'Nie daj się oskubać'
Jesteś świadomym konsumentem i znasz swoje prawa? Czy wiesz, kto może ci pomóc w sporze z nieuczciwym przedsiębiorcą? Z inicjatywy UOKiK ruszyła ogólnopolska kampania promująca rzeczników konsumentów.
1400 billboardów z hasłem 'Nie daj się oskubać' można zobaczyć w największych miastach, przy trasach wjazdowych i wyjazdowych, centrach handlowych oraz w okolicach szkół i uczelni. Kolejna kampania UOKiK przypomina słabszym uczestnikom rynku, że w sporze z nieuczciwym przedsiębiorcą nie są sami.
Zgodnie z obowiązującym prawem, w sprawach dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów właściwy jest UOKiK, w przypadku indywidualnych skarg – rzecznicy konsumentów, których jest w Polsce ponad 360. To właśnie oni w imieniu poszkodowanego konsumenta podejmą interwencję i próbę mediacji z przedsiębiorcą, udzielą porady, pomogą w skierowaniu sprawy na drogę sądową.
Jak wynika z badań społecznych wiedza na temat tej instytucji wzrasta. Nadal jednak jest niewielka – jedynie 9 proc. ankietowanych (TNS OBOP na zlecenie UOKiK, 2007) wie o działalności rzeczników konsumentów. Tymczasem dzięki ich pomocy jest szansa na skuteczniejsze egzekwowanie swoich praw, a jednocześnie ograniczenie samowoli i bezkarności nieuczciwych przedsiębiorców.
Z analiz prowadzonych przez UOKiK wynika, że rocznie rzecznicy średnio 30 tys. razy występują do przedsiębiorców oraz udzielają blisko 175 tys. porad i informacji. Jednocześnie kierują setki powództw na rzecz słabszych uczestników rynku. Niemal połowa spraw, które swój finał znalazły w sądzie dotyczy reklamacji i gwarancji towarów. Znaczną część stanowią powództwa związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usługi.
Rozpoczynająca się w poniedziałek dwutygodniowa kampania ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów w zakresie ich praw i możliwości obrony przez instytucję rzecznika konsumentów.
Dołącz do dyskusji: 'Nie daj się oskubać'