Rower za zakup wódki w Żabce. "Komunikacja może nie być właściwa"
Sieć sklepów Żabka Polska w swojej aplikacji lojalnościowej prowadzi akcję promocyjną wódki Żołądkowej Gorzkiej zachęcając do jej zakupu możliwością wygrania roweru. "Jazda na rowerze i chlanie" - skomentował aktywista Jan Śpiewak. - Uważnie wsłuchujemy się we wszystkie opinie dotyczące tej oferty i rozpoczęliśmy już szeroki przegląd komunikacji skierowanej do klientów, pod kątem ważnego odbioru społecznego - przekazało redakcji Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Żabki.
Użytkownicy aplikacji lojalnościowej Żabki mają dostęp do różnego rodzaju promocji, których codziennie pojawia się po kilka. Dotyczą wszystkich kategorii produktów. Wśród nich również alkoholu - nie tylko piwa, ale także alkoholi mocnych, czyli m.in. wódki.
Jednak, aby otrzymywać o promocjach alkoholowych - użytkownik aplikacji musi wyrazić na to zgodę i podać datę urodzenia (dostęp do tych promocji mają tylko osoby pełnoletnie).
Wśród aktywnych promocji w kategorii alkoholi jest obecnie - prowadzona w ramach "Podejmij wyzwanie" - akcja zatytułowana "Czas poszusować!". By wziąć w niej udział trzeba kupić jedną butelkę 0,5 l wódki Żołądkowa Gorzka (produkowanej przez Stock Polska) i odpowiedzieć na pytanie konkursowe. Można wygrać rower, bony do Żabki lub zestawy Żołądkowej Gorzkiej. Akcja trwa do 16 maja br.
Uwagę na tę akcję promocyjną zwrócił aktywista Jan Śpiewak na Twitterze. Stwierdził, że "kartele alkoholowe i Żabka Polska są zagrożeniem dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego".
Jazda na rowerze i chlanie. Co może pójść nie tak 🤦♂️ kartele alkoholowe i @ZabkaPolska są zagrożeniem dla zdrowia i bezpieczeństwa publicznego. pic.twitter.com/Io0kHzMT4q
— Jan Śpiewak (@JanSpiewak) May 10, 2023
Biuro prasowe Żabka Polska zapytaliśmy, czy ta akcja promocyjna była konsultowana pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami - w Polsce reklama mocnych alkoholi (a należy do nich wódka) jest bowiem całkowicie zakazana. W przypadku tej promocji do zakupu alkoholu może zachęcać perspektywa możliwości wygrania roweru - czyli promocja wódki jest powiązana z aktywnością fizyczną/ sportową.
Poinformowano nas, że opisana akcja jest ofertą producencką. - Zgadzamy się, że nawet w przypadku braku przesłanek prawnych komunikacja może nie być właściwa z innych powodów. Uważnie wsłuchujemy się we wszystkie opinie dotyczące tej oferty i rozpoczęliśmy już szeroki przegląd komunikacji skierowanej do klientów, pod kątem ważnego odbioru społecznego. Jesteśmy w trakcie tego przeglądu, którego elementem z pewnością będzie ocena zgłoszonych wątpliwości oraz możliwych kontrowersji związanych z ofertą dotyczącą wyrobu alkoholowego w naszej aplikacji - przekazało redakcji Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Żabki.
Była promocja papierosów, sprawa w prokuraturze
Przypomnijmy: kilka dni temu opisywaliśmy nową ofertę promocyjną w aplikacji lojalnościowej sieci Żabka. Klienci mogli kupić znacznie taniej, za symboliczną złotówkę, kawę, hot doga czy kanapkę, dodając do rachunku paczkę papierosów czy wkłady z kapsułką. Akcja ta została szeroko i dość krytycznie skomentowana w social mediach. Po tej krytyce sieć sklepów postanowiła wycofać ofertę.
- Zgadzamy się, że nawet w przypadku braku przesłanek prawnych, tak jak ma to miejsce w obecnej sytuacji, komunikacja może być niewłaściwa z innych powodów. Dlatego zdecydowaliśmy o wycofaniu komunikacji tej konkretnej oferty, co ma miejsce dzisiaj. Niezależnie od tej decyzji, uzgodniliśmy zaostrzone kryteria dla przyszłych działań komunikacyjnych. Jesteśmy przekonani, że to pozwoli uniknąć kontrowersji w przyszłości i Żabka będzie kojarzona jedynie z pozytywnie odbieranym przekazem - czytamy w oświadczeniu przekazanym Wirtualnemedia.pl przez Żabka Polska.
Publicznie interwencję w organach regulacyjnych i prokuraturze zapowiedziało Ministerstwo Zdrowia. - Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne, do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i UOKiK – poinformował resort zdrowia.
Żabka ma ponad 9000 sklepów w Polsce, prowadzonych przez franczyzobiorców. Ponad 50 z nich działa w modelu autonomicznym.
Dołącz do dyskusji: Rower za zakup wódki w Żabce. "Komunikacja może nie być właściwa"