Psychiatrzy domagają się zaprzestania emisji spotów PZU
Ostatnia kampania reklamowa PZU wymierzona przeciwko przestępstwom drogowym wywołuje spore kontrowersje.
Polskie Towarzystwo Psychiatryczne i Fundacja Komunikacji Społecznej zażądały natychmiastowego zaprzestania emisji spotów.
Spoty przedstawiają dwóch mężczyzn w kaftanach bezpieczeństwa, którzy odgrywają rolę piratów drogowych.
Psychiatrzy zarzucają, że kampania ta buduje stereotyp, iż człowiek chory psychicznie to potencjalny morderca drogowy. Tymczasem choroba psychiczna nie ma nic wspólnego z przestępstwami drogowymi - popełniają je głównie ludzie zdrowi psychicznie.
Autorzy kampanii, a także PZU odpierają ataki i mówią, że "wariat" to pojęcie potoczne, i nie miało ono budzić skojarzeń z osobami chorymi psychicznie. Rzecznik PZU jednak powiedział "Gazecie Wyborczej", iż nie wyklucza wprowadzenia zmian w kampanii w związku z jej krytyką.
- Celem trwającej kampanii prewencyjnej PZU SA jest budowanie wśród kierowców świadomości zagrożeń, jakie niesie ze sobą nadmierna prędkość, brawura i nieuwaga. Zastosowane środki wyrazu mają za zadanie skłonić ich do refleksji nad własnym zachowaniem. Po raz pierwszy to właśnie kierowcy, a nie abstrakcyjne skutki ich zachowań, są tematem kampanii. Wykorzystane w przekazie potoczne sformułowanie „wariat drogowy” oznacza (także w znaczeniu słownikowym) osobę zachowującą się nieracjonalnie i niebezpiecznie. Określenie „wariat drogowy” nie jest sformułowaniem medycznym i nie ma nic wspólnego z chorobą psychiczną.
Podmiotem kampanii prewencyjnej są kierowcy, którzy stanowią zagrożenie dla innych użytkowników ruchu drogowego, prowadząc samochód z nadmierną prędkością, brawurowo, nieuważnie czy też pod wpływem alkoholu. Nasza kampania nie sugeruje, iż sprawcami wypadków drogowych są osoby chore psychicznie. Stanowczo odrzucamy zarzut, że jest ona wymierzona w takie osoby. Kampania wykorzystuje potoczne określenia i symbole, aby napiętnować zachowania najczęściej prowadzące do wypadków drogowych.
Kampania prewencyjna PZU SA pod hasłem „STOP wariatom drogowym” zbudowana jest na dobitnym i wielokrotnie podkreślanym przekazie, odpowiadającym na – wyłaniającą się ze statystyk Komendy Głównej Policji – tragiczną sytuację na polskich drogach: „Każdego dnia w wypadkach samochodowych w Polsce ginie około 20 osób, a ponad 220 doznaje obrażeń ciała. W 2004 roku nietrzeźwi kierowcy zabili na drogach 454 osoby. Nieprawidłowe wyprzedzanie doprowadziło do ok. 3.000 wypadków”.
Otrzymujemy wiele wyrazów uznania dla naszej kampanii prewencyjnej. Zgłasza się do nas wiele osób, które pragną się do niej przyłączyć. Świadczy to o rzeczywistym zapotrzebowaniu na kampanie ostro i dobitnie wskazujące winnych śmierci lub kalectwa wielu tysięcy osób biorących rokrocznie udział w wypadkach na polskich drogach. Chcemy, aby polskie drogi stały się bezpieczniejsze, dlatego postanowiliśmy zaapelować do wyobraźni kierowców – sprawców wypadków, głośno mówiąc: „STOP wariatom drogowym!” - czytamy w komunikacie PZU.
Dołącz do dyskusji: Psychiatrzy domagają się zaprzestania emisji spotów PZU