MediaMarkt Polska podwoił stratę, właściciel dopłacił 570 mln zł
Holding zarządzający w Polsce siecią elektromarketów MediaMarkt w zeszłym roku obrotowym przy 4,4 mld zł wpływów sprzedażowych stracił netto 146,6 mln zł, prawie dwa razy więcej niż przed rokiem. Tłumaczy to odpisami i niższą marżą. Niemiecki właściciel dopłacił 573 mln zł do kapitału firmy - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Przychody krajowe Media Saturn Holding Polska od października 2021 do września ub.r. wyniosły 4,39 mld zł, wobec 4,43 mld zł rok wcześniej. Te z zagranicy, będące jedynie niewielkim dodatkiem, zwiększyły się z 21,6 do 47,1 mln zł.
Firma działa poprzez sieć spółek zależnych zarządzających różnymi sklepami stacjonarnymi i sprzedażą internetową. Obecnie działa 81 placówek stacjonarnych MediaMarkt, w 2021 roku zamknięto prawie 10. Od prawie pięciu lat koncern działa u nas jedynie pod marką MediaMarkt, w 2018 roku przemianował na nią sieć Saturn.
- W 2022 roku nie było nowych otwarć, nie zamknęliśmy żadnego sklepu. Mocno skupiliśmy się na poprawie doświadczeń naszych klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy modernizację kilkunastu sklepów, w tym roku kontynuujemy te działania. Rozwijamy funkcjonalność sklepu online, pracujemy również nad nową platformą e-commerce - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Wioletta Batóg, PR & sustainability manager w Media Saturn Holding Polska
W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że większość sprzedawanego sprzętu kupowała od dostawców z Polski, a import stanowił poniżej pół procenta. Wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się z 3,88 do 3,96 mld zł. Firma nie podaje w sprawozdaniu, jak zmieniła się sprzedaż wolumenowa ani jak dużą jej część zrealizowano w internecie.
W branży elektroniki, w przeciwieństwie do wielu innych sektorów, w ub.r. nie pojawiła się inflacja. Według danych GUS ceny sprzętu telekomunikacyjnego zmalały o 6,8 proc., a urządzeń RTV, audio, fotograficznych i komputerowych - o 0,1 proc.
MediaMarkt Polska ma 3,6 tys. pracowników
Łączne koszty operacyjne Media Saturn Holding Polska zmalały rok do roku o 1,6 proc. do 4,64 mld zł. Przesądziło o tym obniżenie wydatków na usługi obce z 466,5 do 313,9 mln zł. Ich znaczącą część stanowią budżety marketingowe. MediaMarkt jest poza czołową dziesiątką największych reklamodawców w naszym kraju, w której są właściciele Media Expert (zwiększył cennikowe wydatki poza internetem o 18 proc. do 1,23 mld zł - dane Kantar Media) i RTV Euro AGD (spadek o 20 proc. do 789,9 mln zł).
Z kolei koszty wynagrodzeń zwiększyły się z 225,93 do 235,86 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych zmalały z 54,36 do 53,62 mln zł. W zeszłym roku finansowym firma zatrudniała przeciętnie 3 641 osób, o 206 mniej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na poziomie sprzedażowym Media Saturn Holding Polska dalej był na minusie, ale mniejszym - strata zmalała z 267,02 do 204,13 mln zł. Natomiast inne wyniki rentowności pogorszyły się wskutek spadku pozostałych wpływów operacyjnych z 205,85 do 122,99 mln zł oraz wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 14,66 do 26,95 mln zł i kosztów finansowych z 9,23 do 30,52 mln zł (głównie na odsetki dla podmiotów powiązanych właścicielsko).
Ostatni zysk 5 lat temu
Strata gospodarcza pogłębiła się z 78,73 do 133,88 mln zł, a strata netto - z 74,87 do 146,57 mln zł. - Poniesiona strata była skutkiem niższej marży na sprzedaży, a także dokonanych odpisów z tytułu trwałej utraty wartości aktywów - wyjaśniła firma.
Po ostatni jak na razie zysk Media Saturn Holding Polska trzeba cofnąć się do roku obrotowego od jesieni 2017 do jesieni 2018 roku - wtedy przy 4,53 mld zł przychodów zarobiła na czysto 58,9 mln zł. W kolejnym roku zanotowała 4,3 mld zł wpływów i 44,1 mln zł straty netto, w mocno obciążonym epidemią roku od jesieni 2019 do jesieni 2020 roku sprzedaż zmalała do 4,14 mld zł, a strata netto pogłębiła do 211,5 mln zł.
Seria strat mocno osłabiła pozycję kapitałową firmy. Na koniec września 2017 roku jej kapitały własne wynosiły 11,6 mln zł, a potem zmalał poniżej zera - na koniec września 2021 roku do -285,5 mln zł, a rok później do 360,3 mln zł.
Pod koniec listopada ub.r. jej jedyny udziałowiec, niemiecki podmiot MediaMarktSaturn Retail Group, dokapitalizował spółkę kwotą 572,86 mln zł, obejmując za to udziały o nominalnej wartości 85,86 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od października 2021 do września ub.r., a poprzedni - od października 2020 do września 2021 r.
Dołącz do dyskusji: MediaMarkt Polska podwoił stratę, właściciel dopłacił 570 mln zł
We nie gadaj, nie jest takźle. W zeszłym roku nagle popsuła mi się zmywarka i potrzebowałem kupić nową od ręki. Spośród wszystkich elektromarketow jako jedyni mieli na magazynie kilka sztuk, dzięki czemu jeszcze w ten sam dzień miałem nową zmywarkę. Pozostałe sklepy miały tylko na wystawie albo na zamówienie z dostawą za dwa dni.
Także są różne doświadczenia. Ja byłem zadowolony