o 26,5 proc., a dla wszystkich monitorowanych stacji wzrosła o 5,9 proc.

Dzięki wzrostom przychodów ze sponsoringu i lokowania produktów spadek całkowitych wpływów reklamowych czterech głównych stacji był mniejszy - wyniósł 2,6 proc. Za to udział pozostałych stacji z naziemnej telewizji cyfrowej w rynku reklamowym wzrósł o 2,9 pkt proc., do 16,1 proc.

Dołącz do dyskusji: Farmacja i handel napędzają wzrosty w reklamie tv, traci „wielka czwórka”

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Wydatki na reklamę rosną, a jej skuteczność maleje. To jest biznes - zmusić reklamodawców do wydawania kasy na coś, czego skuteczność jest można powiedzieć znikoma.
0 0
odpowiedź