SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W marcu sprzedaż tygodników opinii 12 proc. w dół. „Gość Niedzielny” stracił 38 proc., wyprzedziła go „Polityka”

W pierwszym kwartale 2020 roku nowym liderem średniej sprzedaży ogółem wśród tygodników opinii została „Polityka”. Wyprzedziła „Gościa Niedzielnego”, który odnotował największy spadek w zestawieniu. W marcu br. rynek tygodników opinii skurczył się o 12 proc. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Średnia sprzedaż ogółem „Polityki” (Polityka) w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 90 016 egz. Było to o 4,40 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Tytuł na pozycję lidera awansował z drugiej lokaty.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Na drugie miejsce spadł „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego wynik sprzedażowy zmniejszył się najbardziej w zestawieniu - o 20,97 proc. do 87 363 egz. Katolicki tygodnik w znacznym stopniu dystrybuowany jest podczas mszy świętych, które od marca z powodu pandemii COVID-19 mogą się odbywać przy ograniczonej liczbie wiernych. Andrzej Grajewski, zastępca redaktora naczelnego pisma, pod koniec marca apelował do czytelników o nabywanie wydań elektronicznych gazety. - Skutki nowej sytuacji są dla nas dramatyczne. Sprzedaż „Gościa” w punktach parafialnych została zredukowana do minimalnych rozmiarów. Ponieważ dystrybucja przez parafie była gwarantem stabilności ekonomicznej tygodnika i wszystkich innych dzieł prowadzonych przez Instytut Gość Media, a więc Radia eM, „Małego Gościa Niedzielnego” oraz dwóch portali internetowych, znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji - wyliczał Grajewski.

Podium uzupełnia „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego średnia sprzedaż ogółem w badanym okresie wyniosła 67 633 egz., po spadku o 12,86 proc.

Tuż za podium znalazł się tygodnik „Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 34 712 egz., po spadku o 10,86 proc.

Czołową piątkę zamyka konkurencyjny tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego średni wynik poszedł w dół o 7,97 proc. do 28 880 egz.

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich - monitorowanych przez PBC „Audyt ZKDP” - tygodników opinii w pierwszym kwartale br. wyniosła 583 792 egz. Była o 10,01 proc. niższa niż w pierwszym kwartale 2019 roku. Od drugiej dekady marca br. w Polsce rząd wprowadził ograniczenia związane z epidemią COVID-19, m.in. zamknięto większość obiektów handlowych (poza sklepami spożywczymi, aptekami, piekarniami itp.), co utrudniło konsumentom zakup prasy.

Firma PMPG Polskie Media pod koniec marca poinformowała o zamknięciu drukowanej wersji „Wprost”. Uzasadniła, że pandemia koronawirusa mocno ogranicza obecnie dystrybucję pisma, uniemożliwi organizację eventów opartych na jego marce, natomiast już po jej przeminięciu odrobienie strat i utraconych relacji biznesowych potrwałoby miesiące.

Nadal działa serwis internetowy Wprost.pl, natomiast zespół redakcyjnych został zmniejszony do kilkunastu osób. Z tygodnikiem pożegnał się jego redaktor naczelny Marcin Dzierżanowski.

Ostatni numer drukowanej wersji „Wprost” ukazał się w poniedziałek, 30 marca w wyższej cenie i mniejszym nakładzie niż zwykle.

„Wprost” został już też wycofany z Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP”, dane dla lutowych i marcowych wydań tygodnika nie są już dostępne. W styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Wprost” wyniosła 13 429 egz., tytuł miał najsłabsze wyniki sprzedaży w wśród wszystkich tygodników opinii objętych badaniem.

W marcu rynek tygodników opinii skurczył się o 12 proc.

W marcu 2020 roku średnia sprzedaż ogółem nowego lidera, czyli „Polityki”, wyniosła 88 177 egz., po spadku o 4,77 proc. Na drugą pozycję spadł „Gość Niedzielny” (968 003 egz., w dół o aż 37,88 proc. - zdecydowanie największy spadek w zestawieniu), a podium uzupełnia - „Newsweek Polska” (67 875 egz., - 4,75 proc.).

Średnia sprzedaż ogółem wszystkich tytułów w marcu br. wyniosła 556 629 egz. Było to o 12,04 proc. mniej niż w marcu ub.r.

Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.

Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.

Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.

Dołącz do dyskusji: W marcu sprzedaż tygodników opinii 12 proc. w dół. „Gość Niedzielny” stracił 38 proc., wyprzedziła go „Polityka”

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pioter
To pokazuje tylko realny poziom sprzedaży "Gościa", bez sztucznego pompowania wyników poprzez parafie. W mojej parafii aktualne numery "Gościa" od lat są dostępne bezpłatnie dla każdego, prawdopodobnie opłacone przez proboszcza i rozdawane każdemu chętnemu.
odpowiedź
User
Przemodlony hiperpolaka
To pokazuje tylko realny poziom sprzedaży "Gościa", bez sztucznego pompowania wyników poprzez parafie. W mojej parafii aktualne numery "Gościa" od lat są dostępne bezpłatnie dla każdego, prawdopodobnie opłacone przez proboszcza i rozdawane każdemu chętnemu.


No nie każdemu, ale za Bóg zapłać
odpowiedź
User
iksde
sprzedaż sieci i do rzeczy zsumowana mniejsza niż samego newsweeka
odpowiedź