Płatna telewizja zdecydowanie popularniejsza na zachodzie Polski
Penetracja telewizji płatnej jest zdecydowanie większa na zachodzie i północnym-zachodzie Polski niż na wschodzie naszego kraju - pokazuje analiza instytutu GfK. Wynikać to może z różnicy w sile nabywczej mieszkańców i sieci sprzedaży.
Mimo dynamicznego rozwoju oferty darmowej cyfrowej telewizji naziemnej zdecydowana większość gospodarstw domowych w Polsce, bo aż 79 proc. cały czas korzysta z usług płatnej telewizji - operatorów kablowych lub platform satelitarnych. Jak pokazują dane GfK, jednocześnie penetracja użytkowników płatnej telewizji jest bardzo zróżnicowana geograficznie.
Rynek płatnej telewizji w Polsce wyraźnie koncentruje się w miastach oraz w powiatach zlokalizowanych na zachodzie i północnym-zachodzie kraju. Są to obszary, w których penetracja płatnej telewizji jest powyżej średniej dla całego kraju. Oznacza to, że na tysiąc gospodarstw domowych przypada ponad 789 abonentów telewizji kablowej bądź satelitarnej.
- Najwyższa penetracja występuje w Gdyni, Tarnobrzegu oraz w powiatach ełckim, stalowowolskim i kwidzyńskim. W powiatach o najwyższym indeksie wynosi on około 135, co oznacza, że charakteryzują się on penetracją o 35 proc. wyższą niż średnia dla Polski - mówi Wirtualnemedia.pl Agnieszka Szlaska-Bąk, consultant customer analytics & sales strategies w GfK.
Najniższa penetracja płatnej telewizji na tysiąc gospodarstw domowych jest w powiatach: lipskim, opatowskim, hajnowskim, łosickim i sokołowskim - Tam wskaźnik przyjmuje wartości około 30, co oznacza, że penetracja jest poniżej 70 proc. poniżej średniej dla Polski - wyjaśnia Szlaska-Bąk.
Wskaźnik prezentowany na mapie to zindeksowana do średniej dla Polski liczba abonentów płatnej telewizji na tysiąc gospodarstw domowych.
GfK nie prowadziła analiz przyczyn takiego zróżnicowania penetracji płatnej telewizji. - Jednak jeśli popatrzy się na liczby to powody nasuwają się dwa. Od strony popytowej - wydać dużą korelacje zjawiska z siłą nabywczą. Na wschodzie gospodarstwa domowe charakteryzują się niższa siłą nabywczą, a zakup telewizji jest dodatkowym obciążeniem domowego budżetu - mówi Agnieszka Szlaska-Bąk.
Natomiast od strony podażowej przyczyną tego zjawiska może być gęstość sieci sprzedaży głównych dostawców płatnej telewizji. - Można zaobserwować zdecydowanie mniej punktów sprzedaży we wschodniej części Polski, więc ta usługa jest po prostu tam trudniej dostępna - dodaje Szlaska-Bąk.
>>> Wyniki oglądalności telewizji w Polsce
Dane prezentowane w badaniu pochodzą z drugiej edycji analizy rynku płatnej telewizji na poziomie lokalnym w Polsce prowadzonej przez dział customer analytics and sales strategies instytutu GfK Polonia, który zajmuje się szacowaniem potencjałów i wartości rynku dla mikroobszarów. Dane zostały wyliczone na podstawie danych geomarketingowych GfK, media efficiency panel GfK oraz danych z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Dołącz do dyskusji: Płatna telewizja zdecydowanie popularniejsza na zachodzie Polski