Rok 2006 pod lupą ekspertów
Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl m.in.: W. Rapaczyńska (Agora), J. Pilcicka (Media Regionalne), D. Stanek (Polskapresse), A. Król (AWR Wprost), W. Migut (Prezes Migut Media), Rafał Oracz i Zbigniew Bajka.
Zbliża się koniec bieżącego roku, czas na podsumowania. Jaki był ten 2006 rok? Na pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają eksperci związani z polskim rynkiem prasy.
Wanda Rapaczyńska - prezes spółki AGORA SA
Najważniejsze wydarzenia branżowe:
1. Ekspansja zagranicznych spółek medialnych na polskim rynku - debiut nowego tytułu Springera ze strategią 'najtańszy w kategorii', zakup RMF przez Bauera, nabycie pakietu mniejszościowego w Polsacie przez Springera, wejście Murdocha do TV Puls i inne.
2. Rosnąca rola polityków (koalicji rządzącej) w mediach KRRiT, TVP, koncern o. Rydzyka. Czyżby 'berlusconizacja' polskiej sceny medialnej?
Największe zaskoczenia:
Nas zaskoczyła nagła zmiana partnera w negocjacjach o nabycie pakietu Polsatu, a po niej błyskawiczne domknięcie transakcji.
Myślę, że myśmy zaskoczyli rynek silnym odporem, jaki Gazeta dała nowemu konkurentowi.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek?
Kapitał zagraniczny i koalicja rządowa - chyba nie wymaga komentarza.
Joanna Pilcicka - Prezes Mediów Regionalnych
W 2006 roku byliśmy świadkami kilku wydarzeń, które w znacznym stopniu wpłynęły na rynek prasy codziennej.
Niespodzianką okazał się sukces wydawanego przez koncern Axel Springer Polska „Dziennika”, zwłaszcza w kontekście wycofania się Michała Sołowowa z projektu nowego tytułu ogólnopolskiego oraz ogłoszonej kilka miesięcy wcześniej decyzji Agory o zamknięciu „Nowego Dnia”, który jako „gazeta środka” – tabloid z aspiracjami opiniotwórczymi, miał wypełnić rynkową lukę.
Ostra konkurencja „Dziennika” z „Gazetą Wyborczą” nie tylko zainicjowała zmiany jakościowe oraz walkę cenową, ale przeniosła się także do sieci – oba tytuły mocno zaangażowały się w rozwój swoich portali internetowych.
Dla nas istotnym wydarzeniem tego roku był również zakup Orkla Media przez brytyjski fundusz Mecom oraz zmiana nazwy naszej grupy wydawniczej na Media Regionalne.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Zgodziłabym się z wyborem tygodnika „Time”, który tytuł człowieka roku przyznał internautom. To oni tak naprawdę są tymi, którzy kierują dziś mediami i mają na nie największy wpływ. W coraz większym stopniu dzieje się tak także w Polsce, o czym świadczy rozwój portali internetowych i serwisów społecznościowych.
Dorota Stanek, Prezes Grupy Wydawniczej Polskapresse
Dla mnie najważniejszym wydarzeniem branżowym mijającego roku jest rozpoczęcie prac nad projektem ogólnopolskim Grupy Wydawniczej Polskapresse. Jestem przekonana, że mile zaskoczymy czytelników i damy do myślenia konkurencji.
Co było największym zaskoczeniem?
Dwa bardzo podobne wydarzenia zaskoczyły mnie w tym roku. Sprzedaż udziałów w Polsacie wydawnictwu Axel Springer i łatwość, z jaką doszło do tej transakcji. Oraz sprzedaż grupie Bauer RMF-u.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Dla mnie taką osobą jest Tomasz Wróblewski, który przyjął od naszej grupy propozycję zarządzania nowym projektem i wszedł do Zarządu Polskapresse. Myślę, że jego przejście było dużym wydarzeniem dla rynku prasowego.
Amadeusz Król - Dyrektor Generalny AWR Wprost
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Na pewno uruchomienie "Dziennika", któremu udało się zająć stabilną pozycje na rynku, ale przede wszystkim stworzyć nową jakość na rynku dzienników. Bardzo istotna jest też walka na cenę okładkową między dziennikami, która dotyka cały rynek mediów drukowanych
Co było największym zaskoczeniem?
Uruchomienie trzeciej platformy cyfrowej na polskim rynku a także zakup radia RMF przez Bauera.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Na pewno na uwagę zasługuje Tomasz Zięba i jego konsekwencja w strategi rozwoju polskiego Marquarda. Inna osoba zasługującą na uwagę w 2006 roku jest Rafał Oracz z CR Mediów, który był chyba najczęściej cytowanym specjalistą od spraw mediów i tym samym wywarł istotny wpływ na rynek mediów.
Wiesław Migut – Prezes Zarządu Migut Media
Najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku to zdecydowanie sprzedaż stacji RMF FM wydawnictwu Bauer. Tym bardziej, że wielokrotnie Stanisław Tyczyński deklarował, że swej spółki Broker FM nie sprzeda zagranicznemu koncernowi. Powiem za Witoldem Beresiem „Polska będzie uboższa. Coś się skończyło”.
Co było największym zaskoczeniem?
Oprócz przejęcia Broker FM przez Bauera, to na pewno zapowiedź sprzedaży 25,1% udziałów Polsatu wydawnictwu Axel Springer.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Zarząd ITI i TVN. Za największą ekspansję rynkową, duże sukcesy komercyjne i zachowanie przy tym niezależności.
Zbigniew Bajka - wiceszef Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Jakiegoś wielkiego fajerwerku nie było. Był to jednak rok, w którym media i dziennikarze weszli mocniej w świat polityki, jako siła informująca i kontrolująca. Z jednej strony, to dobrze, bo dzięki takim działaniom, żaden polityk działający niezgodnie z prawem, nie może być pewien bezkarności. Z drugiej - pewne działania (zwłaszcza różne przecieki „lustracyjne”) pokazują, że media i dziennikarze mogą być wykorzystywani instrumentalnie dla różnych rozgrywek politycznych.
Z innych wymienić należy fakt wejścia wreszcie na giełdę największego kolportera, czyli „Ruchu”.
Co było największym zaskoczeniem?
Głównie chyba tylko to, jak szybko obecny obóz władzy opanował media publiczne.
Poza tym: zaskoczyły mnie także: 1. sprzedaż RMF-u niemieckiemu potentatowi medialnemu (choć pogłoski na temat sprzedaży pojawiały się w Krakowie wcześniej), 2. szybkie umocnienie się „Dziennika” na rynku prasowym, 3. wyraźne „oklapnięcie” segmentu tygodników opinii, co pokazuje brak pomysłów na ich odświeżenie.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
W branży telewizyjnej – umocnienie się TVN-u: wielkie widownie nowych programów (jak choćby „Tańca z gwiazdami”; z ciekawości kilka oglądałem), sukcesy takich programów jak „Teraz My”, czy świetnego „Szkła kontaktowego”, itp. Jest to zasługa zespołu i jednego z liderów stacji – Edka Miszczaka, którego podopieczni zebrali w br wiele cennych nagród. (w tym co warto podkreślić, bo TVN jest stacją komercyjną, także za publicystykę ekonomiczną). Mocnym punktem programu Polsatu są zapewne czwartkowe spotkania z cyklu „Co z tą Polską?”, głównie dzięki osobowości T. Lisa.
Niewątpliwie jest także sukcesem – całego zespołu redakcyjnego – umocnienie się „Dziennika”. Dziennik stał się (czy to się komuś podoba, czy też nie) ważną gazetą opiniotwórczą.
Rafał Oracz - dyrektor generalny, CR Media Consulting
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Wejście Dziennika – chociaż w ostatnich miesiącach było wiele spektakularnych wydarzeń (przejęcie RMF przez Bauera, wejście Murdocha, Platforma N, Zakup udziałów w Polsacie przez Axla), ich znaczenie pozostaje raczej w sferze potencjalnej niż faktycznej. Wejście Dziennika – niezależnie nawet od oceny stopnia jego sukcesu – jest jednak wydarzeniem bez precedensu. Po raz pierwszy ktoś zdecydował się zakwestionować dotychczasowy porządek mediowy i powalczyć nie tylko o pieniądze czytelników i reklamodawców ale również o ich światopogląd. Stworzenie medium opiniotwórczego to wyzwanie znacznie trudniejsze niż czysto biznesowy projekt.
Co było największym zaskoczeniem?
Oczywiście zakup RMF przez Bauera. Po pierwsze dlatego, że wszystkim znane było przywiązanie i zaangażowanie prezesa Tyczyńskiego w stworzone przez siebie radio, po drugie dlatego, że pomimo skali transakcji uważam tą inwestycję za dość ryzykowną dla Bauera. Warto też dodać, że największą zagadką roku 2007 są dalsze plany Stanisława Tyczyńskiego.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
To akurat proste pytanie ponieważ Grupa CR Media obchodząc w tym roku swoje 10cio lecie postanowiła przyznać nagrodę za największy wpływ na rynek w mijającej dekadzie. Otrzymał ją Florian Fels reprezentujący wydawnictwo Axel Springer. Wydarzenia mijającego roku tylko potwierdzają nasze przemyślenia, ponieważ mało było wydarzeń, które w podobny sposób co wejście Dziennika wywołały by poruszenie w świecie mediów. Symbolika Nagrody Motyla odnosi się do znanego powiedzenia o wpływie jaki mogą mieć nawet niewielkie wydarzenia na bardzo duże zjawiska.
Marek Knap - Dyrektor artystyczny Presspublica (wydawca "Rzeczpospolitej")
Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2006 roku?
Zdecydowanie Dziennik. Jego [w pełni profesjonalne] wprowadzenie przez Springera spowodował cały łańcuch wydarzeń: wojnę cenową, wzmożony wysiłek [nie koniecznie udany] ze strony GW i Rz - w sumie same korzyści dla branży, a finalnie, dla czytelników. Świat: Kulturowy i finansowy sukces rewolucyjnego layoutu Guardiana.
Co było największym zaskoczeniem?
Nieporadność działań obronnych GW. Jak na gazetę masową, stała się zbyt poukładana, o zanikającej dynamice, ze zbyt zubożoną narracją graficzną i eklektycznej osobowości. Myślę, że nie przystaje do naszej lokalnej rzeczywistości i ogólnie do wymogów tego rynku. Żeby była sprawa jasna: GW przestała mieć monopol na lansowanie trendów i chyba o tym zapomina. A szkoda. Aha... . Dziwią mnie rozmiary nagłej nagonki [prowadzonej przez ludzi mediów] na GW - w końcu to najlepiej redagowana gazeta w tym kraju.
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?
Krasowski ze swoją wizją, przepraszam za uszczypliwość, ale to niezwykle adekwatny przymiotnik, 'polskiego' Independenta. To on wreszcie skonsolidował branżę prasową: gazety codzienne z duma stanęły w jednym szeregu z prasą kolorową.
Podobne informacje:
- Jaki dla branży internetowej był 2006 rok?
- Rok 2006 pod lupą ekspertów prasy
- Eksperci ze świata telewizji o 2006 roku
- Rok 2006 pod lupą branży reklamowej
- Badacze rynku o 2006 r.
- Ludzie radia podsumowują 2006 rok
- Rok 2006 pod lupą telekomunikacyjnych ekspertów
- Jaki dla branży Public Relations był 2006 rok?
Dołącz do dyskusji: Rok 2006 pod lupą ekspertów