Polski rynek spożywczy będzie wart 243 mld zł w 2015 r.
W 2015 roku rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnie wartość prawie 243 mld zł, czyli 2,1 proc. więcej w stosunku do poprzedniego roku. Wzrost ten jest przede wszystkim generowany w segmencie dyskontów oraz convenience, a w jego tle nadal pozostaje deflacja cen produktów spożywczych z pierwszej połowy roku - wynika z raportu PMR.
Rok 2014 zakończył się dla największego ze wszystkich segmentów rynku handlu detalicznego w Polsce wzrostem tylko na trochę wyższym poziomie niż w roku wcześniejszym, bo o 1,8 proc., co przełożyło się na wartość 238 mld zł.
Rynek ten można scharakteryzować jako względnie dojrzały, tzn. nie podlega on nagłym i znacznym zmianom w zależności od pogorszenia się lub polepszenia sytuacji ekonomicznej konsumentów lub ewentualnych zmian wśród największych graczy. Między innymi dlatego mimo deflacji cen na produkty spożywcze rynek ten wciąż rośnie. Niższe ceny dały klientom nieduże oszczędności, które zostały wykorzystane na zakup produktów lepszych jakościowo, czy produktów na licznych promocjach prowadzonych przez największe sieci.
Co więcej, rynek spożywczy w Polsce cechuje się dużą konkurencją. Oprócz czołowych zagranicznych sieci funkcjonuje na nim bardzo wiele polskich sieci małych sklepów i supermarketów. Z drugiej strony jest to także rynek zdominowany przez sieci międzynarodowe, bo tylko jedna spółka wśród największych dziesięciu firm operujących na tym rynku posiada polskiego właściciela. Między innymi dlatego propozycje dodatkowego podatku obrotowego dla największych sieci, czy poszerzenia liczby dni wolnych od handlu o niedzielę, trafiają na tak podatny grunt.
Ponadto rynek z roku na rok się konsoliduje. Dziesięć największych firm generuje ponad połowę sprzedaży, a związku z tym, że małym sieciom, czy sklepom indywidualnym z roku na rok jest coraz trudniej, to albo przyłączają się one do franczyzy, albo starają się bardziej wyspecjalizować. Natomiast franczyzy sklepów, takie jak abc, Odido, Żabka, itp., są w znakomitej większości prowadzone przez największe spółki na rynku, co powoduje dalsze umacnianie pozycji liderów.
PMR prognozuje, że w najbliższych latach w związku ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów nastąpi polepszenie sytuacji mniejszych sklepów, a to dzięki formatowi convenience oraz sklepom specjalistycznym. Dodatkowo deflacja ma ustąpić z końcem wakacji, przez co cały rynek w 2015 roku ma wzrosnąć powyżej dynamiki z roku minionego.
W ujęciu PMR wartość rynku spożywczego obejmuje wartość wszystkich produktów sprzedawanych w sklepach spożywczych (w tym artykułów przemysłowych), jak również żywności nabywanej w innych kanałach dystrybucji.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek spożywczy będzie wart 243 mld zł w 2015 r.