Najlepsze okładki prasowe
GrandFront 2004 dla "Pulsu Biznesu" i "The Warsaw Voice". Specjalna relacja wysłannika Wirtualnemedia.pl
Wczoraj na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczysta gala rozdania nagród GrandFront 2004, które przyznaje od trzech lat Izba Wydawców Prasy. W
tym roku przyznano 17 nagród i 20 wyróżnień w siedmiu kategoriach.
Zwycięzców Konkursu wyłoniło Jury, w którym zasiadali, jak co roku, najwybitniejsi polscy znawcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni wydawnictw i agencji reklamowych, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy, graficy i wydawcy. Dokonując ocen, Jury kierowało się przede wszystkim kryterium oryginalności i innowacyjności, stylem i klimatem prac oraz ich walorami komunikacyjnymi i poziomem graficznym.
"Ilość i jakość nadesłanych projektów przysporzyła nam wiele pracy, dokonywanie wyborów nie raz przebiegało w atmosferze zażartych dyskusji" - powiedział podczas uroczystości sekretarz jury, szef graficznego Studia Q Tomasz Kuczborski.
Do konkursu zgłoszono 57 pierwszych stron gazetowych, 66 okładek czasopism typu life style & people, 48 okładek czasopism opinii, 135 okładek czasopism monotematycznych, 41 branżowych i 36 czasopism lokalnych.
Zdobywcami nagród głównych GrandFront 2004 zostali:
- w kategorii gazety codzienne, której fundatorem jest RUCH S.A.:
Tytuł: PULS BIZNESU, nr 15,
Wydawca: Bonnier Business Polska
Autor: Jacek Utko
"Puls Biznesu" zdobył uznanie jury m.in. dzięki "odważnemu i konsekwentnemu operowaniu bielą tła" - nagrodzona okładka przedstawia niebiesko-czarny napis "100 dni do Unii" na białym tle.
- w kategorii czasopisma, której fundatorem jest firma Winkowski:
Tytuł: THE WARSAW VOICE, nr 48
Wydawca: Warsaw Voice
Autor: Magdalena Jonas
Nagrodzona okładka "The Warsaw Voice" przedstawia wydrukowany czerwoną i czarną czcionką tytuł "The Reich revisited", tworzący wraz z podtytułem zarys twarzy Adolfa Hitlera. "Znakomity pomysł i bezbłędna realizacja" - uzasadniło jury.
Nagrodzoną okładkę tego Pulsu Biznesu zaprojektował Jacek Utko, zeszłoroczny zdobywca pierwszego miejsca w konkursie Grand Front i siedemnastej nagrody w swojej karierze designera. - W redakcji Pulsu Biznesu pracuję od 8 lat. Moje okładki są bardzo autorskie, pomysł zawsze jest mój. Tak było i w tym przypadku – powiedział portalowi WirtualneMedia.pl. Sam redaktor naczelny Pulsu Biznesu, Jacek Ziarno przyznał w rozmowie z nami: Nie czuję się zwycięzcą, uznanie należy się przede wszystkim Jackowi Utko, choć owszem, było mi przyjemnie, kiedy po opublikowaniu numeru z nagrodzoną okładką odbierałem telefony z gratulacjami od kolegów z innych redakcji.
O wrażenia z gali Grand Front i kilka praktycznych rad dla wydawców i redaktorów naczelnych zapytaliśmy Krzysztofa Urbanowicza – członka jury i prezesa Mediapolis, firmy specjalizującej się w szkoleniach dla dziennikarzy.
- To nie do końca był mój wybór. W kategorii gazety codzienne stawiałem na Puls Biznesu, ale jeśli chodzi o czasopisma, głosowałem za Foyer, za wydaniem ze zdjęciem Jana Nowickiego na okładce. To pismo, które od dłuższego czasu obserwuję i podziwiam. Żałuję, tylko jednego Foyer uparł się na mężczyzn i to ich najczęściej umieszcza na okładkach, a kobiety są przecież o wiele ciekawszym obiektem do fotografowania!
Dobra okładka to winieta rozpoznawalnego pisma. Czasem kupuje się pismo tylko dla marki, nie zaglądając nawet do tego co jest w środku. Przykładami takich pism są Newsweek i Polityka. Dobra okładka musi mieć dobre zajawki i przede wszystkim świetne zdjęcia. To zdjęcie sprzedaje okładkę, a okładka całe pismo.
Pozostali laureaci Konkursu GrandFront 2004:
II nagroda w kategorii gazety codzienne:
Tytuł: GAZETA WYBORCZA, nr 141
Wydawca: Agora
Autor: Krzysztof Trusz
III nagroda w kategorii gazety codzienne:
Tytuł: SUPER EXPRESS, nr 102
Wydawca: Media Express
Autor: Jacek Gałązka
W kategorii czasopisma monotematyczne, której fundatorem jest Totalizator Sportowy:
I nagroda
Tytuł: FOYER, nr 5
Wydawca: Trojan Press. Marta Trojan
Autor: Marek Knap, Marek Trojanowski
II nagroda
Tytuł: JAZZ & CLASSICS, nr 1
Wydawca: MLM Adequate Solution
Autor: Piotr Perzyna
III nagroda
Tytuł: FOYER, nr 2
Wydawca: Trojan Press. Marta Trojan
Autor: Marek Knap, Marek Trojanowski
W kategorii czasopisma typu life style / "people", której fundatorem jest Poczta Polska:
I nagroda
Tytuł: PANI, nr 8
Wydawca: Agencja Wydawniczo - Reklamowa "Wprost"
Autor: Rafał Olech
II nagroda
Tytuł: AKTIVIST EXCLUSIV, nr 8
Wydawca: Valkea Media
Autor: Zuzanna Krajewska
III nagroda
Tytuł: FLUID, nr 47
Wydawca: Cicha Lipa
Autor: Błażej Pindor
W kategorii czasopisma opinii, której fundatorem jest PAP:
I nagroda
Tytuł: THE WARSAW VOICE, nr 48
Wydawca: Warsaw Voice
Autor: Magdalena Jonas
II nagroda
Tytuł: PRZEKRÓJ, nr 51- 52
Wydawca: Edipresse
Autor: Bogdan Żochowski
III nagroda
Tytuł: FORUM, nr 43
Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy
Autor: Małgorzata Śliwińska
W kategorii czasopisma lokalne i sublokalne, której fundatorem jest IWP:
I nagroda
Tytuł: PANORAMA LESZCZYŃSKA, nr 51
Wydawca: Panorama
Autor: Elżbieta Kuśnierek
II i III nagrody w kategorii czasopisma lokalne i sublokalne nie przyznano.
W kategorii czasopisma branżowe, której fundatorem są Polskie Linie Lotnicze LOT :
I nagroda
Tytuł: FOTO, nr 8
Wydawca: Imphot Photo Imaging
Autor: Grzegorz Mosieniak
II nagroda
Tytuł: (OP. CIT.,) MASZYNA INTERPRETACYJNA, nr 15
Wydawca: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż Antropologiczny"
Autor: Studio Sport (Krzysztof Cibor, Jolanta Kossakowska, Magdalena Radkowska, Piotr Walkowicz)
III nagroda
Tytuł: (OP. CIT.,) MASZYNA INTERPRETACYJNA, nr 21
Wydawca: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż Antropologiczny"
Autor: Studio Sport (Krzysztof Cibor, Jolanta Kossakowska, Magdalena Radkowska, Piotr Walkowicz).
Po raz pierwszy w historii Konkursu przyznano pozaregulaminową Nagrodę Specjalną: za projekt graficzny czasopisma "Foyer", które prezentuje nową jakość na polskim rynku prasowym.
Jury postanowiło również podkreślić walory publicystyczne pierwszej strony "Super Expresu" autorstwa Jacka Gałązki. Projekt ten trafnie ujmuje dwoistość postaw Polaków wobec wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej.
Wyróżnienia w konkursie GrandFront 2004 otrzymali:
wyróżnienia w kategorii gazety codzienne:
Tytuł: DZIENNIK BAŁTYCKI, nr 107
Wydawca: Polska Presse
Autor: Krzysztof Ignatowicz
Tytuł: METRO, nr 261
Wydawca: Agora
Autor: Jacek Kuczyński
Tytuł: PULS BIZNESU, nr 85
Wydawca: Bonnier Business Polska
Autor: Jacek Utko
wyróżnienia w kategorii czasopisma monotematyczne:
Tytuł: ŚLUB JAK Z BAJKI, nr 1
Wydawca: Agora
Autor: Andrzej Przygodzki
Tytuł: ARTEON, nr 11
Wydawca: Dom Wydawniczy "Kruszona"
Autor: Paweł Łubowski
Tytuł: JAZZ & CLASSICS, nr 2-3
Wydawca: MLM Adequate Solution
Autor: Piotr Perzyna
wyróżnienia w kategorii czasopisma typu life style / "people":
Tytuł: ZWIERCIADŁO, nr 4
Wydawca: Wydawnictwo Zwierciadło
Autor: Magdalena Oczachowska, Tomasz Misiek, Magdalena Sobotka
Tytuł: ELLE, nr 8
Wydawca: Hachette Filipacchi Polska
Autor: Małgorzata Filew
Tytuł: MARKET (Dodatek do Głosu Wielkopolski), nr 3
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Wielkopolski
Autor: Krzysztof Ignatowicz
wyróżnienia w kategorii czasopisma opinii:
Tytuł: FORUM, nr 10
Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy
Autor: Małgorzata Śliwińska
Tytuł: POLITYKA, nr 44
Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy
Autor: Jacek Królak
Tytuł: TYGODNIK POWSZECHNY, nr 34
Wydawca: Tygodnik Powszechny
Autor: Piotr Muchalski, Artur Strzelecki
wyróżnienia w kategorii czasopisma lokalne i sublokalne:
Tytuł: KONTAKTY, nr 43
Wydawca: Wydawnictwo "Kontakty"
Autor: Władysław Tocki
Tytuł: TYGODNIK SIEDLECKI, nr 18
Wydawca: Wydawnicza Spółdzielnia Pracy "Stopka"
Autor: Stanisław Jastrzębski, Marek Stasiuk
Tytuł: PANORAMA LESZCZYŃSKA, nr 21
Wydawca: Panorama
Autor: Elżbieta Kuśnierek
Tytuł: KURIER KRAPKOWICKI, nr 47
Wydawca: Kurier Spółka Jawna
Autor: Maciej Sonik
Tytuł: KURIER KRAPKOWICKI, nr 48
Wydawca: Kurier Spółka Jawna
Autor: Maciej Sonik
wyróżnienia w kategorii gazety czasopisma branżowe:
Tytuł: CRN (Computer Reseller News), nr 17
Wydawca: Lupus
Autor: Adrian Markowski
Tytuł: ATEST - ochrona pracy, nr 5
Wydawca: Wydawnictwo SIGMA - NOT
Autor: Kuba Sowiński
Tytuł: INWESTOR FINANSOWY, nr 2
Wydawca: Warszawska Grupa Inwestycyjna
Autor: Sławomir Stachnik
Laureaci nagrodzeni zostali statuetkami zaprojektowanymi przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ich symbolika nawiązuje do ideału klasycznego piękna, skonfrontowanego z rzeczywistością, wyłaniającą się ze współczesnych prasowych okładek.
Izba Wydawców Prasy istnieje od 1991 i zrzesza 124 wydawnictwa gazet ogólnokrajowych i regionalnych oraz czasopism. Jej rola, jako organu samorządu gospodarczego, polega na reprezentowaniu interesów wydawców wobec władz państwowych. Izba jest m.in. opiniodawcą i konsultantem rozwiązań legislacyjnych mających wpływ na funkcjonowanie rynku prasowego. Podejmuje działania w celu niedopuszczenia do ograniczenia wolności słowa i wypowiedzi. Pomaga wydawcom poprzez szkolenia i usługi prawne, opracowuje raporty i ekspertyzy. Izba jest członkiem dwóch międzynarodowych związków wydawców: gazet (WAN - World Association of Newspapers) oraz magazynów (FIPP - International Federation of the Periodical Press), a także Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Prasy ENPA (European Newspaper Publisher's Association).
Dołącz do dyskusji: Najlepsze okładki prasowe