Polska platforma stopniowo rezygnuje z satelity? „Ochrona bazy abonenckiej”
8 lat temu platforma cyfrowa Orange miała 600 tys. abonentów satelitarnych, a na koniec III kwartału br. tylko 169 tys. Rzecznik firmy Wojciech Jabczyński tłumaczy, że koncentruje się ona teraz na usłudze IPTV. Ekspert ds. mediów Marek Sowa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl ocenia takie działanie jako „ochronę bazy abonenckiej” w dobie streamingowej rewolucji.
Z opublikowanych przez Orange wyników za III kwartał 2022 roku wynika, że platforma miała łącznie 963 tys. abonentów. W II kwartale br. było ich 970 tys., natomiast w III kwartale ub.r. 1,008 mln. Największe spadki dotyczą klientów korzystających z usługi płatnej telewizji drogą satelitarną. W III kwartale 2014 roku abonentów satelitarnych było 600 tys., a w III kwartale br. tylko 169 tys. Jedynie w ciągu ostatniego roku ich liczba spadła o 170 tys. W tym samym czasie platforma pozyskała 125 tys. klientów IPTV.
Orange nie promuje oferty satelitarnej na stronie internetowej. Skupia się za to na ofertach łączących telewizję z szerokopasmowym łączem internetowym i telefonią komórkową. W IPTV są kanały niedostępne w pakiecie Orange na satelicie, takie jak TVP Kobieta, TVP World, Dizi, Game Toon HD, Festival 4K, E-Sport, Music Box, Polsat Sport, Polsat Sport Extra. Oferta satelitarna jest udostępniana dzięki współpracy z platformą Canal+, dlatego dekodery Orange mają niemal identyczny układ na liście kanałów, co większa platforma.
Zobacz także: Początek końca telewizji satelitarnej? „Dramatyczne spadki”
„Stawiamy na światłowody”
Skąd taki spadek liczby odbiorców satelitarnych? Czy Orange zamierza utrzymywać dalej ofertę satelitarną? - W Orange Polska od dawna stawiamy na światłowody. Dlatego koncentrujemy się na usłudze IPTV, której liczba klientów dynamicznie rośnie. Porównując 3 kwartał 2021 r. do 3 kwartału 2022 r. wzrost wyniósł 125 tys. abonentów IPTV czyli 19 proc. licząc rok do roku. Jeśli chodzi o usługi satelitarne to świadczymy je naszym klientom za pośrednictwem partnera - platformy Canal+ - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange Polska.
Ekspert ds. rynku mediów Marek Sowa zauważa, że baza abonencka Orange jest dość stabilna, choć zmienia się technologia odbioru. - Spadek liczby abonentów telewizji satelitarnej Orange Polska wydaje się drastyczny, ale w zdecydowanej większości przypadków chodzi po prostu o świadomy, zaplanowany przez firmę proces przenoszenia abonentów usługi satelitarnej do usługi IPTV. Usługa satelitarna jest świadczona przez Orange Polska za pośrednictwem platformy Canal+, nic więc dziwnego, że Orange koncentruje się teraz na pakietach usług świadczonych za pośrednictwem własnych sieci światłowodowych. Całkowita liczba abonentów usługi telewizyjnej - satelitarnej i internetowej - utrzymuje się od paru lat na poziomie ok. 1 miliona, widać natomiast wyraźne przyspieszenie procesu konwertowania klientów satelitarnych na klientów IPTV. Jeszcze kilka lat temu ponad 80 proc. abonentów telewizyjnych Orange Polska odbierało sygnał z satelity, obecnie ponad 80 proc. abonentów korzysta z usługi IPTV - przekonuje Sowa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.
Orange zrezygnuje z emisji satelitarnej?
W związku z inflacją i rozwojem serwisów streamingowych, takich jak Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video tradycyjni operatorzy płatnej telewizji tracą abonentów na całym świecie. Jeszcze 5 lat temu amerykańska platforma satelitarna Dish Network miała 13 mln abonentów, a jej rywalka DirecTV 25 mln. Na początku 2022 roku baza pierwszej firmy wynosiła 9,99 mln, a drugiej 14,6 mln. Z prognozy firmy Dataxis wynika, że w Europie do 2027 roku sieci kablowe stracą 16 proc. swoich klientów, a platformy satelitarne 10 proc. Digital TV Research szacuje, że w ciągu 5 lat bazy abonenckie tradycyjnych operatów na całym świecie uszczuplą się 68 mln.
Analitycy twierdzą, że na ten trend mniej narażone są firmy z Europy Środkowo-Wschodniej, ale nieznaczny ubytek abonentów w przypadku polskiego Orange już widać. Polski Canal+ od roku nie aktualizuje informacji o liczbie abonentów (miał ich wtedy 2,7 mln) na stronie korporacyjnej. Polsat Box nie informuje od lat o liczbie abonentów, tylko liczbie sprzedanych usług. 30 czerwca br. Polsat Box miał 5,117 mln usług RGU w segmencie płatnej telewizji. Przed rokiem było to 5,332 mln. Wiceprezes Cyfrowego Polsatu Maciej Stec tłumaczył kilka miesięcy temu, że spadek wynika z zamknięcia ipli, która była dostępna promocyjnie dla wybranych klientów i zastąpieniem jej przez Polsat Box Go.
Czy działanie Orange może mieć związek z odpływem abonentów od tradycyjnych operatorów, który obserwujemy w wielu krajach na świecie? - Oczywiście odpływ klientów platform satelitarnych wpisuje się w szersze zmiany na rynku mediów, stąd wyprzedzające działania operatorów mające na celu ochronę własnej bazy abonenckiej - ocenia Sowa. Orange jako operator telekomunikacyjny może zaoferować klientom pakietowe usługi. Aby skorzystali z serwisów streamingowych, muszą mieć dobre łącza internetowe. Usługa IPTV może być więc traktowana jako bonus. Choć baza klientów satelitarnych topnieje, to na razie firma nie mówi o „wygaszaniu oferty satelitarnej”. Takie decyzje mogą zapaść w kolejnych latach. Niektóre firmy na świecie do nich się przymierzają, ale będzie następowało to powolnymi krokami. Z nieoficjalnych informacji wynika, że brytyjska platforma Sky może instalować nowe anteny satelitarne tylko do końca 2023 roku. Firma nie zamierza jednak całkowicie zrezygnować z oferty satelitarnej, bo tylko w ten sposób z jej usług mogą korzystać mieszkańcy mniejszych miejscowości, gdzie ciężko o wysokiej jakości łącze internetowe.
Dołącz do dyskusji: Polska platforma stopniowo rezygnuje z satelity? „Ochrona bazy abonenckiej”