Rządy chętnie korzystają z Facebooka, Barack Obama najpopularniejszym przywódcą (infografiki)
Prawie 90 proc. wszystkich rządów na świecie ma profile na Facebooku. Swoje strony prowadzi tam 87 głów państw, 82 szefów rządów i 51 ministrów spraw zagranicznych - wynika z badania Burson-Marsteller.
Jedynie rządy 24 państw nie założyły jeszcze oficjalnych profili na Facebooku. Do tej grupy zaliczają się Chiny, gdzie ta sieć społecznościowa jest zakazana, a także Szwajcaria, której poprzedni prezydent założył konto w 2013 r., by zdezaktywować je po zaledwie czterech miesiącach.
Najpopularniejszym przywódcą światowym na Facebooku jest prezydent Barack Obama, mając 46 milionów fanów swojego fanpage’a kampanijnego. Tuż za nim plasuje się premier Indii Narendra Modi, którego śledzi ponad 31 milionów osób na jego stronie prywatnej oraz ponad 10 milionów na oficjalnym profilu rządu Indii (ta strona znalazła się na trzecim miejscu w rankingu). Prezydenci Turcji Recep Tayyip Erdogan, Indonezji – Joko Widodo oraz Egiptu – Abdel Fattah el-Sisi zamykają listę pięciu najpopularniejszych przywódców na Facebooku, a każdy z nich zgromadził ponad 5 milionów fanów.
W listopadzie 2015 r. rząd USA stworzył oficjalny fanpage Prezydenta Stanów Zjednoczonych, który od tego czasu (czyli w mniej niż dwa miesiące) zgromadził 1,3 miliona fanów, co dało mu miejsce wśród 30 najpopularniejszych fanpage’y politycznych liderów na świecie.
Premier Indii z kolei może pochwalić się najbardziej aktywną społecznością. Jego wpisy w 2015 roku zostały skomentowane, polubione lub udostępnione dalej 200 milionów razy – to ponad pięć razy lepszy wynik niż w przypadku Obamy. Posty Białego Domu, choć mniej angażujące niż te publikowane przez Modiego, są publikowane z większą częstotliwością.
Nowy prezydent Argentyny Mauricio Macri ma z kolei dwucyfrowy odsetek zaangażowań w stosunku do liczby polubień jego strony - parametr ten utrzymuje się na poziomie niemal 12%.
Najbardziej aktywna strona na Facebooku to profil biura prezydenta Dominikany – w 2015 r. publikowano na nim średnio ponad 27 postów dziennie. Niemal równie aktywne są władze Botswany i Filipin - każdy z profili publikował każdego dnia ponad 20 aktualizacji. Na przeciwnym biegunie jest fanpage prezydenta USA, gdzie aktualizacje pojawiają się wprawdzie rzadko, ale każda z nich spotyka się z ogromnym odzewem - ponad 77 tys. interakcji na każdy wpis.
Najpopularniejszymi przywódcami Europy aktywnymi na Facebooku są prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan, brytyjska rodzina królewska, prezydent Rumunii Klaus Iohannis, kanclerz Angela Merkel, premier Rosji Dmitrij Miedwiediew oraz albański polityk Edi Rama.
W regionie Azji i Pacyfiku ranking zdominowali przywódcy indyjscy – prezydent, premier i minister spraw zagranicznych. Facebook rozwija się także w innych krajach azjatyckich, stając się naturalną platformą dla innych liderów w regionie. Prezydent Filipin Noynoy Aquino, premier Malezji Najib Razak, nowa liderka Mjanmar (Birma) Aung San Suu Kyi, czy premier Kambodży Hun Sen - każde z nich zgromadziło po ponad milion fanów.
Na czele rankingu dla Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej stoi prezydent Egiptu Abdel Fattah el-Sisi, mając niemal 6 milionów "lajków" i wyprzedzając królową Jordanii, Ranię, która zgromadziła niemal 5,5 miliona fanów. Następni w kolejności są J. W. Sheikh Mohammed bin Rashid Al. Maktoum, władca Dubaju (3 mln) i Haszymidzki Dwór Królewski Jordanii (1,6 mln).
Najpopularniejszym liderem w Ameryce Łacińskiej jest prezydent Meksyku Enrique Pena Nieto, mający 4,5 miliona fanów, który wyprzedza nowego prezydenta Argentyny Mauricio Macri (3,5 mln) i Dilmę Rousseff z Brazylii (2,6 mln).
Z kolei w Afryce Subsaharyjskiej na czele listy znajduje się Uhuru Kenyatta z Kenii, który zgromadził 2 miliony fanów. Za nim uplasowali się: John Dramani Mahama – prezydent Ghany, a także Tedros Adhanom Ghebreyesus, minister spraw zagranicznych Etiopii – każdy mający ponad 600 tys. obserwatorów.
Badanie "Światowi przywódcy na Facebooku" ("World Leaders on Facebook") zostało zrealizowane przez firmę Burson-Marsteller. Dotyczy ono sposobu w jaki światowi przywódcy, rządy i organizacje międzynarodowe komunikują się za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jest jednocześnie częścią dorocznego projektu "Twiplomacy", początkowo skupionego na Twitterze, a w br. poszerzanego o kolejne platformy społecznościowe (Facebook, Instagram, YouTube, Google+, Snapchat i Vine).
Dołącz do dyskusji: Rządy chętnie korzystają z Facebooka, Barack Obama najpopularniejszym przywódcą (infografiki)