Globalny rynek reklamowy zyska w br. 4 proc. Najbardziej w górę internet, w dół tylko prasa
Dom mediowy Carat obniżył z 4,6 proc. do 4 proc. prognozę tegorocznego wzrostu globalnych wydatków reklamowych. Najwięcej zyska internet, do którego trafi już prawie jedna czwarta wszystkich budżetów, natomiast spadki zanotują dzienniki i magazyny. Niezmiennie ponad 40 proc. rynku stanowią reklamy telewizyjne.
Według analityków Caratu w br. wydatki reklamowe na całym świecie zwiększą się o 4 proc., do 529 mld dolarów, a w przyszłym roku o kolejne 4,7 proc. Identyczną prognozę wzrostu na rynku w br. przedstawił niedawno ZenithOptimedia, według którego w 2016 roku nakłady marketingowe wzrosną o 5 proc. (zobacz szczegóły).
Carat szacuje, że w br. reklama telewizyjna zyska 2,6 proc., reklama radiowa - 1,3 proc., kinowa - 4,7 proc., outdoorowa - 3,4 proc., a internetowa - aż 15,7 proc. Natomiast gazety stracą 4,4 proc. wpływów reklamowych, a magazyny - 2 proc. Podobnego rzędu zmiany mają nastąpić w przyszłym roku.
Do telewizji trafi w br. 42 proc. wszystkich wydatków reklamowych, a w przyszłym roku będzie to o 0,7 pkt proc. mniej. Spadek udziału w rynku reklamowym zanotują też gazety i magazyny, natomiast spory wzrost osiągnie internet (z 24,3 proc. do 26,5 proc.).
Reklama telewizyjna zyskuje rocznie po ok. 3 proc. i jej udział w całym rynku nadal wynosi ponad 40 proc., chociaż w przyszłym roku po raz pierwszy spadnie poniżej 42 proc. Natomiast wzrost reklamy internetowej powoli wyhamowuje, przy czym wynosi corocznie kilkanaście proc., dzięki czemu jej udział w br. zbliżył się do jednej czwartej, a w przyszłym roku przekroczy ten poziom.
W internecie zdecydowanie najbardziej procentowo zyskuje reklama mobilna (o 51,2 proc. w br. i 44,5 proc. w przyszłym). Natomiast o mniej więcej jedną piątą rocznie rośnie reklama wideo.
Na drugiej podstronie prognozy reklamowe dla najważniejszych regionów i rynków
1 2
Dołącz do dyskusji: Globalny rynek reklamowy zyska w br. 4 proc. Najbardziej w górę internet, w dół tylko prasa