Przeciętne wyniki oglądalności kanałów z MUX-8. Metro przed Nowa TV i Zoom TV
Wśród kanałów na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej (MUX-8) największą widownię ma Metro, która wypada lepiej od Nowa TV, Zoom TV i WP. - Bardzo przeciętne wyniki - komentuje Piotr Cudny, video group account manager w Havas Media Group.
MUX-8 to kolejny multipleks naziemnej telewizji cyfrowej, na którym obecnie nadają cztery stacje. 25 października br. na potrzeby DVB-T uruchomiona została stacja Zoom TV, należąca do spółki Cable Television Networks & Partners. 9 listopada br. ruszyła Nowa TV z portfolio Grupy ZPR Media, a 2 grudnia br. dwie kolejne stacje: Metro (należąca wówczas do Agory) i WP (Wirtualna Polska).
Wśród czterech analizowanych kanałów najlepsze wyniki oglądalności ma Metro. Średnia widownia tej stacji od dnia startu do 8 sierpnia 2017 roku wyniosła 12,2 tys. widzów. Przełożyło się to na 0,21 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group.
Drugie miejsce zajmuje Nowa TV. Średni AMR tej stacji w okresie od 9 listopada ub.r. do 8 sierpnia br. wyniósł 11,6 tys. osób, a SHR - 0,18 proc.
Dalej plasują się: Zoom TV, którego oglądalność przez Nielsena jest mierzona od 1 listopada ub.r. (10,6 tys. widzów; 0,17 proc. udziału) oraz kanał WP, który podobnie jak Metro nadaje od 2 grudnia ub.r. (6,8 tys.; 0,11 proc.).
- Musimy ocenić wyniki notowane przez cztery analizowane stacje jako przeciętne. Plasują się one poniżej grupy 50 najchętniej oglądanych stacji monitorowanych na polskim rynku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Piotr Cudny, video group account manager w Havas Media Group. - Należy jednak pamiętać że kanały te, obecne na rynku dopiero od kilku miesięcy, są wciąż na etapie budowy swojej pozycji. Dalsze ich wyniki będą w największym stopniu zależne od konsekwencji nadawców w dostarczaniu widzom ciekawych i unikalnych treści - dodaje.
Taka sama jest kolejność stacji wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49, a ich udziały mają zbliżone wartości, jak w grupie 4+.
Wszystkie cztery stacje mają zdecydowanie wyższe udziały wśród wszystkich widzów odbierających naziemną telewizję cyfrową. SHR Metro wynosi 0,31 proc., Zoom TV - 0,27 proc., Nowa TV - 0,24 proc., a WP - 0,21 proc.
Wśród widzów 16-49 DVB-T liderem też jest Metro (0,39 proc. udziału). Dalsze miejsca zajmują Zoom TV (0,35 proc.), Nowa TV (0,29 proc.) i WP (0,25 proc.).
- Z pewnością istotnym niesprzyjającym czynnikiem, jest inna charakterystyka technologiczna MUX-8, na którym wszystkie cztery kanały się znajdują, w stosunku do pozostałych multipleksów. Wymaga ona dodatkowej regulacji dekodera, a w niektórych przypadkach modernizacji instalacji odbiorczej u użytkownika końcowego - wypowiada się nam ekspert.
Analizując średnie miesięczne wyniki oglądalności czterech powyższych stacji można zauważyć fakt, że wszystkie systematycznie budują swoją widownię.
- Jako punkt odniesienia, do oceny oglądalności tych kanałów przyjęliśmy stację Fokus TV, która pojawiła się na multipleksie w połowie 2014 roku i osiągnęła relatywnie dobre wyniki oglądalności. Kanał ten już w momencie startu notował udziały na poziomie około 0,5 proc. Jednak dość konsekwentnie je zwiększał, dzięki czemu w ostatnich 12 miesiącach średni udział w grupie All 4+ wynosił około 0,75 proc., natomiast w grupie komercyjnej nieco ponad 0,8 proc. (przekraczając w rekordowych miesiącach 1 proc.). Oczywiście porównanie to należy traktować umownie, ze względu na różną tematykę, grupę docelową, okres startu i inne czynniki różniące każdy z projektów - komentuje Cudny.
Najchętniej oglądane programy wszystkich czterech analizowanych stacji przekroczyły 100 tys. oglądających (dane dla grupy wszyscy 4+).
Start powyższych kanałów na razie zakończył uruchamianie oferty MUX-8, którego obecny zasięg techniczny teoretycznie przekroczył 97 procent populacji Polski. W 2018 roku na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej pojawią się jeszcze stacje Telewizji Polskiej.
Dołącz do dyskusji: Przeciętne wyniki oglądalności kanałów z MUX-8. Metro przed Nowa TV i Zoom TV