Ponad 90 proc. sprzedawców bezpośrednich w Polsce to kobiety
Sprzedawca bezpośredni to najczęściej nauczyciel, student, pracownik biurowy i gospodyni domowa. Ponad 90 proc. ogółu sprzedawców stanowią kobiety, głównie w wieku do 24 lat oraz 30-39 lat, mieszkanki wsi i miast do 250 tys. mieszkańców, dobrze wykształcone - wynika z badania Homo Homini.
Dla 71,5 proc. badanych system sprzedaży bezpośredniej stanowi dodatkowe zajęcie, a niespełna 13 proc. traktuje sprzedaż bezpośrednią jako główne i stałe miejsce pracy.
Wśród osób traktujących sprzedaż bezpośrednią jako dodatkowe zajęcie prym wiodą przedstawiciele nauczycieli (10,6 proc.), pracowników biurowych (9,6 proc.), doradców klienta (4,9 proc.) oraz zawodów związanych z medycyną (4,3 proc.). Jako sprzedawcy bezpośredni dorabiają również księgowe, krawcowe, urzędniczki instytucji państwowych, pokojówki, hostessy czy bankowcy.
Dwóch na dziesięciu ankietowanych wskazuje zawód zakwalifikowany do prac fizycznych jako rodzaj aktywności wykonywanej łącznie z pracą konsultanta. Co ósmy badany (12,8 proc.) łączy wykonywane zajęcie z edukacją.
Konsultanci to głównie kobiety w wieku do 24 lat (29,9 proc.) oraz 30-39 lat (24,4 proc.), mieszkanki wsi (32,3 proc.) i miast do 250 tys. mieszkańców (22,3 proc.), dobrze wykształcone (40 proc. z nich posiada wykształcenie wyższe, a niemal co druga średnie). Mężczyźni stanowią 6 proc. ogółu osób pracujących w systemie sprzedaży bezpośredniej.
Badanie zostało przeprowadzone przez Homo Homini w kwietniu 2013 r. na ogólnopolskiej próbie osób N=3892, pracujących w systemie sprzedaży bezpośredniej, współpracujących z firmami zrzeszonymi w Polskim Stowarzyszeniu Sprzedaży Bezpośredniej. Badanie zrealizowano techniką wywiadu bezpośredniego prowadzonego za pośrednictwem internetu – CAWI (Computer Assisted Web Interview), przy wykorzystaniu arkusza ankietowego, zawierającego pytania z kafeterią koniunktywną i dysjunktywną, pytania otwarte oraz pytania zawierające skale. Kwestionariusz zawierał część określającą dane społeczno-demograficzne respondenta (metryczkę), umożliwiające zróżnicowanie badanych na podstawie płci, wieku, miejsca zamieszkania oraz wykształcenia.
Dołącz do dyskusji: Ponad 90 proc. sprzedawców bezpośrednich w Polsce to kobiety