"Gazeta Wyborcza" przed "Faktem"
"Gazeta Wyborcza" ma najwięcej czytelników wśród dzienników ogólnopolskich - wynika z sondażu Biura Badania Opinii i Rynku Estymator.
Co najmniej raz w tygodniu czyta ją 21,7 proc. ankietowanych. Niewiele ustępuje jej "Fakt", który czyta 19,7 proc. badanych Polaków.
Kolejne miejsca w rankingu płatnych dzienników ogólnopolskich zajmują: "Super Express" - 6,7 proc., "Rzeczpospolita" - 4,4 proc., "Nasz Dziennik" - 2,0 proc., "Gazeta Prawna" - 1,9 proc. i "Trybuna" - 0,5 proc.
Nowy na rynku "Dziennik" uzyskał w badaniu Estymatora 1,5 proc. wskazań. "Jego debiut miał miejsce już po rozpoczęciu badań i dlatego liczba ta jest z pewnością mocno zaniżona" ľ podkreślił Jacek Chołoniewski z Estymatora.
Wśród wymienionych powyżej tytułów prasy ogólnopolskiej najbardziej wykształconego czytelnika ma "Rzeczpospolita" (49 proc. jej czytelników ma wyższe wykształcenie). Kolejne w rankingu są: "Gazeta Prawna" (44 proc.), "Trybuna" (35 proc.) i "Gazeta Wyborcza" (31 proc.). Najsłabiej wykształcony jest czytelnik "Faktu" (7 proc. osób z wyższym wykształceniem) i "Super Expressu" (12 proc.).
"Rzeczpospolita" ma również najzamożniejszego odbiorcę - 34 proc. jej czytelników może pochwalić się dochodem gospodarstwa domowego powyżej 3 tys. zł. Takim samym dochodem, według sondażu, może pochwalić się 26 proc. czytelników "Trybuny" i po 19 proc. "Gazeta Wyborczej" i "Gazety Prawnej". Najmniej zasobnych czytelników mają "Fakt" i "Dziennik" (po 9 proc. osób z dochodem powyżej 3 tys. zł) oraz "Super Express" (10 proc.).
Najbardziej wielkomiejskiego czytelnika mają "Rzeczpospolita" i "Dziennik" (32 proc. czytelników tych pism mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców), "Trybuna" (26 proc.) i "Gazeta Wyborcza" (21 proc.). Na przeciwległym biegunie lokują się "Super Express" (10 proc. jego czytelników mieszka w miastach powyżej 200 tys.) oraz "Fakt" (14 proc.).
Wśród gazet o tematyce sportowej najwięcej czytelników ma "Przegląd Sportowy" (1,4 proc.) przed "Sportem" (0,5 proc.). Wśród gazet bezpłatnych największy zasięg ma Metro (5,8 proc. w skali ogólnopolskiej), Metropol (2,3 proc.) oraz Echo Miasta (1,5 proc.).
Estymator zbadał także rynek dzienników regionalnych. Czołówka rankingu przedstawia się według sondażu następująco: "Dziennik Zachodni" - 3,8 proc. (w skali ogólnopolskiej); "Dziennik Polski", "Gazeta Pomorska" i "Dziennik Bałtycki" - po 2,0 proc.; "Nowiny" - 1,9 proc.; "Dziennik Łódzki" i "Gazeta Lubuska" - po 1,8 proc.; "Echo Dnia", "Gazeta Krakowska" i "Gazeta Wrocławska" - po 1,6 proc.; "Gazeta Olsztyńska" - 1,4 proc.; "Gazeta Poznańska" - 1,2 proc.; "Nowa Trybuna Opolska" - 1,1 proc.; "Dziennik Wschodni" i "Głos Wielkopolski" - po 1,1 proc.; "Głos Szczeciński" - 1,0 proc.; "Gazeta Współczesna", "xpress Ilustrowany", "Kurier Szczeciński" i "Kurier Poranny" - po 0,9 proc.; "Super Nowości" i "Głos Koszaliński" - po 0,8 proc.; "Express Bydgoski", "Życie Warszawy" i "Kurier Lubelski" - po 0,7 proc; "Głos Pomorza" - 0,6 proc.; "Słowo Gazeta Codzienna" - 0,4 proc. i "Nowości" - 0,3 proc.
Badanie przeprowadzono w ramach projektu EstyMedia w okresie od marca do maja na ogólnopolskiej, losowej próbie 3724 osób w wieku od 13 do 80 lat.
Dołącz do dyskusji: "Gazeta Wyborcza" przed "Faktem"