SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklama zewnętrzna z 2-proc. wzrostem. 80 proc. rynku dla AMS, Ströera, Cityboard Media i Clear Channel

W trzech kwartałach br. wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły w Polsce prawie 2 proc. więcej niż rok wcześniej, a w samym trzecim kwartale - o 6,5 proc. więcej. W przypadku reklamy tranzytowej wzrosty wyniosły 40-55 proc. Ponad 80 proc. inwestycji trafiło do firm AMS, Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland.

Według szacunków, po raz pierwszy opracowanych przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej razem z domem mediowym Starlink, od stycznia do września br. szacunkowa wartość wydatków na reklamę zewnętrzną wyniosła 330,21 mln zł, o prawie 2 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym trzecim kwartale nakłady wzrosły o 6,5 proc., do 109,95 mln zł.

Według IGRZ i Starlinka duży wzrost od lipca do września nie wynika z kampanii wyborczej. - Choć można było zaobserwować intensyfikację działań komitetów wyborczych na outdoorze to jednak w dużej mierze korzystali oni z nośników niesystemowych czy wręcz nielegalnych. Dziwi to tym bardziej w kontekście niedawno uchwalonej ustawy krajobrazowej i podkreślanej przy okazji przez polityków dbałości o jakość krajobrazu. W tym kontekście należy także wspomnieć, iż partie mają ustawowo przewidziane 30 dni na posprzątanie po swojej kampanii, w praktyce jednak większość tego nie robi - komentuje Starlink. - Wyniki branży po dziewięciu miesiącach podtrzymują pozytywną prognozę dla wyniku całego bieżącego roku. Przewidywaliśmy, że negatywny trend zostanie zahamowany. Wpływ na to miały przede wszystkim jakościowe zmiany związane z samymi nośnikami reklamowymi. Rozpoczęły się również poszukiwania nowych rozwiązań, o których informowaliśmy w poprzednim raporcie (półrocznym) - podkreśla IGRZ.

Ponad jedna trzecia wydatków na reklamę zewnętrzną pochodzi od firm z branży handlowej i telekomunikacyjnej. Dalsze miejsce wśród największych marketerów w tym zakresie zajmują sektory mediów, napojów i alkoholi oraz żywności.

Ponad 80 proc. monitorowanych nakładów trafia do czterech największych firm: AMS, Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland. Przy czym udział dwóch pierwszych wynosi około 60 proc.

Wydatki na reklamę tranzytową, oferowaną głównie przez AMS i Business Consulting, w trzech kwartałach br. wyniosły 17,13 mln zł (o 54 proc. więcej niż rok wcześniej), a tylko w trzecim kwartale - 5,67 mln zł (po wzroście o 42 proc. w skali roku).

- Specyfiką reklamy tranzytowej jest jej permanentne przemieszczanie się w przestrzeni miejskiej. Dlatego tak wiele zależy od liczby możliwych do wykorzystania jednostek taboru komunikacji miejskiej (tramwajów, autobusów oraz transportu lokalnego) w największych polskich miastach i aglomeracjach. W ciągu ostatnich dwóch lat zaszło w tym zakresie wiele pozytywnych zmian. Jedynie Warszawa nadal nie potrafi stworzyć jakiegokolwiek rozsądnego pakietu - komentują przedstawiciele IGRZ.

Izba po raz pierwszy przygotowała szacunki wspólnie ze Starlinkiem, ponieważ w ostatnim okresie kilka firm zrezygnowało z przekazywania do niej swoich danych sprzedażowych. Obecnie na podstawie opracowane metodologii przygotowywany jest raport na temat liczby o rozmieszczenia nośników reklamy zewnętrznej. - Współpraca z domem mediowym Starlink będzie owocować nowym zakresem informacji o branży udostępnianym rynkowi. Planujemy podsumować rok 2015 dużym raportem uwzględniającym wszystkie aspekty OOH - zapowiada Lech Kaczoń, prezes IGRZ.

Dołącz do dyskusji: Reklama zewnętrzna z 2-proc. wzrostem. 80 proc. rynku dla AMS, Ströera, Cityboard Media i Clear Channel

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl