Sprzedaż smartfonów w Europie rok do roku mocno w dół, ale jest wzrost kwartalny
W III kwartale 2022 roku sprzedaż smartfonów w Europie spadła w ujęciu rocznym o 16 proc. Jednocześnie w ujęciu kwartał do kwartału zaobserwowano 4-proc. wzrost - wynika z danych firmy badawczej Counterpoint Research.
W III kwartale br. w Europie sprzedano 40,5 mln smartfonów. To o 16 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (48,4 mln), ale o 4 proc. więcej niż we wcześniejszych trzech miesiącach (39 mln).
Eksperci podkreślają, że wyraźny spadek rok do roku to efekt utrzymującego się pogorszenia klimatu gospodarczego oraz niepewności geopolitycznej. Natomiast do wzrostu w ujęciu kwartalnym przyczyniła się premiera serii iPhone 14, a także dobre wyniki Xiaomi i realme w Rosji.
Jednocześnie Jan Stryjak, zastępca dyrektora w Counterpoint Research, podkreśla, że najnowsze smartfony Apple nie miały aż tak dobrego debiutu jak się spodziewano, do czego przyczynił się słabszy popyt konsumentów na droższe urządzenia oraz problemy z dostawami związane z lockdownem w Chinach. Dzięki temu pozycję lidera sprzedaży smartfonów w Europie utrzymał Samsung, pomimo aż 20-proc. spadku w ujęciu rocznym.
Ponadto Apple, które zanotowało 12-proc. spadek sprzedaży rok do roku, straciło drugie miejsce w rankingu na rzecz Xiaomi (+4 proc.), które wraz z realme (+85 proc.) wykorzystało oficjalną nieobecność firmy z Cupertino (podobnie jak Samsunga) na rynku rosyjskim. Z kolei realme wskoczyło na pozycję numer 4, wyprzedzając Oppo (-61 proc.).
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż smartfonów w Europie rok do roku mocno w dół, ale jest wzrost kwartalny