SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Szef Warner Bros. Discovery pozwany. Oskarżenie o zawyżanie liczby abonentów HBO Max

Do sądu w Nowym Jorku wpłynął pozew udziałowców Discovery przeciwko CEO i CFO Warner Bros. Discovery. Inwestorzy zarzucają obecnemu właścicielowi HBO Max, że przy negocjacjach fuzji z Discovery mógł znacząco zawyżyć liczbę użytkowników swojego serwisu streamingowego.

Pozew zbiorowy został złożony w ubiegły piątek w Nowym Jorku w imieniu akcjonariusza Warner Bros. Discovery - funduszu emerytalnego dla policjantów Collinsville Police Pension Board. Inwestorzy przed fuzją posiadali akcje C Discovery. W momencie fuzji akcje tej spółki wyceniane były na 24,78 dolarów, obecnie cena połączonych Warner Bros. Discovery oscyluje w granicach 11,6 dolara.

W pozwie wymieniono bezpośrednio CEO koncernu Davida Zaslava i dyrektora finansowego Gunnara Wiedenfelsa.

Szef Warner Bros. Discovery pozwany

Z treści pozwu wynika, że menadżerowie Discovery i WarnerMedia w trakcie procesu fuzji mogli mieć niekorzystne informacje  o biznesowym położeniu serwisu streamingowego HBO Max, gdy ten należał jeszcze do AT&T.

Pozywający opisują w aktach sprawy, że WarnerMedia wiedział m.in. o wysokim wskaźniku rezygnacji klientów z HBO Max, co sprawiało, że z dla właścicieli z biznesowego punktu widzenia jej rozwój byłby nieopłacalny, chyba że tendencja by się odwróciła. Ponadto liczba użytkowników HBO Max miała rzekomo zostać zawyżona aż o 10 milionów. Biznesplan WarnerMedia dotyczący wzrostu liczby abonentów HBO Max został sformułowany bez uwzględnienia kosztów i rentowności - czytamy w pozwie.

AT&T, jak argumentują autorzy skargi do sądu, miała też przeinwestować w treści (głównie filmy) bez "wystarczającej troski o zwrot z inwestycji".

Collinsville Police Pension Board w pozwie domaga się procesu z udziałem ławy przysięgłych o odszkodowanie pieniężne, zarzucając trzy odrębne naruszenia przepisów amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy SEC.

Wiosną tego roku dyrektor finansowy Discovery na corocznej konferencji Deutsche Bank dotyczącej branży mediów, internetu i telekomunikacji zaznaczył, że Discovery i WarnerMedia po fuzji będą musiały ujednolicić swoje platformy technologiczne, tak żeby móc oferować wspólną usługę streamingową. Nie ujawnił, pod jaką marką będzie działała połączona platforma.

Discovery i oddział WarnerMedia należący do AT&T ogłosiły swoje plany fuzji w maju 2021 roku, a zamknęły ją w tym roku 8 kwietnia.

Warner Bros. Discovery ze spadkiem przychodów

W drugim kwartale koncern zanotował 9,83 mld dolarów przychodów (rok wcześniej samo Discovery miało 3,06 mld dolarów), z czego 4,84 mld dolarów z dystrybucji, 2,72 mld dolarów z reklam, a 2,06 mld dolarów z bezpośredniej sprzedaży treści.

W ujęciu pro forma (czyli porównując z łącznymi wynikami Discovery i WarnerMedia przed rokiem) wpływy zmalały o 3 proc. - z 11,21 do 10,82 mld dolarów. Firmie zaszkodził silny kurs dolara, bez uwzględnienia zmian kursów walutowych spadek przychodów wyniósł 1 proc.

Ponad połowę przychodów firma wygenerowała w pionie telewizyjnym, obejmującym m.in. Grupę TVN. Wpływy sięgnęły tam 5,74 mld dolarów, w tym 2,84 mld dolarów z dystrybucji, 2,62 mld dolarów z reklam i 220 mln dolarów z treści.

Koncern w sprawozdaniu wskazał, że działalności telewizyjnej gorzej szło poza USA: w niektórych krajach w Europie zmalały stawki w umowach z operatorami, w regionie EMEA nieznacznie zmalał popyt reklamowy, za to polepszył się w Ameryce Środkowej. Natomiast w USA wyższe umowy z operatorami nie zrekompensowały odpływu klientów telewizji linearnej, a na rynku reklamowym najlepiej radziły sobie stacje sportowe.

Przy 3,48 mld dolarów kosztów (bez amortyzacji i utraty wartości) skorygowany zysk EBITDA wyniósł 2,26 mld dolarów. Koszty uzyskania przychodów wzrosły m.in. wskutek droższych praw do transmisji sportowych, a wydatki ogólne i administracyjne ograniczono pro forma z 760 do 744 mln dolarów w ramach synergii.

W ujęciu pro forma wpływy segmentu tv zmalały o 1 proc. do 6,12 mld dolarów (bez wpływu zmian kursów walut wzrosły o 1 proc.), a skorygowana EBITDA - o 12 proc. do 2,36 mld dolarów.

Z usług subskrypcyjnych Warner Bros. Discovery, na czele z platformami HBO Max i discovery+, na koniec czerwca korzystało 92,1 mln klientów, wobec 90,4 mln kwartał wcześniej i 75,8 mln w połowie ub.r.

W USA liczba subskrybentów w ciągu roku zwiększyła się z 49,7 do 53 mln, a na pozostałych rynkach - z 26,1 do 39,1 mln. W tej pierwszej grupie każdy miesięcznie płacił średnio 10,54 dolara, a w tej drugiej - jedynie 3,69.

Koncern zapowiedział, że zamierza stworzyć wspólną ofertę z treściami z HBO Max (gdzie przeważają filmy i seriale) i discovery+ z treściami non-fiction. Taka oferta będzie ma pojawić się w USA w połowie przyszłego roku, będzie zawierała darmowy pakiet, w którym przy treściach będą emitowane reklamy.

Koncern chce mieć 140 mln subskrybentów platform do 2025 roku.

Dołącz do dyskusji: Szef Warner Bros. Discovery pozwany. Oskarżenie o zawyżanie liczby abonentów HBO Max

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
psotulec
Może to ktoś od Kurskiego liczył ...
odpowiedź
User
K.
Zaslav się, a postaw się...
odpowiedź
User
Irek świrek
Jak od Kurskiego to pewnie w piku.
odpowiedź