Totemy z radarami na pierwszych trasach rowerowych w Warszawie. Mają ułatwić jazdę rowerzystom
Warszawscy drogowcy zainstalowali nowe urządzenia na sześciu najpopularniejszych drogach rowerowych. To totemy wyposażone w radary, które odpowiadają rowerzystom, jak jechać, aby trafić na zielone światło.
Od wtorku totemy działają przy skrzyżowaniach na drodze dla rowerów w ciągu ulic Towarowa-Okopowa (na odcinku od Grzybowskiej do ronda Zgrupowania AK “Radosław”). Urządzenia pojawią się wzdłuż sześciu popularnych tras rowerowych w stolicy. Oprócz ciągu Towarowa-Okopowa będą to jeszcze ulice: Świętokrzyska, Wybrzeże Gdańskie, Powsińska-Wiertnicza-Przyczółkowa, Czerniakowska oraz Dwernickiego-Szaserów. Przy 30 skrzyżowaniach z sygnalizacją staną łącznie 53 totemy.
Nowe urządzenia na drogach rowerowych to efekt współpracy warszawskich drogowców z Zarządu Dróg Miejskich z firmą Siemens Mobility.
Syrenka informuje rowerzystów, jak jechać
Zainstalowany w totemie radar mierzy prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej. Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie warszawskiej syrenki.
* „Możesz zwolnić” – Na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
* „Utrzymaj tempo” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez skrzyżowanie.
* „Możesz przyspieszyć” – Na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
* „Nie przejedziesz” – Niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta zatrzyma się na skrzyżowaniu.
Pierwsze takie rozwiązanie w Polsce
Nowe urządzenia na drogach rowerowych to efekt współpracy warszawskich drogowców z Zarządu Dróg Miejskich z firmą Siemens Mobility.
– Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Nasza technologia poprawi bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystów – mówi Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.
Instalacja totemów jest elementem rozwoju Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Operatorem systemu do 2025 r. będzie firma Siemens Mobility.
- W ramach projektu systematycznie modernizowane będą sygnalizacje świetlne wraz z osprzętem, takim jak latarnie, maszty czy kamery detekcji. Wprowadzenie urządzeń informujących rowerzystów o zalecanej prędkości w celu otrzymania sygnału zielonego na najbliższym skrzyżowaniu było dodatkowym kryterium w przetargu na rozwój ZSZR. Oznacza to, że Warszawa nie dopłaca dodatkowo do tej funkcjonalności – tłumaczy Tamas Dombi, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.
Komunikaty też w języku angielskim
Każdy nowy element małej architektury powinien być wprowadzany w sposób zaplanowany i z poszanowaniem krajobrazu miasta. Dlatego w pracach nad stroną wizualną totemu uczestniczyło Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
– Zależało nam przede wszystkim, żeby symbole były proste i czytelne. Jednocześnie udało się wprowadzić do projektu motyw jednoznacznie kojarzący się ze stolicą. Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu unikatowy warszawski charakter. Efektem jest udane połączenie funkcjonalności i estetyki – podkreśla Wojciech Wagner, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.
Pierwszy prototypowy egzemplarz został zamontowany w ubiegłym roku na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul. Anielewicza. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich monitorowali urządzenie i kalibrowali je, by jak najlepiej służyło rowerzystom. Na podstawie sugestii mieszkańców umieszczone na obudowie totemu komunikaty zostały dodatkowo przetłumaczone na język angielski.
Dołącz do dyskusji: Totemy z radarami na pierwszych trasach rowerowych w Warszawie. Mają ułatwić jazdę rowerzystom
Ciekawe, ile sobie Siemens i decydenci zahaczyli do kieszonek za ten TOTEM?