SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KER: reklama Hydronei nieetyczne, bo zachęca do lekceważenia wymiotów u dzieci

Spot radiowy preparatu Hydronea (produkowanego przez Aflofarm Farmacja Polska) zachęca do niebezpiecznych zachowań, jakim jest lekceważenie lub bagatelizowanie wymiotów u dzieci - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Ocenie poddano radiowy spot produktu Hydronea, w którym kończąca dyżur lekarka nie może przyjąć już wymiotującego dziecka. W rozmowie telefonicznej radzi matce, by podać maluchowi suplement diety Hydronea, bo tylko on zapobiegnie odwodnieniu dziecka, a dodatkowo ma cytrynowy smak.

Według skarżących reklama promuje nieetyczne zachowanie lekarza i nieodpowiedzialne zachowanie rodzica, wprowadza w błąd sugerując że suplement diety jest skutecznym antidotum na wymioty i odwodnienie; godzi w środowisko lekarskie sugerując, że czasu nie mają, by przyjąć dziecko i stawiają diagnozę przez telefon. W jednej ze skarg napisano też, że spot może prowadzić do sytuacji zagrażających życiu - wymioty mogą być objawem chorób czy urazów, które wymagają pilnej konsultacji medycznej, a sugestia, że wystarczy dziecko nawodnić i poczekać do jutra, usypia czujność i dezinformuje. Kolejny skarżący stwierdził, że reklama może prowadzić do zbagatelizowania poważnych objawów, takich jak uporczywe wymioty. „Dziecko, zamiast trafić do lekarza lub wręcz na SOR, dostanie syropek, tymczasem sytuacja może wymagać natychmiastowej interwencji medycznej. Reklama jest po prostu niebezpieczna” - napisano w skardze.

W odpowiedzi przedstawiciele Aflofarmu zwrócili uwagę, że Hydronea ma status dietetycznego środka spożywczego specjalnego przeznaczenia medycznego i nie jest suplementem diety. Dlatego też ich zdaniem chybiony jest zarzut, że reklama wprowadza w błąd sugerując, że produkt jest skuteczny na wymioty i odwodnienie. „Hydronea jest właśnie odpowiednim produktem i właściwym do postępowania dietetycznego w stanach odwodnienia organizmu podczas biegunki i wymiotów, jako uzupełnienie niedoborów wodno-elektrolitowych. Ponadto, reklama skierowana jest do rodziców, którzy sami podejmują decyzje co do zastosowania bądź nie konkretnych produktów u swojego dziecka jak również to oni podejmują decyzje co do konsultacji z lekarzem. Zastosowanie produktu Hydronea nie wyklucza w żaden sposób konsultacji z lekarzem, ale to rodzice obserwując swoje dziecko wiedzą co będzie dla niego właściwe. Reklama ma na celu jedynie przekazanie informacji, że w przypadku wymiotów należy podawać dzieciom elektrolity takie właśnie jak Hydronea. Nie propaguje żadnych złych postaw wśród rodziców czy lekarzy. Nie można zgodzić się z zarzutami, iż reklama dezinformuje bądź usypia czujność rodziców” - napisano w odpowiedzi.

Do Komisji Etyki Reklamy taka argumentacja jednak nie trafiła. Komisja uznała, że spot naruszył poczucie odpowiedzialności społecznej i dobre obyczaje. W opinii KER reklama zachęca do niebezpiecznych zachowań, jakimi jest lekceważenie nudności i wymiotów u dzieci. Tym samym nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy.

Dołącz do dyskusji: KER: reklama Hydronei nieetyczne, bo zachęca do lekceważenia wymiotów u dzieci

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Słyszałem tą reklamę. Durnowata jak wszystkie tego typu reklamy Kutaspirazolów, Sralixów czy Bździomaxów.
- Pani doktor Krzysiu wymiotuje!
- Dzisiaj już państwa nie przyjmę ale proszę mu podawać Hydroneę dostępną w każdej aptece.
Aż chce się dopisać "Potem patolog sprawdzi co było przyczyną zgonu, a może nawet doktorat na tym zrobi."
odpowiedź