Rok 2019 podsumowuje Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos
W naszym cyklu rocznych podsumowań prezentujemy komentarz Adama Kasprzyka, rzecznika prasowego Grupy Lotos, który typuje najważniejsze wydarzenia i trendy 2019 roku oraz prognozuje to, co może wydarzyć się w 2020 roku.
Mijający rok dla marketingu i public relations był w Polsce przełomowy. Wartość inwestycji reklamowych w internecie przewyższyła wartość środków inwestowanych w promocję na antenach telewizyjnych. Z pewnością odbiorcy reklam nie zauważyli rewolucji, ale wiele wskazuje na to, że proces ewolucji jest nie do powstrzymania i media cyfrowe będą dalej zyskiwały zaufanie reklamodawców. Ciekawą i godną rozważenia kwestią jest ta, czy wiarygodność tych mediów będzie w jakikolwiek sposób skorelowana z zainteresowaniem inwestorów publikujących reklamy w internecie. Żyjemy przecież w dobie fake newsów, informacji tworzonej błyskawicznie, ale niekoniecznie precyzyjnie. Czy zainteresowanie zyskiwała będzie plotka, czy skrupulatnie przygotowany materiał ekspercki? Który z nich pozwoli – nie dzisiaj, a za kilka lat – osiągnąć większy zasięg i skuteczniej przykuje uwagę klientów? Z tym – być może nieco kontrowersyjnym tematem – z pewnością wkrótce zaczną mierzyć się zarówno wydawcy mediów internetowych, jak też ich odbiorcy. To jednak kwestia, którą być może rozważać będą eksperci na konferencjach branżowych.
Z perspektywy Grupy Lotos miniony rok był pasmem sukcesów wizerunkowych przekładających się na zaufanie klientów i inwestorów. Ustabilizowaliśmy nasz wizerunek, zaprezentowaliśmy nowoczesne rozwiązania technologiczne i pokazaliśmy odporność na kryzysy. Budujemy multizadaniową markę, która w najbliższych latach będzie z pewnością jedną z tych najbardziej widocznych na polskim rynku marketingu i komunikacji.
WYDARZENIE ROKU
Rok 2019 z pewnością obfitował w wydarzenia, które emocjonowały świat mediów, polityki, gospodarki czy kultury. Wiele z nich w taki czy inny sposób wywierało wpływ na rynek PR, na obowiązujące trendy oraz kierunki rozwoju, z jakim będziemy mieli do czynienia w najbliższej przyszłości. Za szczególnie istotne warto uznać obchody 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej, które odbyły się w Polsce i w których uczestniczyli liderzy światowych mocarstw. Marketing i Public Relations to sztuka komunikacji. Organizując obchody rocznicy wybuchu II Wojny Światowej Polska jako kraj stanęła na wysokości zadania i zaprezentowała światu swoją mocną i jednoznaczną narrację dotyczącą miejsca i roli naszego Narodu w międzynarodowej społeczności. Zauważył to m.in. Mike Pence, wiceprezydent Stanów Zjednoczonych, mówiąc: „Jeśli ktokolwiek wątpi w to, że przeznaczeniem narodów jest wolność, wystarczy, że spojrzy na naród Polski, na ludzi, którzy ukochali sobie wolność na fundamencie wiary. Ich odwaga i wiara prowadziła ich naprzód. Udowodniliście, że może czasem trwa to dekady, ale tam, gdzie trwa duch Boży, tam jest i wolność”.
To ważne i znamienne słowa wypowiedziane w obecności liderów państw europejskich. To słowa potwierdzające, że kierunek, jaki obrała Polska jest słuszny, a nasz głos – głos państwa będącego w sercu Europy jest wyraźnie słyszany.
Obchody 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światowej stały się – co warto zapamiętać – źródłem kolejnych, ważnych dla Polski deklaracji padających z ust liderów światowych mocarstw. Budowa wizerunku kraju na arenie międzynarodowej to niemałe wyzwanie. W 2019 roku Polska osiągnęła w tej kwestii wymierne sukcesy.
SUKCES ROKU
Na sukces roku spojrzę jednak z własnego podwórka, gdyż dotyczył on nie tylko Lotosu, ale szeroko rozumianego bezpieczeństwa energetycznego całego naszego kraju. Zanieczyszczona ropa, która wiosną dotarła z Rosji ropociągiem „Przyjaźń” do Polski, mogła wywołać poważny kryzys naftowy, jednak zarówno Lotos, jak i Orlen przeszły te trudny czas z sukcesem. Szybka reakcja koncernów i reorganizacja dostaw i produkcji sprawiły, że miał on niewielki wpływ na wyniki. Przede wszystkim dzięki dostawom surowca drogą morską oraz uwolnieniu zapasów obowiązkowych a także odpowiedniemu harmonogramowi produkcji rafineria w Gdańsku cały czas pracowała przy pełnym wykorzystaniu swoich mocy wytwórczych. Dzięki temu kryzys nie odbił się na klientach. Sprawdził się więc nasz sztab kryzysowy i podjęte działania. Zwrócić należy także uwagę, że sprawa zanieczyszczonych dostaw była głośno komentowana w mediach. Jednak dzięki stabilnej sytuacji na rynku, wzmacnianej komunikatami koncernów, nie odbiła ona się także na wizerunku Lotosu czy Orlenu.
PORAŻKA/ROZCZAROWANIE ROKU
Wielka Brytania w 2019 r. osiągnęła szczyt dezorganizacji i politycznej degrengolady. Kraj, który do tej pory miał stabilny wizerunek państwa o dobrze funkcjonującej demokracji, szczególnie dbającego o własne interesy, w ciągu roku doprowadził do jego zdegradowania. Irytację spowodowaną nieumiejętnością Wielkiej Brytanii wykonania jakiegokolwiek ruchu w sprawie brexitu – choćby w tył lub w bok, okazywali nie tylko mieszkańcy Wysp, ale obywatele całej Unii Europejskiej. Chaos i brak komunikacji na poziomie partii, parlamentu, rządu to przede wszystkim upadek klasy politycznej w tym kraju, która już bardziej nie mogła okazać swojej obojętności wobec własnego społeczeństwa. To zamieszanie brexitowe ujawniło także niezdolność państwa do zapanowania wizerunkowo nad tym politycznym zamętem – w rezultacie czego cały świat otrzymał nieobrobiony obraz wewnętrznego chaosu w państwie. Tak fatalnego wizerunku Brytyjczycy szybko nie naprawią.
CZŁOWIEK ROKU
Zdecydowanie Witold Bańka, nowy szef Światowej Agencji Antydopingowej (WADA). Wcześniej doskonale sprawdził się jako minister sportu i turystyki. Za jego kadencji doczekaliśmy się wielu sukcesów polskich sportowców. Wspomnę tylko zakwalifikowanie się do EURO 2020 reprezentacji naszego kraju w piłkę nożną. LOTOS z dumą wspiera naszych piłkarzy i cieszy się, że regularnie występują w największych imprezach. Swoją ciężką pracą Polak przekonał międzynarodowe środowisko sportowe, do poparcia jego kandydatury na fotel prezesa WADA. Były lekkoatleta, jak przystało na sportowca, z pełną determinacją pragnął sukcesów polskiego sportu i wyplenienia z niego oszustów. Powołał POLADA, czyli Polską Agencję Antydopingową. Aż czterokrotnie zwiększył fundusze na walkę z dopingiem. Ogromnie ważne było także zorganizowanie w Katowicach Światowej Konferencji Antydopingowej. Witold Bańka podjął się bardzo trudnego zadania walki z wielką machiną zabijającą piękno sportu. Trzymam za niego mocno kciuki i wierzę, że mu się to uda.
SERWIS/KAMPANIA/PROJEKT ROKU
Rejs Niepodległości zorganizowany dla 1000 młodych osób na pokładzie Daru Młodzieży dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania niepodległości. Piękna idea, angażująca młodych amatorów żeglarstwa, którzy z dumą promowali Polskę na całym świecie. W każdym z portów, do których fregata zawijała, m.in. w Tallinie, Kopenhadze, Bordeaux, Teneryfie, Dakarze, Kapsztadzie, Mauritius, Dżakarcie, Szanghaju, Osace, San Francisco, Acapulco, Ponta Delgada i Londyn, odbywały się imprezy promujące Polskę i jej niepodległość. Załoga brała udział także w spotkaniu z papieżem Franciszkiem w ramach Światowych Dni Młodzieży w Panamie. To naprawdę warte odnotowania, tym bardziej że nie był to wycieczkowy rejs, ale szkoła życia dla młodych żeglarzy − na pokładzie młodzież uczestniczyła we wszystkich pracach marynarskich, ale także uczyła się. Czy można znaleźć lepszych ambasadorów Polski, którzy świadczą o swoim kraju i ojczystej kulturze w dalekich krajach nie tylko banderą, pod którą pływają, ale całą swoja postawą. Jednak ważne jest przede wszystkim to, że idea rejsu została dostrzeżona w zagranicznych mediach i zaistniała globalnej przestrzeni publicznej. Tu w Polsce o odzyskaniu niepodległości mówiliśmy do siebie dużo i w różny sposób, jednak to właśnie Rejs Niepodległości najwięcej powiedział światu o naszej historii, przywiązaniu do tradycji, patriotyzmie i naszych najlepszych cechach narodowych. Jesteśmy dumni, że poprzez Fundację LOTOS mogliśmy być częścią tak ważnej akcji.
TREND ROKU
Zdominowanie komunikacji przez media społecznościowe. Na światowym i polskim rynku obserwujemy znaczące odchodzenie od prasy. Z badań American Society of News Editors wynika, że tylko w latach 1970-2016 zamknięto około 500 dzienników. Widać to także po decyzjach dużych zagranicznych koncernów prasowych w Polsce. Serwisy VOD stały się równie popularne, co tradycyjna telewizja. Nareszcie czołowe stacje zrozumiały, że lepiej z nimi współpracować niż rywalizować. Firmy coraz bardziej precyzyjnie wykorzystują narzędzia oferowane przez najbardziej popularne serwisy społecznościowe. Bardzo atrakcyjne okazuje bezpośrednie dotarcie do skoncentrowanych na konkretnych tematach grup na Facebooku. Są określone niekoniecznie wskaźnikami demograficznymi, ale raczej zachowaniami i zainteresowaniami. Trendem w tym roku na pewno dalej będzie Insta Stories. Rośnie liczba użytkowników korzystających z tych krótkich form video. Na pewno wzrośnie także znaczenie influencerów. Marki przekonają się bardziej do mniejszych zasięgowo podmiotów, bo u nich poziom konwersji jest bardzo wysoki i czasem większy niż u celebrytów posiadających miliony obserwujących. Wartość rynku influencerów globalnie szacuje się na od 5 do 10 mld dolarów. Na pewno wielu dziennikarzy skorzysta na stworzeniu swoich kanałów na You Tube. Widać, że największe nazwiska redaktorów sportowych już przenoszą się do własnych mediów, rzadziej publikując na łamach serwisów sportowych. Możliwe, że nastąpi ujednolicenie komunikatorów należących do Marka Zuckerberga. Z zainteresowaniem będę także obserwował starania Facebooka odnośnie do wprowadzenia nowych sposobów płatności związanych z Messengerem.
PROGNOZY NA 2020 ROK
Przyspiesza rynek aut elektrycznych – w ciągu zaledwie pół roku w Polsce o niemal 100 proc. wzrosła sprzedaż tych samochodów. W tym kierunku będzie zmierzać myśl techniczna, innowacyjność, wspierana przez duże koncerny. W tym również przez Lotos, który już w tej chwili rozwija sieć stacji tankowania o punkty ładowania aut elektryczny − Niebieski Szlak. Zaawansowany jest też projekt Pure H2, który służyć ma rozwojowi komunikacji zasilanej czystym wodorem – rozwijamy w tym zakresie współpracę z np. z Toyota czy samorządami miejskimi. Na naszych pierwszych dwóch stacjach wodór zatankujemy już w 2021 r. Niebagatelna rolę w tym procesie transformacji ma konsolidacja rynku energetycznego. Zapowiedzi połączenia Orlenu z Lotosem oraz Energą to ruch, który umożliwi przeprowadzanie nowych inwestycji, np. morskich farm wiatrowych. Takiemu przedsięwzięciu mogą podołać tylko duże koncerny, które będą miały możliwość dywersyfikacji swojej produkcji.
NAJWIĘKSZY SUKCES WASZEJ MARKI W 2019 ROKU
Zdecydowanie największym sukcesem Lotosu są wyniki wspieranych przez markę polskich sportowców. Od lat Grupa angażuje się jako sponsor w wiele dyscyplin sportowych, ale jako koncern paliwowy intuicyjnie kojarzony jest przede wszystkim ze sportami motorowymi. Ten rok szczególnie zapisze się w pamięci kibiców rajdów − Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata 2019 w kategorii WRC2 zajęli II miejsce. Wsparcie Kajto to dla nas szczególny powód do dumy. Załoga Lotos Rally Team niejednokrotnie stawała na podium, ale dzięki swojej ciężkiej pracy i ambicji co roku pokazują, że stać ich na więcej. Wspomnieć trzeba także o naszej reprezentacji w piłce nożnej, która awansowała do finału Mistrzostw Europy 2020. Lotos jest głównym sponsorem naszej kadry narodowej i będzie ją wspierać do 2022 r. w drodze na Mundial w Katarze.
Dołącz do dyskusji: Rok 2019 podsumowuje Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos