Niewielki wzrost sprzedaży telewizorów. Samsung liderem
Po solidnych wzrostach odnotowywanych w 2010 roku, w I kwartale roku bieżącego globalna sprzedaż telewizorów zwiększyła się w ujęciu rocznym zaledwie o 1 proc.
W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku na świecie sprzedano 55,2 miliona telewizorów. To jednocześnie o 29 proc. mniej niż w IV kwartale roku ubiegłego - wynika z danych firmy badawczej DisplaySearch.
W latach 2008 - 2010 sprzedaż telewizorów LCD rosła na poziomie 32-36 proc. Jednak w I kwartale tego roku sprzedaż tego typu odbiorników zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego tylko o 9 proc., do 44,3 miliona sztuk. To najwolniejsze w historii i pierwsze jednocyfrowe tempo wzrostu w tej kategorii.
Po słabych wynikach notowanych w 2009 roku, szósty kwartał z rzędu wzrosła rok do roku sprzedaż telewizorów plazmowych - tym razem o 6 proc., do 3,65 miliona odbiorników.
Światowa sprzedaż telewizorów w IV kw. 2010 r. (000)
Technologia | sprzedaż I kw. 2011 | udz. w rynk. I kw. 2011 | wzrost kw/kw | wzrost r/r |
LCD TV | 44,253 | 80.1% | -30% | 9% |
PDP TV | 3,651 | 6.6% | -36% | 6% |
OLED TV | 0.2 | 0.0% | -44% | 99% |
CRT TV | 7,295 | 13.2% | -13% | -32% |
RPTV | 45 | 0.1% | -31% | 10% |
Suma | 55,244 | 100% | -29% | 1% |
Z danych DisplaySearch wynika, że w Ameryce Północnej w I kwartale sprzedano 8,4 miliona (wzrost o 2 proc. r/r), a w Europie Zachodniej 9,3 miliona telewizorów (spadek o 7 proc. r/r).
Zarówno na rynkach dojrzałych, jak i wschodzących, odnotowano niewielkie wzrosty ogólnej sprzedaży telewizorów - odpowiednio o 0,7 proc. i 0,8 proc. w ujęciu rocznym. Za to biorąc pod uwagę tylko odbiorniki z płaskimi ekranami, na rynkach wschodzących sprzedaż zwiększyła się rok do roku o 17 proc., podczas gdy na rynkach dojrzałych tylko o 0,8 proc.
35 proc. sprzedanych w I kwartale telewizorów LCD stanowiły odbiorniki z podświetleniem LED. Dla porównania, w IV kwartale zeszłego roku wskaźnik ten wynosił 30 proc. Sprzedaż telewizorów LCD z podświetleniem LED w ciągu roku zwiększyła się z 3 do 15 milionów sztuk.
12 proc. globalnego przychodu ze sprzedaży telewizorów wygenerowały w IV kwartale odbiorniki 3D. Jednocześnie odpowiadały one za 4 proc. ogólnej liczby sprzedanych telewizorów.
Wśród producentów, Samsung był liderem pod względem przychodu w prawie każdym regionie, w którym sprzedaje swoje produkty. Wyjątek stanowiły Chiny, gdzie dominują marki lokalne, a także region Azji i Pacyfiku, w którym przewodzi LG. Samsung awansował także na pierwsze miejsce jeśli chodzi o liczbę sprzedanych telewizorów plazmowych, ale pod względem przychodu ponownie musiał uznać wyższość Panasonica.
Samsung zanotował w I kwartale 22,2 proc. udziału w rynku biorąc pod uwagę przychód ze sprzedaży telewizorów z płaskimi ekranami, wyprzedzając firmy LG (14,5 proc.), Sony (11,4 proc.), Sharp (7,4 proc.) i Panasonic (6,6 proc.).
LG zajęło drugie miejsce w segmencie telewizorów LCD i trzecie w segmencie odbiorników plazmowych, a także pierwsze w przypadku telewizorów kineskopowych (CRT), gdzie konkurencja została daleko w tyle.
Samsung był czołową marką telewizorów 3D, z 34 proc. udziału w ogólnym przychodzie. W kategorii odbiorników 3D LCD pierwsze miejsce zdobyło Sony (33 proc.), a telewizorów plazmowych 3D - ponownie Samsung (45 proc.).
Ranking czołowych marek telewizorów z płaskimi ekranami w I kw. 2011 r. pod względem przychodu
Ranking | Marka | udz. w ryn. IV kw. 2010 | udz. w ryn. I kw. 2011 | wzrost kw/kw | wzrost r/r |
1 | Samsung | 21.4% | 22.2% | -29% | -2% |
2 | LGE | 12.7% | 14.5% | -22% | 0% |
3 | Sony | 14.2% | 11.4% | -45% | 11% |
4 | Sharp | 8.1% | 7.4% | -37% | 12% |
5 | Panasonic | 8.3% | 6.6% | -45% | -11% |
Pozostałe | 35.3% | 37.9% | -27% | -6% | |
Suma | 100.0% | 100.0% | -32% | -2% |
Dołącz do dyskusji: Niewielki wzrost sprzedaży telewizorów. Samsung liderem