Nowe inicjatywy OFBOR
Polska branża badań rynku i opinii publicznej, która rok 2004 zakończyła 8% wzrostem obrotów, może pochwalić się także sukcesami w budowaniu branżowych standardów jakości
Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) podsumowała rok w branży i zapowiedziała nowe inicjatywy służące m.in. popularyzacji badań wśród respondentów, a także promowaniu roli i znaczenia badań w gospodarce i życiu publicznym.
Jak podkreśla Łukasz Mazurkiewicz, nowo wybrany Prezes Zarządu OFBOR, ważnym zadaniem Organizacji będzie dalsze rozwijanie Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów, który stał się już powszechnym standardem w branży i który ma szanse stać się elementem branżowego systemu jakości ISO. Polskie firmy badawcze będą w tej dziedzinie w europejskiej czołówce, gdyż branżowe ISO to nowy system opracowywany aktualnie z inicjatywy EFAMRO - federacji zrzeszającej lokalne organizacje firm badawczych z krajów UE.
Branża badawcza w Polsce już teraz należy do najlepiej zorganizowanych środowisk zawodowych, ze sprawnie działającymi samoregulacjami i przejrzystym obiegiem informacji. - Jako jedna z nielicznych branż zdecydowaliśmy się np. na jednolity standard audytu finansowego, dzięki czemu co roku możemy publikować wiarygodny ranking firm i monitorować rozwój całego rynku badań - zwracają uwagę przedstawiciele OFBOR.
OFBOR podejmie także działania służące popularyzacji badań jako narzędzia komunikacji między konsumentami a producentami oraz między obywatelami a instytucjami publicznymi. Działania te będą skierowane zarówno do respondentów, w celu zwiększenia ich zainteresowania udziałem w badaniach, jak i do odbiorców badań, w tym do mediów. Przedstawiciele OFBOR podkreślają, iż wysoka jakość i renoma badań to pośrednio także lepsza jakość decyzji podejmowanych na ich podstawie. Jest to kwestia kluczowa dla wszystkich uczestników życia gospodarczego i debaty publicznej.
- Szczególnie w roku wyborów i kampanii politycznych zależy nam na rzetelnym wykorzystywaniu danych z badań, w tym zwłaszcza odróżnieniu wyników badań profesjonalnych od wszelkich innych sond, plebiscytów i konkursów, które z badaniami nie mają zwykle nic wspólnego, a bywają z nimi mylone - deklarują przedstawiciele branży.
Dołącz do dyskusji: Nowe inicjatywy OFBOR