O pięciu trendach z Mobile World Congress 2015
Prawie 100 tysięcy uczestników, 1900 firm z całego świata, tysiące urządzeń i słowo „innowacja” będące paliwem napędowym - to w uproszczeniu krajobraz Mobile World Congress. Pięć subiektywnie wybranych trendów wprost z MWC, które będą kształtować nie tylko branżę technologiczną, ale wręcz rzeczywistość przez najbliższe miesiące, przedstawiają Łukasz Makowski z Looksoftu i Marcin Marzec z SafeKiddo.
Internet of things i bezpieczeństwo
Tegoroczna edycja Mobile World Congress nie pozostawia złudzeń - internet of things rośnie w siłę. To już nie tylko urządzenia osobiste, czy inteligentne domy, ale kolejne dziedziny życia takie jak komunikacja.
Z ciekawostek, Intel pokazał inteligentny kask dla motocyklistów wyposażony w moduł komunikacyjny. Za jego pomocą użytkownik może komunikować się z oprogramowaniem, w które wyposażony jest motocykl (BWM), by poprosić o wskazówki nawigacyjne, czy sprawdzić jego stan techniczny np. poziom ciśnienia powietrza w oponach. Dodatkowo, kask wyposażony jest w tylnie światło hamowania, które reaguje na zapalenie się światła stop w motocyklu, co powinno przyczynić się do zwiększenia widoczności i bezpieczeństwa motocyklisty.
Na drugą, ciemną, stronę medalu internet of things zwrócił uwagę, w świetnym wystąpieniu, James Lyne z SophosLabs. Mowa o dość luźnym systemie zabezpieczeń, którym charakteryzują się dziś gadżety podłączone do sieci. Lyne uświadomił uczestników konferencji, jak łatwo obcej osobie wejść w posiadanie haseł, czy innych wrażliwych danych, które mamy na swoich urządzeniach przenośnych. Zaapelował o niezwłoczne zaimplementowanie rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa, które opanowaliśmy w tradycyjnym świecie PC do realiów mobilnych.
Big data
O tym, że big data jest jednym z wiodących trendów w marketingu i komunikacji wiemy już od dawna. Barcelona dobitnie pokazała, jak dalece zaawansowana jest technologia w tym obszarze. Świat szaleje na punkcie analizy zachowań i potrzeb użytkowników w jednym celu - dostarczania im jak najbardziej dopasowanych kontekstowo informacji, a tym samym zwiększania efektywności przekazu reklamowego.
Dlatego dziś analiza ogromnych ilości danych możliwa jest na skalę do tej pory nieznaną. Obecnie wymiana informacji dokonuje się między do tej pory kompletnie rozłącznymi systemami np. różnymi aplikacjami mobilnymi na jednym smartfonie. Efekt? Więcej danych, które wzajemnie się uzupełniają budując kompletny profil potrzeb i oczekiwań użytkownika. Z taką wiedzą marketerzy są o krok od dostarczenia mu w pełni spersonalizowanego przekazu, który trafia w punkt jest potrzeb i oczekiwań w czasie rzeczywistym.
Smartwatche
To bezsprzecznie jeden z tych inteligentnych gadżetów, przed którymi świetlana przyszłość. Podczas MWC można było zobaczyć premiery smartwatchów wysoce zaawansowanych zarówno pod kątem funkcjonalności jak i designu. Jeden z najbardziej designerskich egzemplarzy to LG Watch Urbane LTE - wyposażony w 400 procesorów i 1,3-calowy ekran. Swój pierwszy smartwatch, który do sprzedaży trafi prawdopodobnie już w czerwcu, zaprezentował także chiński gigant elektroniki Huawei. Nie mogło zabraknąć wyczekiwanego iWatcha, który został zaprezentowany w trzech wersjach: Sport, Standard i Luxury, każdy w dwóch rozmiarach - 38 mm i 42 mm.
Startupy
Tegoroczna edycja MWC była też prawdziwą ucztą dla inwestorów szukających ciekawych i perspektywicznych startup-ów w branży mobile. Wśród nich, na szczególną uwagę zasługują te, które weszły w bardzo dynamicznie rozwijającą się branżę mHealth, jak np. 8fit - aplikacja, która wspiera użytkownika w prowadzeniu zdrowego stylu życia z uwzględnieniem planowania posiłków czy treningu.
Motoryzacja
MWC nie rozczarowała też fanów nowoczesnej motoryzacji. Przechadzając się po 98 tys. metrach kwadratowych przestrzeni wystawowej, co krok można było trafić na inteligentne samochody, motory i rowery z wbudowanymi modułami łączności z internetem. Wszystkie wyposażone w inteligentne aplikacje integrujące się ze smartfonem i smartwatchem kierowcy.
Ciekawą koncepcję, która już jest na rynku amerykańskim pokazał AT&T - to inteligentne Audi A7 z nawigacją zintegrowaną z Google Earth, dzięki czemu można ją wykonać za pomocą zdjęcia zrobionego smartfonem. Jak? Otóż chcąc zapamiętać urokliwą restaurację, w której właśnie przebywamy, wystarczy zrobić jej zdjęcie z geotagiem. Nasz smartfon synchronizuje się z systemem w samochodzie i kiedy następnym razem chcemy, żeby samochód wskazał nam drogę do tej restauracji wystarczy, że klikniemy w zdjęcie. Nie musimy pamiętać jej adresu ani nazwy.
Podsumowując, kierunek rozwoju branży mobile, jaki wyłania się po Mobile World Congress, wskazuje na coraz silniejszą integrację smartfonów i wereable devices z naszymi codziennymi, prozaicznymi czynnościami. Rośnie także rynek rozwiązań reklamowych przeznaczonych wyłącznie do kanału mobilnego.
Łukasz Makowski - założyciel i prezes firmy Looksoft specjalizującej się w tworzeniu zaawansowanych technologicznie aplikacji mobilnych i mobile marketingowych.
Marcin Marzec - pomysłodawca SafeKiddo, aplikacji mobilnej kompleksowo chroniącej dziecko w Internecie. Z branżą IT związany od 20 lat, specjalizuje się w bezpieczeństwie systemów informatycznych. Pracował m.in. w Microsofcie, CA Technologies, Compfort Meridian Polska i e-point.
Dołącz do dyskusji: O pięciu trendach z Mobile World Congress 2015