Znaczący spadek sprzedaży telewizorów. Zima i nowy standard MUX-3 nadzieją na ożywienie
W pierwszym półroczu 2023 wartość sprzedaży telewizorów na polskim rynku wyniosła 1,76 mld zł. Z danych udostępnionych Wirtualnemedia.pl przez TP Vision, właściciela marki Philips wynika, że to 31,3 proc. mniej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Mimo zmiany standardu naziemnego MUX-3, w II połowie roku, trend spadkowy ma zostać utrzymany.
W pierwszych sześciu miesiącach roku sprzedało się 637 tys. sztuk, co jest o 40,7 proc. gorszym wynikiem niż w I połowie 2022 roku. TP Vision zauważa, że w poprzednich latach mieliśmy do czynienia z pandemią, kiedy ludzie więcej czasu spędzali w domach i inwestowali w domową rozrywkę. Poza tym przed rokiem doszło do zmiany standardu MUX-1, MUX-2 i MUX-4 naziemnej telewizji cyfrowej. W DVB-T2/HEVC są nadawane wszystkie najważniejsze kanały komercyjne, takie jak TVN, Polsat czy TV Puls.
MUX-3 pomoże producentom?
Spadki mają być spowodowane tym, że w poprzednich latach wiele osób wymieniło telewizor, ale także inflacją, wzrostem cen. Najlepiej mają się sprzedawać telewizory z dwóch przeciwległych biegunów: najtańsze i najdroższe. Najpopularniejszymi telewizorami są modele 65 i 55-calowe. Największą dynamikę wzrostu mają urządzenia 75-calowe. Z kolei 50 i mniejsze tracą udział w rynku.
- Jeśli chodzi o prognozy dotyczące drugiego półrocza – rynek raczej pozostanie w trendzie spadkowym, pewnego ożywienia oczekiwać można ewentualnie pod koniec roku – początek okresu jesień – zima, to tradycyjnie okres zwiększonych zakupów, ale nie spodziewamy się wyników na poziomie ostatnich lat - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Miśkiewicz, dyrektor marketingu w TP Vision Polska
Do końca 2023 roku MUX-3 naziemnej telewizji cyfrowej z kanałami TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info, TVP Sport, TVP Historia musi przejść na DVB-T2/HEVC. Rząd nie wyklucza kolejnej edycji programu dofinansowania telewizorów i tunerów. W 2022 roku producenci telewizorów również spodziewali się wzrostu przychodów związanego z nowym standardem naziemnym. Jeszcze jesienią 2021 roku 2,27 mln gospodarstw domowych posiadało urządzenia niezgodne z DVB-T2/HEVC. Rok później Krajowy Instytut Mediów informował, że takich domostw jest mniej niż milion. Pomóc w zakupach miało rządowe dofinansowanie w wysokości 250 zł na telewizor i 100 zł na dekoder. Z pierwszej opcji skorzystało 93 352 osób, a z drugiej więcej, bo 450 372 Polaków.
Już w maju ub.r. Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży i marketingu firmy Samsung Polska narzekał na rozczarowujące dane. Od początku 2022 roku sprzedano wówczas 700 tys. telewizorów, o 60 tys. więcej niż rok temu. - Liczyliśmy, że sprzedamy 200 tys. więcej niż rok temu - mówił Stanisz. Podkreślił, że 140 tys. niesprzedanych telewizorów przekłada się na 350 mln zł niesprzedanego towaru. - 60 tys. sprzedało się w kwietniu, gdy skumulowały się dwa pierwsze wyłączenia (emisji naziemnej w standardzie DVB-T). Jedno wyłączenie to 30 tys. sprzedanych telewizorów – mówił Stanisz - Sytuacja jest dramatyczna - dodał.
Philips w czołówce
Udział w rynku sprzedaży telewizorów Philipsa w Polsce wyniósł w pierwszym półroczu 12,4 proc. Daje to firmie miejsce w czołówce. Polska jest obecnie dla TP Vision (i marki Philips) trzecim największym rynkiem po Niemczech i Francji. Wyprzedzamy takie kraje jak Holandia (macierzysty rynek marki Philips), Belgia, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania czy Szwajcaria.
TP Vision informuje, że najważniejszą premierą tego roku będzie nowa seria telewizorów z technologią Mini LED, nazwaną The Xtra. W czwartym kwartale firma zaprezentuje też swojego flagowca, czyli serię Philips OLED908, która - tak jak wcześniejsze wersje - została zaprojektowana wspólnie z inżynierami ze studia Bowers & Wilkins. Ma charakteryzować się wysoką jakością obrazu i dźwięku.
W 2022 roku najpopularniejsze telewizory 4K
Z danych GfK wynika, że w 2022 roku najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.). 55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).
Według analityków GfK telewizory 32-calowe można było nabyć w przedziale cenowym 367-1927 zł, 40-43 calowe kosztowały od 808 zł do 6872 zł, 55-calowe od 1311 do 9989 zł, a 65-calowe od 1726 do 18503 zł. Średnia cena urządzeń 8K wyniosła 12 462 zł w 2021 roku i 13 339 zł w 2022 roku. W zeszłym roku najtańszy można było kupić za 5 060 zł, a najdroższy za 139 999 zł. Udział sprzedanych sprzętów Smart TV wyniósł 87,5 proc. (o 0,8 punktu procentowego mniej niż w 2021 roku). Za sprzęty 32 calowe trzeba było średnio zapłacić 922 zł (o 2,7 proc. więcej niż przed rokiem). 40-43 calowe urządzenia kosztowały 1735 zł (wzrost o 5,4 proc.), 55-calowe 2997 zł (wzrost o 1,1 proc.), 65-calowe 4531 zł (wzrost o 2,1 proc.).
Dołącz do dyskusji: Znaczący spadek sprzedaży telewizorów. Zima i nowy standard MUX-3 nadzieją na ożywienie