O poranku najchętniej oglądamy TVN24. Stacja zwiększyła przewagę nad TVP Info i Polsat News (dane dzień po dniu)
Spośród trzech głównych polskich stacji informacyjnych największą oglądalność w godzinach porannych jesienią br. gromadzi kanał TVN24, który powiększył swoją przewagę nad TVP Info i Polsatem News - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Poranek, to czas kiedy chętnie zapoznajemy się z aktualnościami ze świata. Wówczas (np. szykując się do pracy, czy w drodze do niej) chętnie słuchamy radia (szczyt słuchalności radia przypada właśnie na godziny poranne), czy sprawdzamy newsy na smartfonie. W tym czasie w telewizji chętnie oglądamy stacje newsowe, które mają wtedy około dwukrotnie wyższe udziały w rynku telewizyjnym, niż w ujęciu całodobowym.
Jak wygląda oglądalność trzech czołowych polskich stacji newsowych o poranku?
W okresie od 4 września do 25 października br. w godz. 6.00-10.00 spośród polskich stacji newsowych największą oglądalność gromadził TVN24. Jego średni udział w rynku telewizyjnym wyniósł 8,79 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Mindshare.
Względem analogicznego okresu rok wcześniej zwiększył się on o 7,06 proc. Stacja ta w tym czasie na okrągło emituje swój serwis informacyjny z aktualnościami ze świata na przemian z prognozą pogody.
Drugie miejsce zajmuje nadający naziemnie kanał TVP Info, pokazujący wówczas gł. magazyn „Serwis Info”. Udział tej stacji w analizowanym okresie wyniósł 5,65 proc., po spadku o 1,57 proc.
Podium trzech najchętniej oglądanych stacji newsowych o poranku uzupełnia Polsat News z udziałem na poziomie 2,21 proc., o 12,99 proc. wyższym niż w okresie od 5 września do 26 października ub.r. Stacja ta emituje wtedy gł. program „Nowy dzień w Polsat News”.
Analogicznie średnia widownia TVN24 jesienią br. w godzinach porannych wynosi 282 tys. osób, TVP Info - 181 tys., a Polsatu News - 71 tys.
Przynajmniej przez 1 minutę newsową stację TVN w analizowanym okresie śledziło 7,19 mln widzów. Większy zasięg w tym ujęciu - 8,39 mln osób - zanotowało TVP Info, które w przeciwieństwie do TVN24 nadaje również naziemnie (stacja newsowa TVP dostępna jest wręcz w każdym gospodarstwie domowym, a informacyjny kanał TVN odbierać może około dwóch trzecich gospodarstw). Z kolie zasięg Polsatu News wyniósł 4,91 mln osób.
TVN24 jeszcze większą przewagę nad swoimi głównymi konkurentami notuje wśród widzów w grupie komercyjnej. Udział tej stacji wynosi 6,39 proc. Średni wynik TVP Info wynosi tutaj 2,06 proc., a Polsatu News - 1,34 proc.
Względem analogicznego okresu rok wcześniej SHR% pierwszej anteny wzrósł o 15,14 proc., drugiej - poszedł do góry o 6,19 proc., a trzeciej - zmalał o 19,76 proc.
- Należy pamiętać, że heavy viewesami* porannych informacji są głównie osoby ze starszych grup wiekowych (81 proc. heavy viewesów poranków TVP Info to osoby 50+, dla Polsat News ten odsetek wynosi 67 proc. a dla TVN24 69 proc.), stąd tak duże rozbieżności w wynikach grupy ogólnej i komercyjnej - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Guła, senior executive exchange w Mindshare. - Przyglądając się z kolei nieco niższej niż rok wcześniej widowni TVP Info i dużo niższym zasięgom, można odnieść wrażenie, że widownia ta jest dość „niestała” i z roku na rok coraz mniej osób rozpoczyna dzień z tą stacją - dodaje.
Konkurencja bez szans w starciu z TVN24, dobre wyniki Polsatu News w niedziele
Analizując dane średniej widowni TVN24, TVP Info i Polsatu News dzień po dniu w okresie od 4.09 do 25.10 2016 roku można zauważyć, że TVN24 i TVP Info wyższe wyniki oglądalności z reguły notują w dni powszednie, a niższe - w weekendy (zwłaszcza w niedziele). Z kolei w przypadku Polsatu News średnio widownia jest wyższa w weekendy (a najwyższa w niedziele), niż w dni powszednie.
Niezależnie od dnia tygodnia w każdy z poszczególnych dni najchętniej oglądaną stacją było TVN24, drugie miejsce należało do TVP Info, a trzecie - do Polsatu News.
Średnia widownia (AMR w tys.) TVN24, TVP Info i Polsatu News dzień po dniu w okresie od 5.09 do 23.10 2016 roku - Wszyscy 4+ (dane NAM)
Coraz mniejsze wpływy reklamowe największych stacji newsowych
Najwyższe sumaryczne wpływy cennikowe z reklam w analizowanym okresie miał TVN24. Wyniosły one 16,16 mln zł, po spadku o 11,63 proc. TVP Info w godzinach porannych zarobiło na reklamach 6,16 mln zł (spadek o 27,92 proc.), a Polsat News - 2,88 mln zł (w dół o 16,14 proc.).
Komentarz - Agnieszka Guła, senior executive exchange w Mindshare:
Porównując tegoroczne jesienne wyniki poranków stacji informacyjnych z adekwatnym okresem ubiegłego roku, zarówno w grupie ogólnej jak i komercyjnej nie widać zmian w oglądalności, które prowadziłyby do przetasowania na podium. Należy pamiętać, że heavy viewesami* porannych informacji są głównie osoby ze starszych grup wiekowych (81 proc. heavy viewesów poranków TVP Info to osoby 50+, dla Polsat News ten odsetek wynosi 67 proc. a dla TVN24 69 proc.), stąd tak duże rozbieżności w wynikach grupy ogólnej i komercyjnej.
Co do samych stacji, widzowie, tak jak rok temu najchętniej wybierają TVN24, co widać zarówno po wzroście średniej liczby widzów jak i zasięgu w grupie ogólnej. Delikatny spadek zasięgu w grupie komercyjnej, przy jednoczesnej większej średniej liczbie widzów, może oznaczać częstsze niż w ubiegłym roku powroty odbiorców do tej stacji. Przyglądając się z kolei nieco niższej niż rok wcześniej widowni TVP Info i dużo niższym zasięgom, można odnieść wrażenie, że widownia ta jest dość „niestała” i z roku na rok coraz mniej osób rozpoczyna dzień z tą stacją.
Analiza poranków informacyjnych w poszczególnych dniach tygodnia tylko potwierdza obecną silną pozycję TVN24. W ciągu tygodnia tj. od poniedziałku do piątku - czyli w okresie najwyższych oglądalności poranków w stacjach TVN24 i TVP Info, przewaga tej pierwszej wzrosła jeszcze bardziej rok do roku. Nawet w niedziele, kiedy to obie stacje były pod względem wyników najbliżej siebie, przewaga TVN24 wzrosła zarówno w grupie ogólnej jak i komercyjnej.
*definiowani jako 25 proc. widzów danego okresu, którzy najdłużej oglądali telewizję (przy założeniu, że oglądali telewizję co najmniej minutę)
Dołącz do dyskusji: O poranku najchętniej oglądamy TVN24. Stacja zwiększyła przewagę nad TVP Info i Polsat News (dane dzień po dniu)
Z oglądalnością kanałów informacyjnych jest podobnie. TVN24 ma najwyższą, no i co z tego?! Czy mam z tego wyciągnąć wnioski, że jest to kanał pod jakimkolwiek względem bardziej wartościowy od TVP Info? Chyba tylko technicznie wygrywa (nadaje w prawidłowym HD), ale merytorycznie - szkoda gadać. TVN24 w swoich programach pokazują rzeczywistość według lewaków, czyli wyimaginowaną, której nie ma, ale której lewacy bardzo by chcieli. Same achy i echy dla (na szczęście już byłego) reżimu PO. Natomiast TVP Info pokazuje, jak jest naprawdę, podaje poprawne informacje. Ale POwcy mają tak wielkie klapki na oczach, że różnicy nie widzą. Obłudy podawane w TVN24 nazywają prawdą, a prawdy podawane w TVP nazywają kłamstwem, nienawiścią itd. Ludzie straceni, i tyle w temacie.
PS. Pozdrawiam tego, który czyści dmuchawy Vizirem i nie potrafi już podrygiwać, bo nie wie, jak pokonać mój zmienny nick, który za każdym razem jest oryginalny. Hahahahaha!