KRRiT, IAA i SAR podpisały list intencyjny ws. nowych badań rynku telewizji i radia
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR - podpisały list intencyjny w sprawie powołania JIC (Joint Industry Committee) - porozumienia branżowego, które będzie odpowiadać za realizację i nadzór nad badaniem konsumpcji mediów.
Jako pierwsi informowaliśmy na początku listopada br. o spotkaniu Telemetrii Polska - zespołu roboczego, który z ramienia KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów z przedstawicielami IAA Polska oraz SAR, na którym omówiono i przedstawiono założenia badania konsumpcji mediów oraz przedstawiono obecny stan prac nad ich wdrożeniem.
Jak wynika z informacji przekazanych przez KRRiT; Telemetria Polska, IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR poszły o krok dalej i w poniedziałek podpisano list intencyjny w sprawie powołania Joint Industry Committee. Podpisy złożyli przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski oraz reprezentanci rynku komunikacji marketingowej (jako inicjatorzy porozumienia). Wspólnie wyrazili oni wolę powołania na polskim rynku porozumienia branżowego typu JIC.
KRRiT, IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR podpisały list intencyjny (na zdj. Przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski i Szef Projektu Telemetria Polska Michał Wigurski). :https://t.co/WQpdWUc49e pic.twitter.com/EcWMfpQFN9
— KRRiT (@KRRiT__) 26 listopada 2018
- Liczymy, że JIC powstanie szybko, list intencyjny to ważny krok, ale nie możemy na tym poprzestać. Tylko wspólna praca zapewni wytworzenie profesjonalnych badań i zbudowanie stabilnej waluty rozliczeniowej na rynku mediów - stwierdził Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT.
"Stworzenie reprezentacji rynku niezbędne z punktu widzenia badań"
W ramach KRRiT za wypracowanie wspólnie z rynkiem nowego standardu badań odpowiada zespół roboczy Telemetrii Polskiej, szefem projektu jest Michał Wigurski.
- Stworzenie reprezentacji rynku reklamowego w postaci JIC jako partnera jest dla nas niezbędne, z punktu widzenia jakości przyszłych badań, które będziemy realizować. Uruchomiliśmy właśnie prace naukowe wspólnie z SGH oraz Instytutem Łączności, których celem jest wypracowanie odpowiednich metod rekrutacji panelu badawczego oraz sprawdzenie technologii do pomiaru mediów. Wyniki badań chcemy skonsultować z rynkiem przed podjęciem ostatecznych decyzji i uruchomieniem przetargów - zadeklarował.
W liście intencyjnym do którego treści dotarła redakcja Wirtualnemedia.pl, strony wyraziły wolę powołania porozumienia rynkowego w postaci JIC, czyli porozumienia branżowego, które będzie nadzorować badania konsumpcji mediów. Porozumienie zakłada wypracowanie nowego standardu badań konsumpcji mediów elektronicznych, współdecydowanie o ostatecznym kształcie badania oraz sposobie jego realizacji, skuteczny nadzór nad realizacją badania, stymulowanie rozwoju badań mediów oraz opracowanie docelowego modelu finansowania badań mediów w Polsce. Stronami porozumienia JIC będą nadawcy, domy mediowe, reklamodawcy oraz regulator (KRRiT).
W piśmie tym podkreślono, że „badania oglądalności, słuchalności i korzystania z telewizji, radia i internetu mają kluczowe znaczenie dla rynku reklamowego, a zmiany technologiczne ostatnich lat stworzyły niedostępne dotąd możliwości wspólnego badania” oraz m.in., że „należy dążyć do opracowania takich standardów badania mediów, które będą akceptowane i darzone zaufaniem przez jak największą grupę uczestników rynku (…), tak by badanie mogło pełnić rolę rynkowej waluty rozliczeniowej”.
Kluczowa gwarancja dla rynku o współdecydowaniu o badaniu
- To bardzo ważny argument przybliżający nas do ukonstytuowania się JIC - skomentował podpisanie listu intencyjnego.
Z kolei Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SAR stwierdził, że organizacji zależy na tym, aby JIC reprezentował możliwie szerokie grono interesariuszy rynku komunikacji marketingowej.
- Zależy nam na obecności wszystkich kanałów komunikacji marketingowej oraz reklamodawców i agencji mediowych. Stąd SAR wspólnie z IAA Polska organizują spotkania z przedstawicielami nadawców telewizyjnych i radiowych, wydawców prasowych i internetowych oraz przedstawicielami reklamy zewnętrznej. Szeroka reprezentacja rynku reklamowego pozwoli wypracować uznany przez całą branżę pomiar i badanie, które będą służyć jako narzędzie do planowania, rozliczania i weryfikowania poprawności planowania komunikacji marketingowej - ocenił.
Pierwsze spotkania z przedstawicielami zarządów poszczególnych mediów, agencji mediowych i marketerów w sprawie nowych badań rynku mediów mają odbyć się na przełomie listopada i grudnia.
Koncepcja JIC zakłada trzy elementy
Pisaliśmy już o koncepcji JIC-u, czyli podmiotu, który ma czuwać nad opracowaniem oraz przebiegiem badań rynku mediów. Z założeń do których dotarliśmy wynika, że podmiot powinien składać się z trzech części: po pierwsze ma reprezentować środowiska grup uczestników rynku, w tzw. kuriach (np. reklamodawców, domy mediowe, media plus przedstawiciel KRRiT o znaczeniu mniejszościowym). Kolejna część, kontrolno-nadzorująca (nazwana roboczo senatem) ma zajmować się wypracowaniem standardu badań. W senacie tym zasiadaliby przedstawiciele kurii. Ostatni podmiot, wykonawczo-operacyjny - tzw. dyrektoriat - pełniły funkcję nadzorczą nad jakością badań. Do zadań komórki należałoby też ogłaszanie przetargów na wybór audytora oraz autoryzacja badań.
Z harmonogramu, zaprezentowanego przez Telemetrię Polską w listopadzie wynika, że już w grudniu tego roku miałby zostać uruchomiony system do analizy danych RPD. W przyszłym roku natomiast nastąpiłoby ogłoszenie wyników pilotażu oraz testów pierwszych wyników badań.
Od kwietnia intensywne prace nad badaniem mediów
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. W tym celu ogłosiła najpierw dialogi techniczne - jeden na temat technologii pomiaru, drugi na temat fundamentów i organizacji badania założycielskiego oraz jego kontroli. W tym etapie w projekt zaangażowano się ponad 30 firm.
Na początku września br. KRRiT ogłosiła, że dysponuje danymi z ok. miliona gospodarstw domowych. To dane pochodzące ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data – dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora – przyp.red.). Operatorzy mają dostać zwrotnie dostęp do danych wynikowych. Docelowo mowa jest o objęciu zasięgiem badania nawet do 5 milionów gospodarstw (choć potencjał rynku w Polsce w ogólnym ujęciu oceniany jest na 11 mln). Natomiast na początku października br. KRRiT podpisała umowę ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie, na opracowanie metod badania pilotażowego oraz analizy jego wyników. Wyniki mają zostać ogłoszone do końca tego roku.
Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.
Docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat, wstępne wyniki badań miałyby być znane do połowy przyszłego roku. KRRiT do końca br. dysponuje budżetem na nowy projekt w wysokości ok. 15 mln złotych, w przyszłym roku w budżecie państwa przewidziano na ten projekt ok. 40 mln zł.
W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Raporty dotyczące internetu tworzy Gemius, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.
Dołącz do dyskusji: KRRiT, IAA i SAR podpisały list intencyjny ws. nowych badań rynku telewizji i radia
Ekspert od wirtuaIu poIeca...
JesIi ktos ma w przegladarce na komputerze stacjonarnym komunikat, przy wejsciu na witryne, czy na odtwarzaczu wideo formatu HTML5 o wylaczenie biokowania reklam, to zastosuj w przegladarce rozszerzenie AdGuard (odinstaluj przestarzaly adblock, AB+ lub uBlock).
AdGuard oprocz bIokowania reklam (mozliwosc dodania regul uzytkownika) ma tez filtr elementow szpiegujacych, z najbardziej wszechstronna lista roznych licznikow i narzedzi analizy sieci, nie potrzeba Ghostery, Malwarebytes, AdMuncher i podobnych. Przeciwdziala sledzeniu, czyli zbieraniu informacji przez komercyjnych cwaniakow gdzie wchodzimy w internecie, w co klikamy i wiele wiecej.
Jesli ktos napotka problem z wykrywaniem blokowania reklam na jakiejs witrynie, czy w nowej wersji odtwarzacza video html5, to po przez formularz w opcjach zglosic na GitHub do opiekuna AdGuard (szczegoly w tekstach).
Kto sie boi rosyjskiego kodu, to stosowac rownie skutecznego co AdGuard nastepce AB+, czyli NanoDefender+NanoAdblocker - warunek na dzis, to przegladarki oparte o Chromium, czyli Chrome, Yandex. Opera, (Opera v55 desktop dodala do swojego bIockera liste neutralizujaca komunikaty o wylaczenie bIokowania reklam i wczesniej wbudowala komunikatory Messenger, WhatsApp, Telegram, vKontakt) itp.
Na urzadzeniach mobilnych koniecznie stosowac przegladarke Yandex Browser
with Protect (silnik Blink-fork Chromium-wyszukac w sklepie Androida-
entuzjastyczne opinie ktore potwierdzam), lub wersje alpha, beta-nowsze
Chromium. Przegladarka ma szyfrowanie pakietow przy publicznym laczu wifi
i skan sciaganych plikow na obecnosc wirusow przez modul KasperskyLab,
wbudowane podstawowe rozszerzenia typu notatnik. Yandex ma opcje kompresji danych i video on/off (licencja Opery Turbo - mobilnie oszczedzanie danych pakietowych a zarazem firmowe proxy), lub Samsung Internet Browser - wespol z apk. AdGuard, darmowo dziala tylko z tymi dwiema przegladarkami mobilnymi! Przegladarka ma wiele najlepszych rozwiazan znanych z Opery, ale jest jeszcze szybsza.
Przy darmowej mobilnej wersji AdGuard nigdy nie konsumowac tresci za pomoca dedykowanych aplikacji mobilnych komercyjnych portaIi, bo tam nie bedzie mozna bIokowac zbednych a irytujacych elementow.
W rozszerzeniu AdGuard zalaczyc dodatkowo w opcjach w Wszystkie fiItry: AdbIock Warning, MaIware Domains, Prebake, Spam404, KAD-Przekrety subkrybcji SMS, Annoyances, NoCoin, AlleBlock elementy e-commerce, EasyPrivacy, EasyList, AdbIock&uBIock p.I., cookies p.I., i AdGuard supplement, Polski social, Anti-Adblock Killer|Reek (tylko na mobile). Opcjonalnie Polish RSS i odznaczyc fiItr uzytecznych rekIam.
Jezeli kogos wkurzaja autopleje video, to rozszerzenie Disable HTML5 Autoplay.
Neutralizacja sztucznych przekierowan stosowanych do mnozenia otwarc na WP i Onecie, to Skip-Redirect - na niektorych przegladarkach trzeba wczesniej zainstalowac Install Chrome Extensions.
Obydwa dodatki (desktop: Win, MacOS, Linux) dostepne na Yandex (hit na PC), Chrome, Opere, Firefoxa. Edge i Safari.
Prosta konfiguracja, auto aktualizacje, gwarancja ze tak na desktop, jak i mobilnie w duecie Yandex/S.I.B. - AdGuard, nie zobaczycie zadnych rekIam, pustych pol po rekIamach (oprocz WP), komunikatow o wylaczenie rekIam (oprocz Onetu), cookies i okien z tekstem RODO (kazdy teraz moze cofnac zgode). Platny, tani AdGuard na Android likwiduje powyzsze problemy.
Brak zgody po czyszczeniu danych przegladania powoduje na Interii niemoznosc glosowania + i -.
(korekta)
Na mobilnym Yandex, w Settings/Ad blocking, kiedy masz AdGuard, to musisz mieć też włączone natywne blokowania Yandexa Offensive! Bo inaczej nie będzie możliwości odblokowania filtrowania dla poszczegolnych działow witryn a to się może przydawać w darmowej wersji AdGuard Content Blocker.
Od tego momentu komfortowe surfowanie przyspieszy. Dodatki i apki sa bardzo przyjazne dla laika, wiec dla kazdego szybko i latwo.. Ja lipy nie polecam :)
Rosyjskie aplikacje sa idealne do skutecznego pozbawiania zyskow skrajnie
komercyjne zachodnie portaIe (boja sie ich jak zarazy).
Co do szpiegowania; wszystkie przegladarki, szczególnie mobilne probuja szpiegowac (domyslne ustawienia) - oprocz rootowanych, modowanych systemow, bo wtedy mozna uprawnienia aplikacjom odebrac) a Rosja to obcy obszar gospodarczy, polityczny i prawny, wiec info o zachowaniach internautow u nas, zda im sie jak psu na bude. Dlatego trolle i pracownicy IT przestancie wypisywac dezinformujace brednie!
Natomiast jeżeli chcecie bIokowac wszystkie statystyki, wybrane skrypty,
podpiete moduly spolecznosciowe i ciasteczka szpiegujace witryn na amen,
to rozszerzenie uMatrix, ale to dla tych (komputerowcy), ktorzy co najmniej maja wiedze z jakich elementow zbudowana jest witryna internetowa i co do czego sluzy.
Nie dajcie zarabiac animatorom pozorow, platnym botom, oszustom, bezprawnie kasujacym i bIokujacym komentarze, posty i wszystkim skrajnie komercyjnym portaIom.
Wiele niezbednych informacji o wirtualu, poradnikow, instrukcji tekstowych, jest na adresie u t n . pl / Interia - Mordoru (wpisz bez spacji). DeRricCk
Ekspert od wirtuaIu poIeca...
JesIi ktos ma w przegladarce na komputerze stacjonarnym komunikat, przy wejsciu na witryne, czy na odtwarzaczu wideo formatu HTML5 o wylaczenie biokowania reklam, to zastosuj w przegladarce rozszerzenie AdGuard (odinstaluj przestarzaly adblock, AB+ lub uBlock).
AdGuard oprocz bIokowania reklam (mozliwosc dodania regul uzytkownika) ma tez filtr elementow szpiegujacych, z najbardziej wszechstronna lista roznych licznikow i narzedzi analizy sieci, nie potrzeba Ghostery, Malwarebytes, AdMuncher i podobnych. Przeciwdziala sledzeniu, czyli zbieraniu informacji przez komercyjnych cwaniakow gdzie wchodzimy w internecie, w co klikamy i wiele wiecej.
Jesli ktos napotka problem z wykrywaniem blokowania reklam na jakiejs witrynie, czy w nowej wersji odtwarzacza video html5, to po przez formularz w opcjach zglosic na GitHub do opiekuna AdGuard (szczegoly w tekstach).
Kto sie boi rosyjskiego kodu, to stosowac rownie skutecznego co AdGuard nastepce AB+, czyli NanoDefender+NanoAdblocker - warunek na dzis, to przegladarki oparte o Chromium, czyli Chrome, Yandex. Opera, (Opera v55 desktop dodala do swojego bIockera liste neutralizujaca komunikaty o wylaczenie bIokowania reklam i wczesniej wbudowala komunikatory Messenger, WhatsApp, Telegram, vKontakt) itp.
Na urzadzeniach mobilnych koniecznie stosowac przegladarke Yandex Browser
with Protect (silnik Blink-fork Chromium-wyszukac w sklepie Androida-
entuzjastyczne opinie ktore potwierdzam), lub wersje alpha, beta-nowsze
Chromium. Przegladarka ma szyfrowanie pakietow przy publicznym laczu wifi
i skan sciaganych plikow na obecnosc wirusow przez modul KasperskyLab,
wbudowane podstawowe rozszerzenia typu notatnik. Yandex ma opcje kompresji danych i video on/off (licencja Opery Turbo - mobilnie oszczedzanie danych pakietowych a zarazem firmowe proxy), lub Samsung Internet Browser - wespol z apk. AdGuard, darmowo dziala tylko z tymi dwiema przegladarkami mobilnymi! Przegladarka ma wiele najlepszych rozwiazan znanych z Opery, ale jest jeszcze szybsza.
Przy darmowej mobilnej wersji AdGuard nigdy nie konsumowac tresci za pomoca dedykowanych aplikacji mobilnych komercyjnych portaIi, bo tam nie bedzie mozna bIokowac zbednych a irytujacych elementow.
W rozszerzeniu AdGuard zalaczyc dodatkowo w opcjach w Wszystkie fiItry: AdbIock Warning, MaIware Domains, Prebake, Spam404, KAD-Przekrety subkrybcji SMS, Annoyances, NoCoin, AlleBlock elementy e-commerce, EasyPrivacy, EasyList, AdbIock&uBIock p.I., cookies p.I., i AdGuard supplement, Polski social, Anti-Adblock Killer|Reek (tylko na mobile). Opcjonalnie Polish RSS i odznaczyc fiItr uzytecznych rekIam.
Jezeli kogos wkurzaja autopleje video, to rozszerzenie Disable HTML5 Autoplay.
Neutralizacja sztucznych przekierowan stosowanych do mnozenia otwarc na WP i Onecie, to Skip-Redirect - na niektorych przegladarkach trzeba wczesniej zainstalowac Install Chrome Extensions.
Obydwa dodatki (desktop: Win, MacOS, Linux) dostepne na Yandex (hit na PC), Chrome, Opere, Firefoxa. Edge i Safari.
Prosta konfiguracja, auto aktualizacje, gwarancja ze tak na desktop, jak i mobilnie w duecie Yandex/S.I.B. - AdGuard, nie zobaczycie zadnych rekIam, pustych pol po rekIamach (oprocz WP), komunikatow o wylaczenie rekIam (oprocz Onetu), cookies i okien z tekstem RODO (kazdy teraz moze cofnac zgode). Platny, tani AdGuard na Android likwiduje powyzsze problemy.
Brak zgody po czyszczeniu danych przegladania powoduje na Interii niemoznosc glosowania + i -.
(korekta)
Na mobilnym Yandex, w Settings/Ad blocking, kiedy masz AdGuard, to musisz mieć też włączone natywne blokowania Yandexa Offensive! Bo inaczej nie będzie możliwości odblokowania filtrowania dla poszczegolnych działow witryn a to się może przydawać w darmowej wersji AdGuard Content Blocker.
Od tego momentu komfortowe surfowanie przyspieszy. Dodatki i apki sa bardzo przyjazne dla laika, wiec dla kazdego szybko i latwo.. Ja lipy nie polecam :)
Rosyjskie aplikacje sa idealne do skutecznego pozbawiania zyskow skrajnie
komercyjne zachodnie portaIe (boja sie ich jak zarazy).
Co do szpiegowania; wszystkie przegladarki, szczególnie mobilne probuja szpiegowac (domyslne ustawienia) - oprocz rootowanych, modowanych systemow, bo wtedy mozna uprawnienia aplikacjom odebrac) a Rosja to obcy obszar gospodarczy, polityczny i prawny, wiec info o zachowaniach internautow u nas, zda im sie jak psu na bude. Dlatego trolle i pracownicy IT przestancie wypisywac dezinformujace brednie!
Natomiast jeżeli chcecie bIokowac wszystkie statystyki, wybrane skrypty,
podpiete moduly spolecznosciowe i ciasteczka szpiegujace witryn na amen,
to rozszerzenie uMatrix, ale to dla tych (komputerowcy), ktorzy co najmniej maja wiedze z jakich elementow zbudowana jest witryna internetowa i co do czego sluzy.
Nie dajcie zarabiac animatorom pozorow, platnym botom, oszustom, bezprawnie kasujacym i bIokujacym komentarze, posty i wszystkim skrajnie komercyjnym portaIom.
Wiele niezbednych informacji o wirtualu, poradnikow, instrukcji tekstowych, jest na adresie u t n . pl / Interia - Mordoru (wpisz bez spacji). DeRricCk