Reklamy piwa: Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska z największymi wydatkami, mocniej promowane Lech i Tyskie, słabiej Warka
Przez dziesięć miesięcy br. producenci piwa wydali na reklamy nieco mniej niż rok temu. Ograniczyli nakłady na wszystkie tradycyjne media oprócz magazynów. Największym marketerem niezmiennie jest Grupa Żywiec, a jej flagowe piwo Żywiec to najsilniej reklamowana marka. Z kolei Lech zanotował największy wzrost wydatków reklamowych, a Warka - największy spadek.
Tradycyjne media zarobiły na reklamach piwa w okresie od stycznia do października br. 465 mln zł, o 1,1 proc. mniej niż w tym samym czasie 2014 roku - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (obejmuje dane cennikowe netto, bez rabatów).
W tym okresie najwięcej na promocję swoich piwnych marek wydała Grupa Żywiec, która pozostała liderem reklamowym branży mimo obniżenia nakładów o 1,9 proc., do 177,6 mln zł. Mniej w promocję w mediach pozainternetowych przeznaczyli też w tym roku: Carlsberg Polska (spadek wydatków o 40,8 proc., do 69,7 mln zł) i Van Pur (mniej o 14,2 proc., 10,5 mln zł).
Wzrosły natomiast inwestycje na reklamę Kompanii Piwowarskiej i Browaru Namysłów. Pierwsza firma zwiększyła je o 30,1 proc., do 172,9 mln zł, a druga - o 12,2 proc., do 21,6 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów piwa |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-X 2014 |
I-X 2015 |
zmiana proc. |
GRUPA ŻYWIEC |
181 073 412 zł |
177 627 871 zł |
-1,9 |
KOMPANIA PIWOWARSKA |
132 882 130 zł |
172 857 501 zł |
30,1 |
CARLSBERG POLSKA |
117 692 997 zł |
69 720 304 zł |
-40,8 |
BROWAR NAMYSŁÓW |
19 212 357 zł |
21 565 770 zł |
12,2 |
VAN PUR |
12 271 999 zł |
10 532 257 zł |
-14,2 |
Razem |
470 115 605 zł |
464 972 979 zł |
-1,1 |
Najwięcej warte były w omawianym okresie reklamy piwa Żywiec - kosztowały 57,1 mln zł, o 6,8 proc. mniej niż rok temu. Ta marka obecnie prowadzi lokalną kampanię z hasłami w gwarze śląskiej, a wcześniej był reklamowany jej nowy wariant - Saison.
Nieco mniej - 53,4 mln zł - wydano na reklamy piwa Lech, przy czym było to o 38,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Kompania Piwowarska obecnie wspiera tę markę kampanią pod hasłem „Ruszaj w ślad za Leszkiem”, w której promuje sezonowe, zimowe puszki.
Na wsparcie marki Tyskie przeznaczono w tym roku 42,9 mln zł (23,1 proc. więcej niż rok temu), na reklamy Warki - 35,4 mln zł (mniej o 19,5 proc.), a na promocję Żubra - 30,2 mln zł (6,1 proc. więcej). Tyskie od kilku tygodni promowane jest w zimowej kampanii pod hasłem „Tyskiego Najlepszego!”. Z kolei Warka w jednej z ostatnich kampanii - pod hasłem „Warka przejmuje piłkę” - była reklamowana jako sponsor piłkarskiej Ligi Europy.
Najmocniej reklamowane marki piwa |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-X 2014 |
I-X 2015 |
zmiana proc. |
ŻYWIEC |
61 275 332 zł |
57 078 808 zł |
-6,8 |
LECH |
38 581 375 zł |
53 438 285 zł |
38,5 |
TYSKIE |
34 843 067 zł |
42 875 963 zł |
23,1 |
WARKA |
43 985 150 zł |
35 389 144 zł |
-19,5 |
ŻUBR |
28 436 920 zł |
30 182 374 zł |
6,1 |
Razem |
470 115 605 zł |
464 972 979 zł |
-1,1 |
Zdecydowana większość budżetów reklamowych branży piwnej trafiła w tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, do telewizji - było to 368,3 mln zł. To mniej o 0,3 proc. w skali roku. Mniej na reklamach piwa zarobiły też radia, gazety, outdoor i kina.
Producenci piwa ograniczyli wydatki na reklamę piwa w stacjach radiowych o 79,2 proc. (do 1,1 mln zł), w gazetach o 50,7 proc. (do 1,7 mln zł), na outdoorze o 4,3 proc. (do 65,1 mln zł), a w kinach o 2,8 proc. (do 18,6 mln zł).
W tym roku więcej reklam piwa było tylko w magazynach - browary przeznaczyły na promocję na ich łamach ponad 10 mln zł, czyli 128,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Cennikowe wydatki na reklamy piwa (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-X 2014 |
I-X 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
369 584 057 zł |
368 343 930 zł |
-0,3 |
Radio |
5 421 771 zł |
1 129 756 zł |
-79,2 |
Gazety |
3 536 907 zł |
1 744 307 zł |
-50,7 |
Magazyny |
4 383 287 zł |
10 008 603 zł |
128,3 |
Outdoor |
68 043 108 zł |
65 130 389 zł |
-4,3 |
Kina |
19 146 475 zł |
18 615 994 zł |
-2,8 |
Razem |
470 115 605 zł |
464 972 979 zł |
-1,1 |
Dołącz do dyskusji: Reklamy piwa: Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska z największymi wydatkami, mocniej promowane Lech i Tyskie, słabiej Warka