16 filmów walczy o Złote Lwy na Festiwalu w Gdyni: Koterski, Zanussi, Bajon, Smarzowski i Szumowska (wideo)
W poniedziałek 17 września br. rozpoczyna się 43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, podczas którego o główną nagrodę Złotych Lwów i 100 tys. zł walczyć będzie szesnaście filmów. Wśród reżyserów z obrazami w Konkursie Głównym znaleźli się m.in. Marek Koterski, Krzysztof Zanussi, Filip Bajon, Wojtek Smarzowski, Kinga Dębska, Jan Jakub Kolski i Małgorzata Szumowska.
43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbywa się w dniach 17-22 września 2018 roku. Twórcy zawalczą o nagrody w trzech sekcjach - Konkursie Głównym, Konkursie Inne Spojrzenie i Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Portal Wirtualnemeda.pl jest partnerem Festiwalu.
Najważniejszymi nagrodami Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych są Złote Lwy i 100 tys. zł (60 tys. zł dla reżysera i 40 tys. zł dla producenta) oraz Srebrne Lwy i 50 tys. zł (30 tys. zł dla reżysera, 20 tys. zł dla producenta). Ponadto jury przyznaje nagrody indywidualne.
Przyznawane przez Jury Konkursu Głównego, któremu w tym roku przewodniczy reżyser Waldemar Krzystek, należą do najcenniejszych nagród polskiej branży filmowej. W Konkursie Głównym 43. FPFF o nagrody walczy 16 filmów.
Kamerdyner
reż. Filip Bajon
To historia Mateusza Krola (Sebastian Fabijański), kaszubskiego chłopca, który po śmierci matki zostaje przygarnięty przez pruską arystokratkę Gerdę von Krauss (Anna Radwan). Dorasta w pałacu. Rówieśniczką Mateusza jest córka von Kraussow Marita (Marianna Zydek). Między młodymi rodzi się miłość. Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota Bazyli Miotke (Janusz Gajos), który podczas konferencji pokojowej w Wersalu walczy o miejsce Kaszub na mapie Polski, a potem buduje symbol ich gospodarczego sukcesu: Gdynię. Traktat wersalski, który daje Polsce niepodległość, sprawia, że von Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wszyscy bohaterowie czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców narasta niechęć i nienawiść. Wybucha II wojna światowa. W lasach piaśnickich naziści dokonują mordu na ludności cywilnej – pierwszego ludobójstwa tej wojny.
Eter
reż. Krzysztof Zanussi
Początek dwudziestego wieku na obrzeżach Cesarstwa Rosyjskiego. Doktor podaje śmiertelną dawkę eteru młodej kobiecie, którą pragnie uwieść. Ucieka. Znajduje zatrudnienie w austriacko-węgierskiej twierdzy, gdzie kontynuuje eksperymenty z eterem. Chce użyć go do uśmierzenia bólu, ale też manipulowania ludzkim zachowaniem. Ceną powodzenia jest utrata duszy. Tylko miłość może wybawić Doktora od wiecznego potępienia.
7 uczuć
reż. Marek Koterski
Strach, złość, smutek, radość, wstręt, zazdrość, wstyd. Adaś Miauczyński powraca do czasów dzieciństwa, kiedy – jak większość z nas – miał spory problem z nazywaniem towarzyszących mu wtedy emocji. Aby poprawić jakość dorosłego już życia, postanawia powrócić do tamtego nie do końca – jak się okazuje – beztroskiego okresu, by nauczyć się przeżywania siedmiu podstawowych uczuć. Ta ekstremalnie nieprzewidywalna podróż do przeszłości obfituje w szereg przezabawnych, wręcz komicznych sytuacji, ale niesie za sobą również moc wzruszeń i refleksji.
Kler
reż. Wojtek Smarzowski
Obraz kościoła katolickiego jako instytucji oglądanej „od strony zakrystii”, rzucający światło na tematy niewygodne, trudne, częstokroć przemilczane, ale też poruszające. Wszystko to ukazane przez pryzmat losów trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że księżom, podobnie jak społeczności wiernych, nic, co ludzkie, nie jest specjalnie obce.
Ułaskawienie
reż. Jan Jakub Kolski
Historia o rodzicach żołnierza opowiadana z perspektywy ich siedemnastoletniego wnuka Janka. Wpisana w dramatyczne wydarzenia w powojennej Polsce, zawiera jednak unikalną treść: fabuła skupia się przede wszystkim na sile i odwadze rodziców, pokazując ich walkę o odzyskanie godności i równowagi po utracie syna.
Jak pies z kotem
reż. Janusz Kondratiuk
Historia oparta na faktach. Najnowszy film autora niezapomnianych „Dziewczyn do wzięcia” to słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych, dla którego inspiracją jest prawdziwa historia. Pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i rywalizacją, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości. Gdy starszy z braci, Andrzej, nagle zachoruje, młodszy pomimo różnic i muru nieporozumień, jaki przez lata wyrósł między nimi, podejmie się opieki nad potrzebującym pomocy bratem.
Juliusz
reż. Aleksander Pietrzak
Tytułowy bohater to uporządkowany nauczyciel plastyki, którego głównym problemem w życiu jest ojciec – nieustająco imprezujący artysta-malarz. Kiedy senior przeżyje drugi zawał serca, a mimo to odmówi zmiany stylu życia, Juliusz będzie musiał znaleźć sposób na to, by wpłynąć na jego zachowanie. Lekarstwem na bolączki bohatera wydawać się będzie przypadkowo poznana, beztroska lekarz weterynarii – Dorota. Okaże się jednak, że prawdziwe problemy dopiero nadchodzą.
Zimna wojna
reż. Paweł Pawlikowski
W rolach głównych występują Joanna Kulig i Tomasz Kot. Pełna pasji historia miłości kobiety i mężczyzny, którzy poznali się wśród ruin powojennej Polski. Dzieli ich niemal wszystko, a szczególnie pochodzenie i temperament. Od początku wydają się tragicznie niedobrani. Okazuje się jednak, że mimo wszelkich różnic i przeciwności są na siebie skazani i nie są w stanie się rozstać. Raz po raz rozdzielają ich polityka, wady charakteru i nieszczęśliwe zrządzenia losu, podczas gdy zimnowojenna Polska lat pięćdziesiątych, Berlin, Jugosławia i Paryż stanowią tło dla ich historii miłosnej rozgrywającej się w niesprzyjających czasach. Reżyser zadedykował film swoim rodzicom, których imiona noszą główni bohaterowie filmu.
Zabawa, zabawa
reż. Kinga Dębska
Historie trzech kobiet zmagających się z problemem alkoholowym. Główne bohaterki zagrały: Agata Kulesza, Dorota Kolak i Maria Dębska.
Dorota jest doskonałym prokuratorem. Zasłaniając się immunitetem, stara się unikać odpowiedzialności za wykroczenia popełnione „pod wpływem”. Mąż, znany polityk, pomaga jej zachować problem w tajemnicy i wyciąga ją z rozmaitych tarapatów, ale powoli traci cierpliwość. Szanowana chirurg dziecięca Teresa przez picie straciła rodzinę, została jej tylko praca w szpitalu, w którym jest ordynatorem. Sytuacja wymyka się spod kontroli, kiedy kobieta przychodzi nietrzeźwa na dyżur. Studentka Magda lubi ostro imprezować, a ponieważ świetnie się uczy i ma doskonałą pracę, nikt z tego powodu nie robi jej wyrzutów. W pewnym momencie dziewczyna traci grunt pod nogami. Kiedy urywa się jej film, dochodzi do tragedii.
Wilkołak
reż. Adrian Panek
Lato 1945 roku. Ośmioro dzieci wyzwolonych z obozu Gross-Rosen trafia do prowizorycznego sierocińca w opuszczonym pałacu wśród lasów. Opiekuje się nimi dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.
Twarz
reż. Małgorzata Szumowska
Młody mężczyzna, Jacek, żyje na wsi na południu Polski. Mieszka z siostrą i rodziną. Jest fanem zespołu Metallica. Nosi długie włosy i wąsy oraz skórzane spodnie i dżinsową kamizelkę z logo zespołu na plecach. We wsi mają go za dziwaka, w rzeczywistości jednak jest człowiekiem wesołym, kochającym ludzi, zwierzęta i wszystko co dookoła. Niedawno znalazł dziewczynę. Z Dagmarą planują wspólną przyszłość, zaręczyli się. Życie Jacka zmienia nieszczęśliwy wypadek.
Pewnego razu w listopadzie
reż. Andrzej Jakimowski
Warszawa, listopad 2013 roku. Mareczek zabiera Mamusię z domku działkowego na przedmieściach, gdzie ostatnio nocowała. Jest zbyt zimno, aby mogła tam zostać. Wyruszają do miasta, zabierając psa przybłędę, Kolesia. Oboje stracili mieszkanie w wyniku brutalnej polityki władz miasta i teraz tułają się po przytułkach. Mimo że pies staje się w tej sytuacji ciężarem, Mamusia nie chce się go pozbyć. Kobieta zadamawia się w skłocie, gdzie bohaterowie są świadkami brutalnej próby spalenia budynku wraz z mieszkańcami przez faszystowskie bojówki, które chwilę wcześniej odłączają się od Marszu Niepodległości 11 listopada. W filmie wykorzystano materiały dokumentalne z prawdziwych zajść ulicznych.
Fuga
reż. Agnieszka Smoczyńska
Alicja straciła pamięć. Z dala od domu i rodziny zbudowała nową siebie: niezależną i bezkompromisową. Po dwóch latach wraca do swojego poprzedniego życia. Jej rodzina oczekuje, że odnajdzie się w roli żony, matki i córki. Alicja nie pamięta miłości do rodziny. Mąż i syn nie rozpoznają kobiety, która wygląda znajomo, ale zachowuje się jak ktoś obcy. Czy przypomnienie sobie dawnego uczucia jest niezbędne, by być szczęśliwą?
Krew Boga
reż. Bartosz Konopka
Wczesne średniowiecze. Na ostatnią pogańską wyspę, cudem uniknąwszy śmierci, dociera rycerz Willibrord. Okrutnie doświadczony przez los, lecz twardo stąpający po ziemi wojownik, już dawno zginąłby, gdyby nie pomoc Bezimiennego – pełnego ideałów chłopaka, skrywającego przed światem prawdziwą tożsamość. Pomimo różnic w światopoglądzie i podejściu do religii, mężczyźni zostają towarzyszami podróży. Kontynuują wędrówkę połączeni wspólnym celem. Chcą odnaleźć i ochrzcić ukrytą w górach osadę pogan.
Dziura w głowie
reż. Piotr Subbotko
Aktor podróżuje po kraju z trupą teatralną. Wystawiają Komedianta Thomasa Bernharda. Po wielu latach bohater wraca do umierającej matki i rodzinnej wsi, gdzie spotyka tajemniczego mężczyznę. Widzi w nim własnego sobowtóra. Jego wysiłek, aby dowiedzieć się, kim jest ta postać, przeradza się w prawdziwą obsesję i prowadzi do zaskakującego finału.
Autsajder
reż. Adam Sikora
Student malarstwa Franek przez przypadek zostaje wplątany w tryby przerażającej totalitarnej machiny. Cała jego wrażliwość i człowieczeństwo muszą przejść ciężką próbę. Historia inspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z okresu stanu wojennego i początku lat 80. ubiegłego wieku.
Dołącz do dyskusji: 16 filmów walczy o Złote Lwy na Festiwalu w Gdyni: Koterski, Zanussi, Bajon, Smarzowski i Szumowska (wideo)