Zmalały wpływy i zysk Superstacji. „Bolesny cios” od nc+ obniżył oglądalność
W ub.r. Superstacja zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 4,9 proc. do 12,8 mln zł oraz 142,7 tys. zł zysku netto (w 2016 roku miała 670,7 tys. zysku). Prezes firmy Adam Stefanik tłumaczy to skutkami przesunięcia stacji w dół na liście kanałów w nc+. - Był to dla nas cios o tyle bolesny, że nie zostaliśmy o tym uprzedzeni - zaznacza.
Wpływy sprzedażowe Superstacji zmalały z 13,46 do 12,8 mln zł, czyli o 661 tys. zł. Firma nie podaje dokładnie, ile przychodów miała z poszczególnych źródeł. W sprawozdaniu finansowym zaznaczyła natomiast, że dzięki nowym umowom z sieciami kablowymi zasięg techniczny stacji wzrósł ze 126,4 do 148,6 tys. gospodarstw domowych. W konsekwencji miesięczne wpływy z dystrybucji kanału zwiększyły się o 8 470 zł netto.
Ponadto od początku ub.r. Superstacja jest nadawana w jakości HD przez internet za pomocą technologii IP. - Za pośrednictwem Cyfrowego Polsatu sygnał jest dosyłany do Centrum Kolokacji Plix, gdzie jest udostępniany zainteresowanym podmiotom. W 2017 roku część OTVK skorzystała z tej możliwości i zaimplementowała sygnał Superstacji 14D w swoich sieciach kablowych. Jednak nie wiąże się to ze zwiększeniem wpływów ze sprzedaży licencji na rozpowszechnianie sygnału Superstacji - opisano w sprawozdaniu firmy, podpisanym przez jej prezesa Adama Stefanika.
Superstacja straciła wskutek przesunięcia na dalszą pozycję przez nc+
W sprawozdaniu podkreślono, że w drugiej połowie ub.r. stacja zanotowała duży spadek oglądalności wynikający z decyzji platformy nc+.
- Kiedy Superstacja rozpoczęła nadawanie w listopadzie 2006 roku, platforma nc+ (wtedy Cyfra+) jako pierwsza włączyła Nasz kanał do swojej oferty i przez lata utrzymywała go na bardzo wysokiej pozycji, najpierw 9, potem 11 i następnie 14. Przesunięcie Superstacji w nc+ w lipcu 2017 roku na 46 pozycję spowodowało tak naprawdę utratę najbardziej przyzwyczajonych i najwierniejszych widzów - opisano.
- Był to dla nas cios o tyle bolesny, że nie zostaliśmy o tym uprzedzeni, w żaden sposób poinformowani i przez wiele tygodni traciliśmy czas poszukując przyczyny spadku wyników. O zmianie pozycji na nc+ dowiedzieliśmy się dopiero na początku września i natychmiast podjęliśmy intensywne działania programowe, by odzyskać utraconą widownię - dodano.
Prezes Superstacji podkreślił, że o ile w grupie wiekowej 16-49 lat udało się odzyskać utraconą oglądalność, o tyle wśród wszystkich widzów nastąpił spadek o 30 proc., utrzymujący się w dalszym ciągu. - To jest przyczyna spadku przychodów z emisji pasm telesprzedażowych, bo w przeciwieństwie do reklamy spotowej, telesprzedaż jest kierowana głównie do osób spoza grupy komercyjnej 16-49 - wyjaśnił Stefanik.
Kanał emituje codziennie do południa 8 półtoragodzinnych pasm telezakupów. W ub.r. uzyskała z tego 2,75 mln zł wpływów, podczas gdy spodziewała się ponad 3 mln zł. Ponadto w związku ze spadkiem oglądalności węgierski kontrahent Ceste najpierw chciał renegocjować umowę ze stacją, a pod koniec ub.r. wycofał się z dalszej współpracy.
Brokerem reklamowym Superstacji jest Polsat Media.
Według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie ub.r. Superstacja miała 0,15 proc. udziału w rynku oglądalności, o 36,4 proc. mniej niż rok wcześniej, natomiast w grupie 16-49 - 0,069 proc., po spadku o 22,5 proc. w skali roku.
Koszty zmalały nieznacznie, więcej na wynagrodzenia
W ub.r. wydatki Superstacji na działalność operacyjną wyniosły 12,8 mln zł, o 65 tys. zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 0,5 proc.). Nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 6,38 do 6,77 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 92,1 do 105,4 tys. zł.
W ub.r. firma zatrudniała na etacie jedynie trzy osoby, z pozostałymi miała podpisane umowy o dzieło, zlecenia i umowy z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą.
Z kolei koszty usług obcych zmalały z 4,55 do 4,41 mln zł, a te określone jako pozostałe koszty rodzajowe - z 386,9 do 139,5 tys. zł. Ponadto pozostałe koszty operacyjne spadły z 302,4 do 140,8 tys. zł.
W efekcie Superstacja osiągnęła 66,1 tys. zł zysku ze sprzedaży (wobec 662,8 tys. zł zysku rok wcześniej). Zysk operacyjny firmy zmalał z 980,8 do 442,1 tys. zł, a zysk netto - z 670,7 do 142,7 tys. zł.
Superstacja przejęta przez Zygmunta Solorza
Wiosną br. należąca do Zygmuna Solorza spółka Karswell przejęła od Heronima Ruty udziały firmy Ster, do której należy 84 proc. udziałów Superstacji. Właścicielami pozostałych są należący do Solorza spółka Karswell i Sensor Overseas.
Nie podano, na ile została wyceniona Superstacja.
W związku z transakcją pracownicy Superstacji przenieśli się do siedziby Telewizji Polsat.
Dołącz do dyskusji: Zmalały wpływy i zysk Superstacji. „Bolesny cios” od nc+ obniżył oglądalność