Starlink: o 5 proc. spadły wydatki na reklamę, internet zyskał 17 proc.
W pierwszym kwartale 2009 roku wartość rynku reklamowego wyniosła 1,56 mld zł, czyli o 5,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 r. - wynika z raportu domu mediowego Starlink. Tymczasem dom mediowy MPG prognozuje, że w I kw. polski rynek reklamowy zmniejszył się o 8,8 proc.
Z opublikowanego w poniedziałek raportu domu mediowego Starlink wynika, że w pierwszym kwartale 2009 roku szacowana wartość netto rynku reklamowego wyniosła 1 miliard 559 milionów złotych. Spadek względem pierwszego kwartału 2008 wyniósł 5,3 proc. (szacowana wartość rynku reklamy w mediach w pierwszym kwartale 2008 roku to 1,65 miliarda złotych).
Jedynie internet i reklama kinowa odnotowały wzrost przychodów w
porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2008. Najwyższą dynamiką
wzrostu cechował się internet (+17,0 proc.), zaś
reklama kinowa wzrosła o 0,2 proc. Pozostałe media odnotowały
ujemną dynamikę: telewizja (-5,9 proc.), radio (- 7,1 proc.),
magazyny (-10,4 proc.), reklama zewnętrzna (-10,6 proc.), dzienniki
(-13,1 proc.).
Zdaniem domu mediowego Starlink, spadek nakładów na reklamę
telewizyjną to efekt ograniczenia wydatków w tym medium takich
kategorii rynkowych jak m.in.: media, książki, cd i dvd (spadek
inwestycji o 26,8 miliona złotych, dynamika -39 proc.), motoryzacja
(spadek inwestycji o 26,1 miliona złotych, dynamika -45 proc.),
higiena i pielęgnacja (spadek inwestycji o 13,0 miliona złotych,
dynamika -15 proc.) oraz finanse (spadek inwestycji o 12,4 miliona
złotych, dynamika -13 proc.). Najlepiej w telewizji wypadły
sektory: produkty farmaceutyczne, leki (wzrost inwestycji o 20,6
miliona złotych, dynamika +20 proc.), żywność (wzrost inwestycji o
9,2 miliona złotych, dynamika +6 proc.), podróże i turystyka,
hotele i restauracje (wzrost inwestycji o 6,8 miliona złotych,
dynamika +90 proc.) oraz napoje i alkohole (wzrost inwestycji o 4,9
miliona złotych, dynamika +12 proc.).
Wśród sektorów największą dynamiką charakteryzowały się: produkty farmaceutyczne, leki (+19 proc.), napoje i alkohole (+19 proc.), podróże i turystyka, hotele i restauracje (+11%), handel (+7 proc.) oraz żywność (+6 proc.). Pozostałe sektory odnotowały spadki inwestycji (największy spadek dynamiki był udziałem sektora: komputery i audio video -41 proc.). Największy wzrost wolumenu inwestycji wystąpił w sektorach: produkty farmaceutyczne, leki (+29,1 mln zł), żywność (+12,1 mln zł) oraz napoje i alkohole (+10,6 mln zł). Największy spadek wolumenu odnotowały sektory: media, książki cd i dvd (- 42,2 mln zł), motoryzacja (-30,9 mln PLN) oraz finanse (-21,2 mln PLN).
Jak mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna Starlinka, wcześniejsze szacunki dynamiki rynku reklamowego dla całego 2009 r., które mówiły o wzroście na poziomie 0-3 proc. trzeba wyraźnie zrewidować - Nie ma wątpliwości, że branża reklamowa zakończy ten rok na minusie. Podawanie precyzyjnych szacunków jest jednak niezwykle trudne biorąc pod uwagę chociażby to, że najpoważniejsi ekonomiści w Polsce nie są w stanie podać spójnych estymacji dla tegorocznego PKB - dodaje Kacprzycka.
Przypomnijmy, że kilka dni temu swój raport opublikował dom mediowy MPG. Wynika z niego, że w pierwszym kwartale bieżącego roku wartość polskiego rynku reklamy wyniosła 1,65 mld zł, czyli o 8,8 proc. mniej niż w tym samym okresie 2008 roku. Najbardziej zmalały dochody reklamowe gazet i magazynów oraz wydatki na ten cel firm finansowych, motoryzacyjnych i komputerowych.
MPG prognozuje, że w całym bieżącym roku wartość polskiego rynku reklamowego zmniejszy się o 10 proc.. (więcej).
Dołącz do dyskusji: Starlink: o 5 proc. spadły wydatki na reklamę, internet zyskał 17 proc.