Fundacja PKO BP wykupiła reklamy z deklaracjami Morawieckiego i Netanjahu, przedstawiciele Izraela protestują
Kilka dni temu w kilku zagranicznych tytułach prasowych ukazały się reklamy z deklaracją podpisaną przez premierów Mateusza Morawieckiego i Benjamina Netanjahu na temat wspólnej historii Polski i Izraela. Zapłaciła za nie Fundacji PKO Banku Polskiego, a nie polski rząd. Władze Izraela protestują przeciw tej kampanii.
Reklamy zostały opublikowane w czwartek na łamach m.in. „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, „Die Welt”, „Le Figaro”, „Le Monde”, „The Daily Telegraph”, „ABC”, „Wall Street Journal” i „New York Post”. Ich treść stanowi deklaracja, którą w czerwcu podpisali premier polskiego rządu Mateusz Morawiecki i Benjamin Netanjahu. W dokumencie tym zawarte są m.in. tezy na temat wspólnych wątków w historii, krytyka sformułowania „polskie obozy zagłady” oraz potępienie antysemityzmu i antypolonizmu.
Politycy podpisali tę deklarację, by zażegnać konflikt narastający między Polską a Izraelem od początku roku, dotyczący przede wszystkim uchwalonej przez polski parlament nowelizacji ustawy o IPN.
Wspólną deklarację Premierów @MorawieckiM i @netanyahu opublikowały dzisiaj izraelskie dzienniki Yedioth Ahronoth, Haaretz oraz The Jerusalem Post. Fantastyczna inicjatywa Fundacji PKO BP. #UnitedAgainstDefamation @UADefamation pic.twitter.com/iSmAfDMgfH
— Andrzej Pawluszek (@apawluszek) 5 lipca 2018
Reklamy w zagranicznych tytułach wykupiła Fundacja PKO Banku Polskiego, której logo na tych reklamach widnieje.
Małgorzata Głębicka, prezes fundacji w oświadczeniu, które cytuje m.in. „Newsweek Polska” wyjaśnia, że Fundacja PKO Banku Polskiego, w związku z ostatnimi wydarzeniami związanymi z nowelizacją ustawy o IPN, które są bardzo istotne z punktu widzenia relacji międzynarodowych, kontynuuje misję upowszechniania prawdy historycznej i budowania właściwego wizerunku Polski na świecie. „Celem statutowym Fundacji PKO Banku Polskiego jest m.in. pogłębianie wiedzy historycznej, pielęgnowanie świadomości narodowej i obywatelskiej.”
Michał Dworczyk, szef kancelarii premiera, przyznał w rozmowie z RMF FM, że nie znał szczegółów tego projektu i nie wie, czy Mateusz Morawiecki wiedział, że takie reklamy w zagranicznej prasie się ukażą.
Jak podaje „Newsweek Polska” i RMF FM z publikacji podpisanej przez obu polityków deklaracji nie są zadowolone izraelskie władze. „Newsweek” informuje, że zdaniem Fundacji Yad Vashem w Jerozolimie oświadczenie podpisane przez premierów Polski i Izraela jest próbą zatuszowania historii wzajemnych relacji Polaków i Żydów w trakcie II wojny światowej. Z kolei RMF FM poinformowało - powołując się na izraelskie media - że władze Izraela złożyły protest w polskim rządzie przeciwko kampanii Fundacji PKO Banku Polskiego wykorzystującej deklarację podpisaną przez obu premierów.
Dołącz do dyskusji: Fundacja PKO BP wykupiła reklamy z deklaracjami Morawieckiego i Netanjahu, przedstawiciele Izraela protestują