SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orlen postawił już 4 tys. automatów paczkowych

Liczba automatów paczkowych Orlen Paczka przekroczyła 4 tys. W ciągu roku postawiono ich 2,5 tys.

fot. materialy prasowefot. materialy prasowe

Orlen poinformował w mediach społecznościowych, że automat Orlen Paczka numer 4 tys. stanął w Lublinie, przy ul. Feliksa Nowowiejskiego 1. 

Koncern rozwija tę sieć od połowy 2021 roku. We wrześniu 2021 roku działało  200 takich maszyn, a w listopadzie ub.r. już ponad 1,5 tys.

Przez rok 2,5 tys. nowych automatów Orlen Paczka

Przez ostatni rok wzrost jeszcze przyspieszył: do końca ub.r. uruchomiono dokładnie 1 847 automatów, do marca - 2 386, na koniec czerwca działało już 3 025, a na koniec września - 3 535.

- Nasz sukces i rosnąca rola Orlen Paczki wynika z dynamiki tych działań i z faktu, że ciągle podnosimy jakość świadczonych usług, na czym korzystają przede wszystkim nasi klienci. Tym bardziej staramy się precyzyjnie wybierać kolejne lokalizacje, zwiększając dostępność usług. Nie zwalniamy tempa, w każdym tygodniu na mapie Polski pojawiają się kolejne automaty - podkreśla w komunikacie Bartosz Bielak, członek zarządu Ruchu, spółki zależnej Orlenu odpowiadającej za Orlen Paczkę.

Zdecydowanym liderem rynku automatów paczkowych w Polsce jest InPost, który na koniec września miał 32 934 Paczkomatów, z czego 22 227 w naszym kraju. Od wiosny 2021 roku swoje maszyny, na potrzeby usługi logistycznej One Box, stawia Allegro. Na koniec 2021 roku miało ich tysiąc, w sierpniu ub.r. przekroczono poziom 2 tys., a w drugiej połowie września br. - 3 tys.

Z kolei DHL i polski oddział Cainiao, logistycznego ramienia chińskiego giganta Alibaba Group, na początku br. zapowiedziały, że wydadzą 60 mln euro na rozwój automatów paczkowych w całym kraju. Miały wtedy razem ok. 1,2 tys. maszyn.

Orlen Paczka z 10 tys. punktów, prawie 50 sklepów Orlen w Ruchu

Automaty Orlen Paczka są jedną z głównych składowych sieci, w której można nadawać i wysyłać przesyłki w ramach usługi o takiej samej nazwie, służącej głównie do obsługi zakupów internetowych. Na koniec września funkcjonowało 9 609 takich punktów, wobec 7 944 na koniec ub.r., 9 109 na koniec marca i 8 255 w połowie br.

Wzrost w minionym kwartale wynika ze zwiększenia się liczby punktów partnerskich z 3 614 do 4 387. To różne sklepy (m.in. Carrefour Express, Świat Alkoholi) i placówki usługowe (w tym punkty kurierskie Furgonetki i ePaki). Ponadto Orlen Paczka działa na 1 079 stacjach paliwowych koncernu. W tym przypadku nie ma dużych wzrostów: na koniec ub.r. usługę oferowało 1 017 stacji, a kwartał później - 1 062.

Orlen na koniec września miał w Polsce 1 915 stacji, o 90 więcej niż rok wcześniej (to głównie efekt przejęcia niewielkiej części sieci detalicznej Grupy Lotos). To 33,9 proc. wszystkich stacji paliwowych w kraju.

Do firmy należy też 1 912 sklepów z produktami pozapaliwowymi. To nie tylko punkty na stacjach paliw - od połowy 2021 roku koncern uruchamia placówki sklepowo-gastronomiczne pod marką Orlen w Ruchu. Na koniec września było otwartych już 48 takich sklepów, ponad dwa razy więcej niż na koniec ub.r. (19).

Łącznie Orlen miał na koniec września 3 122 stacji paliwowych: 2 574 własne i 548 prowadzonych w modelu franczyzowym. Łącznie ponad tysiąc działało w Niemczech i Czechach (na rynku niemieckim niebawem firma skończy rebranding ze Star na swoją główną markę). Natomiast wejście na rynek węgierski i mocne rozszerzenie działalności na Słowacji to efekt przejęcia placówek od koncernu MOL w zamian za ponad 400 stacji Grupy Lotos w Polsce.

Już na 701 stacjach (532 w Polsce, 142 w Czechach, 18 w Niemczech i 9 na Węgrzech) funkcjonowały punkty alternatywnego tankowania: 651 ładowarek do aut elektrycznych, 47 instalacji z gazem ziemnym (CNG) i trzy z wodorem. Rok wcześniej takich punktów było 600.

Niebawem sieć stacji paliw Orlenu znacznie wzrośnie, bo firma wejdzie na kolejny rynek. W lipcu podpisała umowę kupna od Doppler Beteiligungs 266 stacji paliwowych w Austrii działających obecnie pod marką Turmöl. Zielone światło dla transakcji wyraziła już Komisja Europejska, finalizację zapowiedziano na przełom bieżącego i przyszłego roku.

Przez niecałe 4 lata zniknęła połowa kiosków Ruchu

Nadal kurczy się natomiast sieć sklepów i saloników prasowych Ruchu. Na koniec września było ich 664, co wobec 760 w połowie czerwca oznacza spadek o 96, czyli 12,7 proc. Z kolei na koniec marca działały 794 kioski i saloniki Ruchu, a na koniec ub.r. - 814. Przez trzy kwartały ubyło ich równo 150, a więc 18,4 proc.

To kontynuacja spadków z poprzednich lat. Na koniec 2019 roku Ruch miał 1 333 kiosków i saloników, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, a na koniec ub.r. - już tylko 814. Przez trzy lata i trzy kwartały sieć skurczyła się o nieco ponad 50 proc.

W zeszłym kwartale Orlen wypracował 2,8 mt sprzedaży detalicznej paliw, o 10 proc. więcej niż przed rokiem. Mimo to zysk EBITDA segmentu detalicznego zmalał z 856 do 601 mln zł, obniżyły go przede wszystkim spadek marży paliwowej (o 263 mln zł) i czynniki określone jako pozostałe (o 183 mln zł). Więcej niż przed rokiem firma zarobiła natomiast dzięki wyższej ilości sprzedanego paliwa (podwyższyło to zysk EBITDA o 119 mln zł) i marży na produktach pozapaliwowych (o 73 mln zł).

W wakacje Orlen przeprowadził kolejną odsłonę promocji, w ramach której użytkownicy programu lojalnościowego Vitay mogli tankować taniej o 30 groszy za litr (ci z Kartą Dużej Rodziny o 40 groszy taniej).

Natomiast w drugiej połowie września koncern mocno zmniejszył ceny hurtowe benzyny i oleju napędowego, co przełożyło się na duże obniżki przy dystrybutorach. Na stacjach Orlenu benzyna 95 przez kilka tygodni kosztowała ok. 6 zł za litr. Stawki zaczęły iść w górę kilka dni po wyborach parlamentarnych.

Dołącz do dyskusji: Orlen postawił już 4 tys. automatów paczkowych

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Aneta
Kontrolowany przez państwo Orlen robi konkurencję państwowej Poczcie Polskiej.
Czy może ktoś racjonalnie wytłumaczyć tę stuację?
odpowiedź
User
Niereformowalna Poczta Polska
Nie rozumiem dlaczego Poczta Polska przez tyle lat nie zaproponowała podobnej usługi.

Zamiast tego rozwijają sieć "sklepów" typu mydło&powidło w swoich placówkach. To SZOK czego oni tam nie sprzedają.
Tymczasem Pocztex48 dalej notorycznie idzie 3 dni.
odpowiedź
User
Obserwator
Nie rozumiem dlaczego Poczta Polska przez tyle lat nie zaproponowała podobnej usługi.

Zamiast tego rozwijają sieć "sklepów" typu mydło&powidło w swoich placówkach. To SZOK czego oni tam nie sprzedają.
Tymczasem Pocztex48 dalej notorycznie idzie 3 dni.
Poczta nie ma pieniędzy. Ot cała prawda.
odpowiedź