Reklama w USA w dół w tym roku o 13 procent. Kryzys mniej dotkliwy niż w 2009 roku
W 2020 roku wydatki reklamowe na rynku w USA będą niższe o 13 procent - wynika z prognoz GroupM. Według analityków pandemia koronawirusa będzie dla branży dotkliwa, szczególnie w segmencie telewizyjnym, jednak nie w takim stopniu jak w wypadku kryzysu ekonomicznego w 2009 roku.
Reklama jest wymieniana jako jeden z segmentów które globalnie stracą najwięcej na kryzysie spowodowanym Covid-19. Z nowych analiz wynika jednak że uderzeniowa fala pandemii może być dla branży reklamowej mniej dotkliwa niż zakładano, nawet na największych światowych rynkach.
USA: Łagodniejszy kryzys
Koncern reklamowy GroupM opublikował nowe prognozy dotyczące rynku reklamowego w Stanach Zjednoczonych w 2020 r.
Pierwotnie analitycy firmy przewidywali, że w 2020 r. wydatki reklamowe w USA wzrosną o 4 proc. Teraz nastąpiła pod tym względem znacząca korekta. Zamiast zakładanego wcześniej niewielkiego wzrostu przewidywany jest spadek rok do roku o 13 proc.
Czytaj także: Rynek reklamy telewizyjnej odżywa, ale w całym roku może zmaleć nawet o 20 proc. (opinie)
Według ekspertów największe spadki dotkną rynek reklamy telewizyjnej, w skali całego segmentu wyniosą one 7 proc., a aż o 34 proc. zmniejszą się wydatki reklamowe w obszarze lokalnych stacji telewizyjnych w USA. Natomiast reklama cyfrowa spowolni wzrost rok do roku do 1 proc.
GroupM zaznacza, że spadkowy trend w reklamie w 2020 r. mogą nieco złagodzić wydatki na promocje związane z kampanią prezydencką w USA, na razie jednak trudno ocenić jak będą one wysokie.
Pomimo prognozowanych spadków analitycy podkreślają, że obecny kryzys reklamowy mający swoje źródło w pandemii koronawirusa i tak będzie miał łagodniejszy przebieg niż ten zanotowany w branży w 2009 r., czyli w okresie poprzedniego największego załamania amerykańskiej gospodarki. Wówczas bowiem w skali całego roku zanotowano spadki wydatków reklamowych na poziomie 16 proc.
GroupM tłumaczy, że kryzys 2009 r. był rozłożony na wiele miesięcy, zaś obecnie z końcem marca br. widać już pewne ożywienie na rynku reklamowym, dlatego ostateczne negatywne konsekwencje pandemii będą mniej dotkliwe.
Czytaj także: Pandemia uderza w reklamę, rozrywkę i media. 160 mld dolarów strat do 2025 roku. „Spadek wzrostów, skala zależna od źródła”
Dołącz do dyskusji: Reklama w USA w dół w tym roku o 13 procent. Kryzys mniej dotkliwy niż w 2009 roku